Skywatcher az-eq6 problem

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Randin
Posts: 12
Joined: 2013-11-24 21:22:45
spamtest: JA
Location: Vallda, Kungsbacka

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by Randin »

Tompa wrote:Skönt att höra att det ordnade sig. Den varianten tänkte jag inte på...
Skulle jag lägga ihop alla grejor jag strulat till i samband med astrofoto skulle det bli en tjooock bok :D
Hehe, skönt att höra :)
Kände mig som en riktig dum när jag inte tänkte på att problemet kunde orsakas av strömtillförseln.
Att motorerna blev sega etc hade jag nog kopplat med inte att själva handkontrollen skulle hänga sig som den gjorde...
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by pesa »

Tjo
Det har gått en tid så det här kanske är överspelat men ifall inte...
Jag körde först med en väska jag byggde med ciggutag dragna från PC-nätagg. Funkade hyfsat förutom de FÖRBA**AE JÄV*A ciggutagen (utsäkta franskan). Extremt kass uppfinning som alltid glappar när den absolut inte får.
I vart fall var faktisk 12v lite i minsta laget,manualen rekommenderar 15v,3A.
Så jag köpte ett switchat nätagg med reglerbar utsänning fr¨n kjell. Ser ut som en vanlig batterieliminator och kostade ca 300 har jag för mig. funkar klockrent.
Pelle
PS. jag har samma stativ som du. En guldklimp!
PPS glöm uppladdningsbart om det inte är nödsituation,t.ex astro i flällen,broblemet är att med 17Ah och kamera,guidning och stativ så får du inte många timmar
PPPS alla stavfel beror på att mitt tangentbord är dyslektiker

edit: glömde säga varför jag drog slutsatsen att 12v var för lite,jag noterade att trots jämn spänning på 12v så blinkade lampan på monteringen till då och då
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by AstroFriend »

Hej Randin!
Har du problem med glappkontakt kanske du kan kika på hur jag gjorde, speciellt hur jag moddade EQ6 monteringen med den evigt glappande kontakten. Lösning, ingen kontakt alls!

viewtopic.php?f=21&t=7966

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply