Motorproblem

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Motorproblem

Post by hansg »

motorkort1.jpg
motorkort1.jpg (117.07 KiB) Viewed 3180 times
Fick i sommras problem med LXD-75 monteringen efter 7 år, hittade inte motorn.
Har nu en ny enhet till monteringen så nu funkar den igen.
Plockade i dag isär den felaktiga enheten och fann en avbrunnen ledning märkt 1 till 2 på bif.foto.
Kan man mellan de friska delarna av ledningen löda en ny tråd?
I så fall vilket matrl i tråden och dimension?
Om det skulle funka får jag hitta någon som kan löda det åt mig det är ganska smått c:a 10 mm mellan pkt 1 o 2,
tcksam för svar.
Får jag den att funka så ska jag montera den på EQ-5 monteringen som är identisk med LXD:n .
h-g
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Motorproblem

Post by Starsoft »

Hej

Jag brukar ta ett avklippt komponentben när jag gör liknande rep, dom är förtennade och lättlödda, annars om det är en längre bit som ska lödas som det kanske är i det här fallet så funkar ca 0,2mm2 enkeltrådig isolerad kopplingstråd bra.

Tyvärr har jag inte mycket tid över själv att hjälpa till just nu men själva lödningen är ju enkel bara någon har synskärpan i behåll.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Motorproblem

Post by hansg »

Tack för tipset!
h-g
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Motorproblem

Post by thanders »

Troligen finns det en anledning till att ledningen brann av. Det är alltså inte alls säkert att det hjälper att löda in en ny trådbit. Men det kan vara värt ett försök. Se till att begränsa strömmen när du provar!

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Motorproblem

Post by hansg »

Var rädd för just att fler komponenter tagit skada men efter dit lödning av ett komponent ben och säkrat med araldit så nu funkar allt igen och min gamla EQ-5 har fått GOTO, felet uppstog när mitt nätaggregat började variera mellan 19 och 8V, ville väl leka variabel den också, nåväl den hade skött sig bra ute i kylan under 7 års tid.
h-g
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Motorproblem

Post by thanders »

hansg wrote:Var rädd för just att fler komponenter tagit skada men efter dit lödning av ett komponent ben och säkrat med araldit så nu funkar allt igen och min gamla EQ-5 har fått GOTO.
h-g
Trevligt! :good:

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Post Reply