Skywatcher NEQ6 moderkort helt livlöst (fixat)

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Skywatcher NEQ6 moderkort helt livlöst (fixat)

Post by stoffe »

Hej

Jag tänkte förmedla min lilla historia om min montering Skywatcher (Synta) EQ6 eller NEQ6 som det står på emblemen på sidan. Det var så att jag stängde av monteringen efter en lyckad fotosession och när jag skulle göra säsongens sista försök på Jupiter så var monteringen helt död. Inget liv i någonting och handkontrollen fick ingen ström från monteringen. Jag fick ett nytt moderkort på garantin men jag fick behålla det gamla vilket jag var glad för för då kunde jag själv felsöka vad som hade hänt. Idag hittade jag felet, det var en ytmonterad drossel L1 som hade spruckit diagonalt på tvären och den låg kopplad i serie med hela strömförsörjningen till moderkortet. Jag ersatte L1 med en bit koppartråd som lödde in istället då jag matar min montering direkt från en gammal AT nätdel från en 486a jag hade för längesedan så har jag redan fin ordentligt glättad likspänning utan några nämnvärda störningar. Resultatet är att jag nu har ett fungerande reservmoderkort till min EQ6a i fall det går sönder igen.

Detta kan vara bra att veta för den som står där med garantin som gått ut och med en helt död montering. Det går kanske att laga själv om man försöker lite och är metodisk :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Skywatcher NEQ6 moderkort helt livlöst (fixat)

Post by Corpze »

Komplettera med bilder så får du fem stjärnor av mig ifall olyckan är framme ;)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply