EQ8

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

EQ8

Post by Tompa »

Hej!
I december slog jag till och köpte en EQ8-montering. Egentligen var jag väldigt sugen på en 10Micron 2000HPS, men eftersom att barnen fortfarande äter mat och att det även är kul att kunna göra några semesterresor med sambon, besinnade jag mig och beslöt mig för att testa en EQ8. Vad är väl en bal på slottet...?

Jag vet att det finns intresse av att få EQ8-an recenserad, men jag har inte ännu samlat alla tankar kring detta och har framför allt inte hunnit med att känna på grejorna ordentligt. Det är lätt att drabbas av "nyköptutrustningseufori", vilket kan ge lite skeva recensioner... Jag dristar mig i alla fall till att starta denna tråd som kanske till slut blir någon slags recension av monteringen. Inte många bilder, men det finns det gott om på andra ställen.

Från början var jag ganska medveten om att jag nog inte skulle räkna med oguidade exponeringar på 5 minuter eller mer med denna montering, även om det finns fotografer i andra länder som hävdar att de tar både 5- och 10 minuter oguidat med EQ8 vid fokallängder upp emot 2 till 3 meter. Kanske är det möjligt, men de bilder jag har sett av detta gör att jag inte riktigt tror på det. Visst, de har runda stjärnor, men de är inte speciellt tighta. Rundheten kanske kommer sig av att om teleskopet får "wobbla" tillräckligt länge kring samma punkt, så blir det runda stjärnor :green:

Teleskopet levererades kring lucia 2013, och slog mig med häpnad. Emballaget alltså. Teleskopet levereras i en stoooor plywoodlåda med hjul och lock. Inte helt lätt att ställa bort i ett hörn i garaget. Monteringen som låg i lådan är förvisso större än EQ6-an, men inte så pass att det stör. När den sitter på piren tar tuben och monteringen faktiskt något mindre plats än EQ6-an, förutom motviktsstången som är både tung och lång.

Eftersom det kliade i fingrarna åkte monteringen upp på piren strax efter ankomst. Jag hade redan tillverkat en ny platta, vilket är lätt att göra till EQ8-an. Ingen dyr piradapter krävs. Har man tillgång till pelarborr och vinkelslip är det lätt att fixa till.

Teleskoptub, kameror, värmare och allt annat som hör till monterades utan större problem. Det är dock lite trixigt att hitta en bra och säker lösning för hur kablarna skall dras, dyrare monteringar har ofta kabelkanaler som kan användas. Här får man tänka till och testa sig fram. EQ8-an drar så pass hårt att den utan svårighet klipper av kablar som hamnar i kläm, vilket jag givetvis testat... Normalt är bromsarna för RA och DEC ganska slappa, just med tanke på att detta kan hända. Eftersom jag använder monteringen kopplad via Eqmod har jag spänt åt bromsarna för att inte rucka teleskopet av misstag, när jag väl har gjort min alignment i Eqmod. (- Men vänta hur var det nu med enkodrarna, undrar någon säkert...? Mer om detta längre fram...).

När allt sedan var monterat och klart drog så det stora grå in...

Jag lyckades köra några enstaka testskott kring nyår och vid ett par tillfällen till. Detta var doch tillfälliga luckor och medgav ingen riktig testning. Jag hann testa så pass mycket att jag hittade en kollision mellan CCD Autopilot och Maxim DL vad gäller inkopplingen av teleskopet via Eqmod. När jag hade telskopet inkopplat till båda programmen fick CCD Autopilot problem med att använda guidningen i Maxim DL, och de började motarbeta varandra vilket gav lite udda resultat i guidningen. Och inga runda stjärnor. Efter att ha konsulterat både manualen (ja, ibland måste man ge upp...) och allehanda forum hittade jag lösningen, som bestod i att enbart låta CCDAP sköta teleskopet, varefter stjärnorna blev både runda och ganska tighta.

Men, men intet är som väntans tider, efter en tredjedels graviditet klarnade det äntligen upp på riktigt i början av mars. Här kommer lite erfarenheter som gjorts hittills.

Polställning.
Eftersom jag prickat rätt med mitt observatorium står det givetvis på gammal sjöbotten. Lera till förbannelse. Detta medför att jag får kolla av och justera polställningen med jämna mellanrum. Att polställa en EQ6-a med någon form av precision, vet nog många som testat, är inte helt lätt. Det är lite "ketchup-effekt" i skruvarna. Först händer inget, sedan inget, sedan hoppar det till och man är förbi...
EQ8-an är helt annorlunda att polställa. Bra och följsamma reglage gör att man utan problem, med hjälp av PolealignMax, lätt kommer inom en bågminut i både ALT och AZ. För bättre precision kan man givetvis drift-aligna, men det har jag varit för lat att göra.

Periodiskt fel.
Eftersom vädret har varit som det varit, dröjde det till början av mars innan jag hann med att mäta upp det periodiska felet för monteringen. Så här blev kurvan att se ut, mätt nära meridianen vid en deklination av 0 grader:
PEC EQ8-20140312.png
PEC EQ8-20140312.png (99.52 KiB) Viewed 7017 times
Den grå kurvan är rådata, den sticker uppåt vilket jag tror beror på lite dålig polställning vid tillfället. Jag är ingen expert på PECPrep, men som jag läser det så har monteringen ett PEC mellan +2,03 bågsec till -2,57 bågsec, vilket nog är ganska bra. Kom gärna med synpunkter! Jag är som sagt ingen expert.
Jag har inte mätt någon kurva med PEC inkopplad, därför att om jag använder korrektion för periodiskt fel i Eqmod får CCD Autopilot/Maxim DL svårt att guida. Här måste jag nog tänka några varv. Ett alternativ är att PEC-träna med handkontrollen inkopplad så att det sparas i monteringen. Jag skall testa detta vad det lider, men nu är det fotografering som gäller...

Enkodrar.
Monteringen är utrustad med enkodrar och auto-home funktion. Jag är inte riktigt säker på att enkodrarna kan kallas absoluta, eftersom monteringen kräver att man gör en "auto-home" för att hitta rätt. Auto-home använder inte enkodrarna utan en optisk avläsning av RA och DeC-axeln. För mig är det av mindre intresse eftersom jag kopplat ur enkodrarna via handkontrollen och använder Eqmod och CCD Autopilot med precision slew (via Pinpoint) för att hitta rätt på himlen. Detta ger bättre resultat eftersom enkodrarna inte har så bra precision, +-5 bågminuter. För visuellt bruk duger det dock mer än väl.
Jag har i alla fall testat att enkodrarna fungerar, både ihop med Eqmod och med handkontrollen. Ganska bekvämt att kunna knuffa teleskopet för hand utan att det tappar bort sig.

Eventuella problem - hittills.
Egentligen inga jag direkt kan skylla på monteringen, förutom backlash. Jag använder CCD Autopilot för att köra mina fotosessioner. Ibland får jag bilder där objektet ligger ordentligt fel i synfältet, ofta efter meridianflip. Detta skulle kunna bero på monteringen, men kanske mer på inställningar i Maxim DL/CCD Autopilot. Av en serie på 69 luminansbilder på M51 fick jag kasta 7 beroende på att gidningen inte funkat så bra. Återigen kan det bero på programvaran och inte monteringen. Vartefter jag blivit varmare i kläderna kanske det klarnar. Hur som helst är det långt bättre än vad jag lyckats fixa med min gamla EQ6-a.

Balansering av teleskoptub och motviktsstång är ganska knepig att få till. Även om man släpper på friktionsbromsarna helt och hållet, löper monteringen inte helt utan friktion vilket gör att det blir lite gissningstävling när man ska balansera.

Backlash finns i både RA och DEC. Jag fick tag på en beskrivning över hur detta skall justeras och har testat detta, men är väl kanske inte riktigt i mål. Justering gjordes med Astroswedens goda minne och RA blev bättre. I DEC gick jag bet, eftersom man har låst skruvarna (insex 2mm...) med loctite. Ja, det resulterade i en runddragen skruv, vilket man borde förstått från början. Det blir väl ett kirurgiskt ingrepp under sommaren för att byta ut denna. Jag vet att mång aägare av EQ8-an har justerat för backlash, det verkar komma med på köpet och vara överkomligt. Jag känner till två monteringar, via andra fora, som haft problem. En EQ8 i Frankrike skickades tillbaka efter att man upptäckt en RA-axel som uppförde sig konstigt, varierande backlash i Öst repsektive Väst. En australiensare har haft problem med styrelektroniken och monteringen vill inte slewa riktigt. Sett till det relativt stora antalet monteringar som sålts verkar det ändå vara ett ganska bra betyg.

Vid ett tillfälle när jag använt auto-home i handkontrollen har monteringen fått spatt och börjat snurra flera var kring DEC för att hitta rätt. Tack och lov hade jag inget monterat vid tillfället, men hade det varit kablage inblandat hade det blivit sallad av allt. Jag vet inte om jag strulade till det hela på något vis, men nu står jag alltid nära när jag kör auto-home för att kunna avbryta om det går tokigt.

Eftersom jag även pysslar med fotometri har jag tagit många oguidade bilder med monteringen, här är man inte lika beroende av perfekt runda stjärnor - det går att mäta ändå. Utan PEC blir oguidade 5-minutersexponeringar ganska blurriga, stjärnorna är inte helt runda och lite utsmetade, så därför kör jag guidat på fotometribilder på 5 minuter eller mer. Kortare exponering än 4 minuter ger tillräckligt bra resultat för att använda utan att guida. Jag kommer så småningom om testa att PEC-träna för att se hur det påverkar resultatet, men det kan vara så att man får välja mellan att guida eller att använda PEC, eftersom PEC och autoguidning kan motarbeta varandra.


Summa summarum...
...så är jag ganska nöjd än så länge. Vissa frågetecken finns kring PEC-träning samt hur pass bra man kan justera bort backlash. Oaktat detta så blir mina subbar bra mycket bättre med denna EQ8 jämfört med min gamla EQ6. Väderkarensen verkar dock vara extrem på just denna typ av montering...

Mvh,
Tomas Wikander
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: EQ8

Post by Init4theimaging »

Tack för en intressant och bitvis riktigt humoristisk recension. :D

Hoppas du får ut skruven utan att paja nått.
Man kan undra om Skywatcher loctiteat kruvarna för att man inte ska kunna tajta till dec.
Har läst om minst två eq8:or som tvär-låst men kommer inte ihåg om det var i ra eller dec.
Kan ju vara så att Skywatcher ställer dessa spel lite lösare, använder låsvätska för att man inte ska fibba själv med det, och sen försöker snygga till det hela med firmware uppdateringar. Det har ju kommit några sådana sendan eq8:an släpptes.
Om så är fallet borde dom skämas. Kalla mig gammaldags ni som vill, men mekaniska tillkortakomanden ska inte lösas med programvara!
Även den opålitliga home funktionen har jag läst om tidigare, så den borde dom väl lösa snart med nya uppdateringar.

Tar nog ett bra tag innan jag själv ska byta montering, men om Skywatcher löst barnsjukdomarna på eq8:an då, så kan den nog bli en lämplig kandidat.

Hoppas du får mycket glädje av din nya montering Tomas. Det är ju trots allt bara ett fåtal som krånglat :)

Mvh,
Daniel
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: EQ8

Post by Lazze »

Det var intressant att få läsa om lite neutrala erfarenheter av EQ8:an. Annars är många av de trådar man läser om utrustning antingen från ett fåtal missnöjda användare eller rena hallelujarecensioner där man undviker att ta upp det som inte funkar perfekt.

I vilket fall ser ju PE-kurvan väldigt bra ut. Ett totalt PE på 4,6 och en ganska snäll kurva som ser ut att kunna reduceras bra med PEC måste vara ett bra resultat för en montering i den prisklassen. Jag kan jämföra med min förra montering, en CGE årsmodell 2008 som hade 11,7. Den hade förresten också loctite på ett ställe men det satt på en mutter som låste RA-axeln och måste momentdras för att monteringen skulle prestera som bäst så det var mer förståeligt.

Jag hade fått intrycket av att EQ8:an hade enkodrar på axlarna och du skriver ju också att du kan knuffa teleskopet för hand utan att det tappar bort sig. Men att man måste man köra till en hemposition då begriper jag inte. Men huvudsaken är ju att du får det att fungera bra med de program du använder.

Backlashen har jag läst om på SGL och jag hoppas det löser sig med DEC-justeringen för dig. De 10% av subbarna du fick slänga kanske berodde just på DEC-backlash och du kanske kan se på delexponeringarna åt vilket håll stjärnorna var avlånga om så var fallet.

