Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by Starfish »

Hej,

Finns det några bra lösningar för detta, då jag vill sitta inne i värmen och bor på ett ställe där det alltid är bra himmel beroende på moln. Det jag vill nå med detta är att kunna sitta inne vid datan och styra allt därifrån, det enda jag tror jag vill behöva göra är ju självklart att få focus (har inget teleskop än men vill gärna ha ett extra USB för framtida koppling till detta). Vill ha en relativt stark hub som ger mig iaf 20 meter utan problem.

Kan man göra polinställning med EQ6an utan polteleskop, t.e.x göra polinställningen i någon programvara? Tänkte på det här med Allstar alignment, kan man göra det via programvara eller ska jag köpa en v3 synscan kopplad till datorn? Känns som man borde kunna göra allt det via datorn :/

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by bjorne »

Alternativet är att köra USB/Serial över TCPIP, är inte helt gratis men det fungerar bra.
http://www.digi.com/products/usb/anywhereusb#overview
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by Starfish »

bjorne wrote:Alternativet är att köra USB/Serial över TCPIP, är inte helt gratis men det fungerar bra.
http://www.digi.com/products/usb/anywhereusb#overview
Du menar att köra t.ex 4 portars USB hub med TCPip anslutning, så jag har alla grejer inkopplade i hubben och från hubben kör jag en låååång kabel, borde det inte funka för mig att köra en sån här : http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... Q&dur=4013

Det borde väl funka tror jag eller blir det något knasigt när man kör dom via wi-fi?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by bjorne »

Beror på hur bra signal du har, kan du ansluta till ditt trådlösa nät med hyfsat hastighet där du har prylarna så funkar det säkert.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by Starfish »

bjorne wrote:Beror på hur bra signal du har, kan du ansluta till ditt trådlösa nät med hyfsat hastighet där du har prylarna så funkar det säkert.
Ok tack :) då gäller det bara att hitta en bra leverantör för dessa grejjer, har inte hitta en USB wi-fi hub på någon svensk sida överhuvudtaget, någon som vet hur bra det är att köpa från Amazon?

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by bjorne »

Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by Starfish »

Hmm max tio meter var ju inte det bästa, hade velat ha en upp till 20 meter :/
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by anders »

Hej Marko.
Jag har sky safari pro i min iPad , där finns en funktion för att styra en montering trådlöst. 300 kr på AppStore .
Mvh Anders.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by Starfish »

Tänkte det här med en TCP\IP som du prata om Björn, om jag sitter ungefär 20-25 meter ifrån monteringen, jag vill ha 4 portar usb som alla går att kontrollera via datorn (ascom,eqmod,dslr) hur lång och vilka typer av hubbar behöver jag är det en 4 ports usb hub med en tcp ip port och så kör jag en lång kabel emellan bara går det? och hur fungerar det sen i att styra från datorn?

Tack anders, har tänkt tanken att kör skyfi med mobilen men jag vill kunna styra min kamera utan att gå ut med :P

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by Starfish »

http://www.dustinhome.se/product/501066 ... ider_dacsa

T.ex den, har ju en hel del ethernet kablar hemma på över 15 meter, men är lite osäker på om jag inte kommer behöva förstärka signalerna över 20 meter eller är det 50 meter på ethernet?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by bjorne »

Starfish wrote:http://www.dustinhome.se/product/501066 ... ider_dacsa

T.ex den, har ju en hel del ethernet kablar hemma på över 15 meter, men är lite osäker på om jag inte kommer behöva förstärka signalerna över 20 meter eller är det 50 meter på ethernet?
Inga problem, Tex. Cat5 (100MB) kan du dra upp till 100 meter.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by Starfish »

bjorne wrote:
Starfish wrote:http://www.dustinhome.se/product/501066 ... ider_dacsa

T.ex den, har ju en hel del ethernet kablar hemma på över 15 meter, men är lite osäker på om jag inte kommer behöva förstärka signalerna över 20 meter eller är det 50 meter på ethernet?
Inga problem, Tex. Cat5 (100MB) kan du dra upp till 100 meter.

/B
Sweet :) tack gör hjälpen
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by stoffe »

Jag tänkte flika in att det även finns usb förlängare med fiberoptisk länk. De är förstås dyrare men man kan förlänga ännu längre och mindre risk för störningar.

Du behöver även en bra hub och jag har en 7-portars av märket EXSYS (säljs på ebay.de och elfa.se) som jag är mycket nöjd med!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by Starfish »

Hur långa är dessa usb förlängare och har du något tips på vilka märken av usb hubbar jag ska undvika??

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by stoffe »

Undvik Sweex om dom nu finns kvar, för den jag hade la helt plötsligt av. Den såg riktigt plastig ut inuti när jag dissekerat den.

Det finns en äldre tråd här på astronet som handlar om usb hubbar och det var vad jag mindes flera som haft mycket bra lycka med just denna. Det är ju skillnad på konsumentanpassad och industrianpassad elektronik. Fungerade utmärkt i -30 i 7-8 timmar i sträck för mig.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 65&q=exsys

Den tillverkas i Tyskland och finns på lite olika tyska webshoppar oxå.

Jag hittade en förlängare på ca 50 meter sist jag kollade och jag jag tror priset var någonstans mellan 2000-3000 kr. Jag skippade det då det var för dyrt för mig och ställde en laptop ute och styrde via wifi från min stationära dator. VNC, Teamviewer och Remotedesktop verkar de flesta köra (något utav dom).
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply