Skywatcher AZ4

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Andy
Posts: 17
Joined: 2013-01-14 19:21:10
spamtest: JA
Location: Malmö

Skywatcher AZ4

Post by Andy »

Hej!

Jag söker en bra och billig alt-az montering (med aluminiumben) till min Skywatcher Startravel 150 refraktor (750 mm brännvidd). Har redan en EQ5 men eftersom jag mest är intresserad av visuella observationer och har ett stort behov av att kunna transportera teleskop och montering till mörk himmel utan trassel så funderar jag på en lätt alt-az montering, t.ex. en Skywatcher AZ4. Undrar om ni har någon erfarenhet av denna kombination eller snarlik. Några frågor:

Är refraktorn för tung för en AZ4?
Finns risk att monteringen välter?
Är AZ4 smidig när man ska flytta teleskoptuben i höjd- och sidled?
Kan man använda samma monteringsskena (dovetail) till AZ4 som till EQ5 för att montera Startravel 150?

Tacksam för tips!

/Andreas
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Skywatcher AZ4

Post by Corpze »

Jag har AZ4an med stålben och kan lätt montera min 9,25" SCT på den, jag har inte full rörelse åt alla håll med den (inte riktigt 90 grader) men vikten är absolut inga problem. Alubenen dock är jag mer tveksam till.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Skywatcher AZ4

Post by magnahrl »

Hej!

Jag använder en Astro Gemini az från Astrosweden. Den har visserligen ben av trä men de är lätta, samtidigt stabila och bekvämare att hantera än stålbenen på min CG-5. Benen väger 5 kg. och monteringen som helhet 8.5 kg. Manuel finjusteringskontroll i höjd och sidled. Jag har med framgång använt denna az montering till min 8"f/6 Newton som är 1.2 m lång och väger lite drygt 7 kg upp till 320X. Då är benen inte utdragna alls vilket ökar stabiliteten. Med fullt utdragna ben som man kanske behöver med en 150 f/5 refrakor, möjligen stabiliten kan ifrågasättas, speciellt om det är lite vind. Min tidigare 120 f/5 refraktor var alla fall "rock-solid" på denna montering med fullt utdragna ben i moderata förstoringar. Mitt nyförvärv -en Equinox 120ED f/7.5 (6.2kg) har jag använt en gång på denna montering och de tycks trivas ihop!
Denna montering kan man också montera två tuber parallellt på om så önskas. Jag har för mig max last är 12 kg enl. Astrosweden.

Lycka till!
Magnus
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Skywatcher AZ4

Post by magnahrl »

PS: Om du känner osäkerhet att Astro gem. monteringen ska välta finns motviktsstång att köpa (TS.de) där du kan sätta på en befintlig motvikt. Astrosweden kan säker hjälpa till med det. Själv har jag aldrig känt mig osäker.

Monteringen tar självklart standard dovtail som du har på din refraktor.

M.
Andy
Posts: 17
Joined: 2013-01-14 19:21:10
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Skywatcher AZ4

Post by Andy »

Tusen tack för trevliga och bra svar. Jag har nu beställt en AZ4 och jag tror det kommer att bli riktigt bra.
Andy
Posts: 17
Joined: 2013-01-14 19:21:10
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Skywatcher AZ4

Post by Andy »

Fick leverans av AZ4 igår och hade tur med vädret dessutom, så det var bara raka vägen ut när mörkret fallit. Jag kan utan vidare rekommendera monteringen för visuellt bruk vid måttliga förstoringar (använder en refraktor på 6" och brännvidd 750 mm). Riktigt behagligt att observera och med tanke på den ganska modesta vikten på stativet är det som gjort för att ta med i bilen till mörka platser. Helnöjd alltså. Nu återstår att se vad jag ska göra med min EQ5 montering.
Post Reply