Ser fram emot en fortsättning på tråden :good:

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ8

Post by AstroFriend »

Hej Lasse!
Så bra du har en EQ8:a, jag står i startgroparna att gjuta upp en pelare till min EQ6 montering. Men för att planera lite för framtiden om man får pengar över och satsar på en EQ8. Hur stor är diametern på foten på din EQ8 ? Alltså hur stor diameter behöver jag ha fri på plattan så fästbultarna från pelaren inte slår i foten på monteringen?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: EQ8

Post by Tompa »

Här är en bra ritning. Diametern för huvudet är 180 mm i botten, så ta till lite mer.
skywatcher_eq8_mount_pier_top.jpg
skywatcher_eq8_mount_pier_top.jpg (77.16 KiB) Viewed 6853 times
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ8

Post by AstroFriend »

Hej Tompa!
Oj så fort svaret kom! Perfekt, jag hade tänkt göra en 250mm diameter platta, rund eller triangel. Då kan jag nog få plats med de tre M16 bultar jag tänkt använda. Tjockleken hade jag planerat till 20mm, alumium eller stål, höjden på pelaren ca 70cm + fästbultarna upp till plattan. Skall ju inte titta utan bara fota så den kan vara ganska låg, går ju alltid att skarva i en förlängare om man vill ha bekväm "titthöjd". Gör föresten två, en gästpelare också :-)

Vilka tjocklekar på plattan brukar ni använda som har erfarenhet och utan risk för svaj?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: EQ8

Post by Tompa »

Ta inte i för mycket bara. Blir plattan för stor finns risken att teleskoptuben slår i plattan när man pekar nära zenith.
8-10mm stålplåt räcker och M16 är bra men M20 är nog inte helt fel.
Jag skulle satsa på en rund platta, detta för att kablar och annat inte fastnar utan kan löpa utefter kanten. En triangulär platta kan vara besvärlig om kablaget hakar fast i hörnen vid manövrering av teleskopet.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ8

Post by AstroFriend »

Hej Tomas!
Ja det är flera som sagt att M20 är att föredra, får kanske satsa på det. Men plattan får ju väldigt stor diameter om den skall klara EQ8 också. Blir mycket betong och den kanske slår i teleskopet som du säger.

Jag tänkte köpa 1 meters gängad stång och kapa i 3 delar. 20cm ingjuten i betogen och 13 cm utanför. Skulle egentligen behöva böja stången så den pekar inåt i betongpelaren så det inte behövs så stor diamater på den. Sätter nog i ett avloppsrör mitt i så det inte blir helt massiv.

Någon som har en bra bild på en pelare med bultar och fästplatta?

Har inte tillgång till så mycket maskiner numera så får inte bli för avancerat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ8

Post by AstroFriend »

Har nu köpt gängad stång, det fick bli m18, borde hålla om det inte är för långa. Tog 2 meters som kapats upp i 66cm längder. De får samtidigt bli en del av armeringen.

Skall åka till någon skrot och leta material för stålplattan, tänkte någon fläns för elmotor, med lite tur kanske 6 fästhål där jag kan använda 3st. Någon som känner till någon bra skrot med sådant material i Stockholm?

Men hittade också denna leverantör:
http://www.montano.se/category.html/stalplatta

Det fanns även cirkulära men tyvärr för liten diameter:
http://www.montano.se/product.html/rond ... gory_id=22

Men jag kan ta en kvadratisk på 20x20cm, placerar jag ut de 3 bulthålen på en diameter på 215mm bör jag få en fri yta i mitten med diametern 1800mm utan att ta i bultarna med muttrar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: EQ8

Post by perfrej »

Ett tips:

Använd en vanlig 10mm stålplatta (t ex 20x20cm) och svetsa på bultar på undersidan. På så vis blir toppytan helt plan.

Image

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ8

Post by AstroFriend »

Hej Per!
Tack för bilden och tipset, det var en riktigt stöddig pelare du låtit tillverka, riktigt så avancerad blir nog inte min. Men dubbla plattor kan jag få dit. Ser att avståndet är väldigt litet mellan dina plattor. Har din montering inga bultar genom översta plattan? Ser inte ut att finnans mellanrum nog att dra åt några bultar där.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: EQ8

Post by perfrej »

Nej, den sitter med 8 st M6 ner i översta plattan. Jag har haft samma lösning med en NEQ6:a och det går alldeles utmärkt att skicka in en U-nyckel mellan plattorna för åtdragning. Du får sätta i bulten med plattan avtagen och sedan slutdra den med plattan på plats.

