USB till Serie adapter windows 8

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

USB till Serie adapter windows 8

Post by AstroFriend »

Hej i sommaruppehållet!
Många som jag passar nog på att ändra och uppgradera i sin utrustning under sommaren.

Jag har sprungit på ett problem och tänkte höra om någon annan haft detta problem och funnit en lösning.

Mitt problem:
Min adapter USB till Serieport fungerar inte med Windows 8. Har en för att styra slutaren på kameran och en EQMOD Direct, Hitech har inte svarat på min fråga än.

När jag googlar på det finner jag att alla svarar att till just windows 8 måste man ha ny hårdvara. Jag har kretsen PL2303HX i adaptern som anges att just deras drivers inte klarar med windows 8.

En leverantör av drivers har skrivit så här:
System Requirement:
. USB 1.1/2.0/3.0 Host Controller
. Device using PL2303HX/X/EA/RA/SA/TA/TB version chips
. PL-2303 Windows Driver Installer v1.8.0
- Windows 2000/XP/Server2003 (32 & 64-bit) WDM WHQL Driver: v2.1.44.226
- Windows Vista/7/Server2008 (32 & 64-bit) WDF WHQL Driver: v3.4.48.272
. Supports the following Windows OS Family:
- Windows XP SP2 and above (32 & 64 bit)
- Windows Vista (32 & 64 bit)
- Windows 7 (32 & 64 bit)
- Windows 8 (32 & 64 bit)
NOTE:
- Windows 8 is NOT supported in HXA/XA chip versions (will show yellow mark Error Code 10).
- Windows 8 is supported only in following chip versions:
- PL2303HXD (HX Rev D)
- PL2303EA (ESD protection)
- PL2303RA (Built-in transceiver)
- PL2303SA (SOP8 package)
- PL2303TA (PL2303HXA/XA replacement)
- PL2303TB (12 GPIO)

Supported device ID and product strings:
. VID_067B&PID_2303 for "Prolific USB-to-Serial Comm Port"
. VID_067B&PID_2304 for "Prolific USB-to-Serial Comm Port" (PL2303TB chip)
. Other VID/PID based on PL2303 chip.

Behöver alltså driver för min krets och windows 8. Finns ju inte ens att köpa EQMOD Driect för Windows 8 och är ju inte så attraktivt att nedgradera till Windows 7 heller.

Drivern ligger i filen ser2pl.sys, har haft problem med dessa filer tidigare i andra sammanhang och fått det att fungera efter mycket letande.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: USB till Serie adapter windows 8

Post by bjorne »

Tror nog att enda lösningen är att köpa en ny USB till seriell adapter.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: USB till Serie adapter windows 8

Post by AstroFriend »

Hej Björn!
Jo jag började också tro att det var så eländigt, men fann just en lösning som kan vara bra för alla att veta när de går över till nyare operativsystem. Det fanns ju dessutom ingen USB Direct EQMOD att köpa för windows8.

Jag gjorde så här, installerade drivers för vista/windows7. Fungerade direkt, men efter ett litet tag så uppdaterade windows till senaste driver för windows8 och sedan var det kört igen. Nu gick jag in i device manager och in på drivern för USBtoRS232 adaptern. I egenskaper valde jag "roll back to old drivers (alltså den jag installerade manuellt). Då försvann varningen på drivrutinen. Jag fick göra så för varje adapter jag har.

Det enda problemet jag har nu är väl hur jag skall hindra att windows uppdaterar drivrutinen automatiskt, det går att stänga av men då tror jag alla drivrutiner hindras att uppdateras. Men kanske är det så bra att eftersom jag valde rollback så kommer drivrutinen inte uppdateras.

Vilken tur jag inte avinstallerade windows8 och ersatte med äldre version, det var bra nära. Man skulle bra gärna dra den där Bill Gates i örat. Hur många timmar har inte mitt liv gått åt till att lösa alla problem med olika versioner av windows!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: USB till Serie adapter windows 8

Post by stoffe »

Varför inte en FTDI baserad EQ-Direct kabel? Det måste vara det bästa tycker jag? PL2303 i all ära (se upp för de kinesiska kopiorna). Jag själv har tillverkat min egen FTDI baserade EQ-Direct kabel och planerar inte att uppgradera till Windows 8 från Windows 7 då jag inte riktigt ser någon anledning till det? Att man lämnar det föråldrade Windows XP har jag full förståelse för.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: USB till Serie adapter windows 8

Post by bjorne »

Då skall du vara jäkligt glad om du inte körde tex Windows NT 3.5, 3.51 server eller workstation och sedan NT 4.
Det var tom så att ibland fick man gå tillbaka i servicepacks för att lösa problem.
På den tiden fanns inget Google och AltaVista hade precis kommit igång
Jag fattar fortfarande inte hur tusan vi kunde klara oss utan den hjälpen.
Men som sagt allt går, förutom spädbarn och tennsoldater :)
Bara en liten parentes, i dessa I-lands problem tider.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: USB till Serie adapter windows 8

Post by bjorne »

stoffe wrote:Varför inte en FTDI baserad EQ-Direct kabel? Det måste vara det bästa tycker jag? PL2303 i all ära (se upp för de kinesiska kopiorna). Jag själv har tillverkat min egen FTDI baserade EQ-Direct kabel och planerar inte att uppgradera till Windows 8 från Windows 7 då jag inte riktigt ser någon anledning till det? Att man lämnar det föråldrade Windows XP har jag full förståelse för.
Jag har kört Windows 8 rätt länge, först beta, sedan RC1 och nu den "skarpa" versionen på en av mina datorer och inte haft några problem, den är dock inte inblandad i mina astroprogram eller prylar.
Den enda egentliga anledningen till att uppgradera till en nyare version är när den man har och tycker fungerar bra närmar sig "End Of Life", då inga servicepacks eller säkerhetsuppdateringar längre ges ut.
Windows XP end of support 14 april 2009
Windows 7 end of support 13 januari 2015
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: USB till Serie adapter windows 8

Post by stoffe »

Om man som jag valt att köra Windows 7 64-bit för att få maximal kompatibilitet och prestanda så behöver jag inte uppgradera till någon nyare version av Windows förens min utgåva närmar sig end of support om jag tolkar ditt resonemang korrekt? Jag tror man gör rätt i att hoppa över ungefär varannan Windowsversion. För mig är det viktigaste att allt fungerar.

Exempelvis så är WinME, WinVista som bekant inga höjdare och Win8 har jag inte jag inte läst speciellt mycket gott om heller men kanske funkar bra? Det var tal om att de som äger en Win8 licens kunde få en gratis uppgradering till Windows Blue när det kommer om de inte var nöjda. Om det blev/blir så vet jag däremot inte

Jag känner mig inte riktigt 100% bekväm med Windows då jag egentligen är en Linux användare som gick från DOS till Linux. Nu blir det Windows pga av fotointresse och astronomi vilket är rätt så bekvämt när allting bara funkar. T ex hittade jag aldrig något bra sätt att hantera råfilerna från min kamera under Linux på ett tillfredställande sätt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply