Ögon godis

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Ögon godis

Post by skafar65 »

Vädret ger ju inga större möjligheter till astrofoto, tänkte därför pigga upp med lite bilder på min nya montering som nu äntligen har dykt upp!

Inga omdömme än så länge mer än att den inte låter! Sphinxen som jag köpte i augusti lät som ni kanske kommer ihåg något (i mina öron) fruktansvärt. Detta ljud skapade även vibrationer i hela montering vilket säger sig själv inte är speciellt bra med tanke på astronomi fotografering.

Den nya monteringen är dock av samma märke men en annan modell. En Vixen Atlux blev det i stället. Denna ska ha en last kapacitet på 22 Kg vilket är i god marginal på den utrustning jag hänger på (idag) ca 12 Kg. Jag har nu kopplat upp allt och det ser ut att fungera som det ska. ASCOM kommunikationen fungerar och jag kan styra allt från datorn via tex Maxim DL.

Nu återstår minutiösa tester utomhus när vädret tillåter. Obsbygget har börjat så smått och det känns skönt att vara på G igen! :D

Image

Image

Image

Image

Mvh //Micke
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ögon godis

Post by Starsoft »

Härligt att se att du är på gång.

Jag vet inte hur (om) själv skulle klara att vara utan prylar så länge. Astrofoto har visat sig vara lika beroendeframkallande som golf.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ögon godis

Post by Jonas »

Hej Micke,

God fortsättning! Du hade en trevlig jul kan jag tro! Hela paketet ser välbalanserat ut och det ska bli roligt att höra dina intryck av det i funktion.
Hoppas du kommer att bättre uppskatta Newtonteleskopet också.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ögon godis

Post by Bengt »

Låter ju bra du inte köpt en ny stenkross :)
Glad för din skull att den tills sist kom fram.
Nu väntar vi bara på fin fina bilder

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ögon godis

Post by Robert »

Kul att se den på bild. Hoppas vi får se fina bilder från den med under året.

Vita monteringar är helt klart finast :D

EN fråga vems Hästhuvudbild är det du har på skärmen :)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Ögon godis

Post by skafar65 »

Vitt är fint :D Vitt är oskuldens färg :D Och än så länge är den oskuldsfri och vad jag vet bra fungerande. men och andra sidan har vi ju inte haft vår debut än :D
Stenkrossar vill vi inte ha och ja det har varit väldigt jobbigt att vara utan grejor så länge! Förstår knappt hur jag klarat mig!

Den vackra hästhuvud nebulosan har jag själv tagit :D Den tog jag 2006 med Wocen. http://www.skafar.com/Skafars_Universe_Sv/Bildvisning/main.asp?Idobjekttyp(iCounter)=&Bild_Id(iCounter)=139

Hoppas på att kunna ta en ännu bättre med kombination av denna montering och Newtonen. Så jag hoppas även där att du får rätt Jonas :D

Ha det gott! //Micke
Post Reply