Piren i fråga svetsades till av Jonas Grinde. Vi har fyra sådana i Provence och jag har den "ursprungliga" på balkongen:

Image
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: EQ8

Post by Corpze »

Tjena, fundera själv på en EQ8 tills ekonomin tillåter en GM2000 ;)
Hur fungerar den för dig nu?
Kör du PEC och/eller guidar du?

Mvh Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: EQ8

Post by Tompa »

Hej!

Ja, hur funkar den egentligen? Det är ju mycket som kan strula - och det gör det ju förstås. Jämfört med EQ6 är EQ8 mycket mer stabil, stor skillnad. EQ8-an darrar inte alls lika mycket som EQ6-an gjorde med samma tub och pir. Det gör att det går bra att använda grejorna i mer vind än förut, faktiskt har vinden inte stört nämnvärt under vintern som varit.

Jag fick byta min första EQ8 eftersom den led av det "variabla backlash-felet" i DEC. Detta är inte bra då det inte funkar att kompensera mjukvarumässigt. Den nya monteringen har förvisso ett litet glapp i både DEC och RA, men felet verkar vara konstant varvet runt så det ställer inte till några problem. Den som går i köptankar bör göra upp med leverantören om att byte vid denna feltyp är ok innan köpet görs.

Jag har inte mätt PEC för den nya monteringen av den enkla anledningen att jag satsat på att fotografera så fort himlen så tillåter. Eftersom jag fotar variabla stjärnor förutom ""pretty pictures" så har det inte blivit mycket experiment-tid vid halvtaskig seeing.
Jag kan säga så mycket att några 5-minuters exponeringar utan guidning är inte aktuellt, troligen så skulle PEC-träning inte göra detta möjligt i vilket fall. Detta är helt enkelt ingen 10micron med dekodrar. Som guidad montering är EQ8-an däremot väldigt bra, anser jag. 10 minuter är inga problem guidat, jag har inte testat längre.

Jag använder EQ8 kopplat via eqmod och det har sällan varit några problem. Jag guidar via eqmod och det funkar bra. I vintras dök en autohome-applikation upp som kan användas när monteringen är kopplad via eqmod (alltså utan handkontroll). Det är väldigt smidigt att snabbt kunna "auto-homea" när man råkat stöta till tuben eller om man förändrat polställningen. Efter auto-home hittar monteringen utan att man behöver göra om align, dvs. den pekmodell som finns lagrad i eqmod kan fortfarande användas. Mycket bekvämt. Precisionen i enkodrarna är tillräcklig för att detta skall funka.

Det som strulat för mig under säsongen är gudningen, men det beror nog mest på att lodestar-kameran är ganska brusig och har många hot-pixels. Jag guidade från början med hjälp av en baader-sökare 8x60 och det funkade bra. När jag gick över till att guida genom min QSI-s OAG så blev allt mycket struligare. Trångt bildfält och ibland svårt att hitta en vettig guidestjärna automatiskt via CCD autopilot - när det klickar påverkas resten av den skriptade fotosessionen. Uppstår felet fler gånger så blir det snabbt tidsbrist i andra änden. Nu funderar jag på att gå tillbaka till att guida genom sökaren.

Det är svårt att balansera tuben med precision. Även när friktions-spärrarna släpps snurrar tuben ganska trögt. Jag brukar lyssna mig till när bäst balans är uppnådd, det kan man göra om man slewar kring en axel och lyssnar på motorljudet samtidigt som man "hjälper till" eller "håller emot" tuben en aning. Det hörs direkt åt vilket håll det skall flyttas.

Så på det stora hela: Ja, för mig funkar EQ8-an bra. Men räkna med att autoguida, inget annat är nog att räkna med. I sommar kanske jag försöker tighta till backlashen i DEC och RA, mest för att det är kul att skruva.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: EQ8

Post by Corpze »

Det verkar finnas en del bra och en del dåliga monteringar, man får väl helt enkelt kolla upp vilken man får och gå därifrån, lyckas man nå en hyffsad PEC så kan man ju spela in en ny guidegraph och köra en ytterligare pecprep med den, finns ju vissa som påstår att man då nått 20! Min oguidat med korta fokallängder.
Det får sjunka in lite, men som sagt, eq6 är ju inte ens i närheten. En ASA DDM85 eller GM2000 vore dock inte fel :D

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply