Äntligen! AstroTrack Travel System (första intryck)

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Äntligen! AstroTrack Travel System (första intryck)

Post by awasen »

Efter sju svåra år och femtioelva samtal och mail till UPS har då så äntligen mitt AstroTrac travel system kommit fram! :good:

Jag har haft AstroTrac'en ett tag men använt ett rätt ostadigt och vingligt fotostativ. Det var inte att tänka på att lägga på något teleskop på den utan har bara kört med Canon EOS standard 18-50mm objektiv lite.
Jag hade tidigare en EQ6'a med en 200PDS och körde guidat via en Orion Starshoot men var så less på att bära och kånka och aldrig få plats med grejerna i bilen när vi åkte till landet (där det är mörkt) så jag sålde det och ville ha något enkelt, smidigt, snabbt och lätt...

Som sagt AstroTrac köpte jag för ett tag sen men kände sen att jag ville ha något jag kan kombinera med visuellt bruk för min nya 102mm ED refraktor och att ta bilder med. Efter att ha sonderat terrängen ett par veckor och slutligen valt bort EQ3 och sedan även sållat bort stadigare kamerastativ återstod AstroTrac piren.
För att vara säker på att monteringshuvud skulle hålla måttet valde jag att köpa hela "Travel Kit" som innehåller:

AstroTrac TT320X-AG
AstroTrac Polar Scope
AstroTrac TH3010 Head med motvikter
AstroTrac TW3100 Wedge
AstroTrac TP3065 Pir
AstroTrac Pir väska
AstroTrac 8xAA Batterihållare

Det första som slår mig när jag börjar packa upp är att instruktionerna är väldigt bristfälliga och det enda som kommer med är ett litet häfte till wedge'n som förklarar hur man riktar in det och finjusterar för polinställning.
Hur man skruvar ihop allt får man fundera ut själv!

Dock kräver det inte några jättehöga IQ tal (lyckligtvis) för att få ihop det och hela monteringen tog väl runt 10-15 minuter.

Kvalitén på alla delar och passformen är helt fenomenal. Jämför jag med EQ6'an som förvisso var bra kvalité den också så är AstroTrac ändå så mycket bättre. Det finns inte en skruv som inte sitter perfekt och inte en fräsning som inte är 100%-ig... Å andra sidan när man tänker på vad man får hosta upp för den så kan man ju kräva att det ska vara först-klassigt också! 8)

Jag hängde på mitt teleskop (Astro 102mm ED och ett Hyperion 2" okular) och det var nästan vad motvikterna räcker till. Jag lade fast min Canon EOS 500D på den och det var samma, med kameran fast på okularet räcker inte riktigt motvikterna till men det saknas inte många gram...

Den är lätt och smidig att följa runt men man får vara lite försiktig så man inte slår i ett stag eller AstroTrac'en. Låsskruvarna verkar fungera bra trots den höga vikten från refraktorn+okular+kamera.

Det som känns lite knas är ju att man måste skruva fast AstroTrac'en i wedge'n så det går ju sen inte jättefort att packa upp eller ihop när man ska pilla in de tre små skruvarna plus att man då alltid måste ha en insexnyckel med sig.
Vet inte om det finns någon form av snabbfäste eller nåt man kan använda. Wedge'n ska ju sitta upp och ner som "lock" till piren när man packat ihop allt.

Nu är det bara att vänta på skymningen då... :)
(Ja, och hoppas att molnen håller sig ur vägen!)

Mvh,
Anders
AstroTrack Travel System
AstroTrack Travel System
20140331_192638s.jpg (179.31 KiB) Viewed 4360 times
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Äntligen! AstroTrack Travel System (första intryck)

Post by Martin F »

Läckert! Har själv en AstroTrac men på vingligt kamerastativ. Upplever du stor skillnad i stsbilitet? Jag har lyckats med skarpa 5-minutersexp. på 300mm (fullformat) men då var det vindstilla och perfekt polar align. Vad kostar pir etc?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Äntligen! AstroTrack Travel System (första intryck)

Post by awasen »

Ja, det är enorm skillnad jämfört med mitt rangliga stativ jag hade. Nu kunde jag lägga på min refraktor som är rätt tung i sig och den klarade ändå av att tracka.
Jag har inte testat att ta några bilder, annat än ett snabbt skott på Jupiter igår med den men jag kollade på Orion nebulosan och lämnade den i ca. 20 minuter och när jag kom ut igen så hade jag nebulosan kvar i synfältet, dock förflyttad men då hade jag gjort en väldigt slarvig polinställning.

Vad jag ville testa var att den orkar veva runt min refraktor... Det klarar den bra tydligen men hur långa exponeringar den gör får vi se. Med mitt teleobjektiv på 300mm löper den så lätt så jag tror att 5 minuter med det ska vara smal sak... :)

Jag betalade precis över 10.000 kr från Teleskop-express inkl. frakt för Pir, väska, wedge, head (med motvikter) och en vixen platta... Dyr, ja, men nu har jag något som fungerar som jag kan ha med mig överallt! :good:

Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Äntligen! AstroTrack Travel System (första intryck)

Post by awasen »

Detta var ju också egentligen första ljus för min 102mm Astro ED refraktor (http://www.astrosweden.se/102mm-astro-ed/18634-0).

Jag har ju använt den tidigare men då bara med kamerastativ och det lämnade ju en hel del att önska...

Jag seglade runt skyn igår på de mest uppenbara objekten... Orion nebulosan gjorde sig riktigt bra och jag skulle säga att jag fick en mycket bättre skärpa och detaljer vid relativt hög förstoring 8 mm (89x) med refraktorn än vad jag någonsin fick med min gamla 200PDS med samma okular (125x).

Det som dock var mest förvånande, som också Micke på AstroSweden skriver, är att färgfelet var väldigt litet. Med 89x förstoring på Jupiter kunde jag ana lite blå hinna runt kanterna men inte så att det störde.
Med 5mm (143x) var det dock en tydlig blå kant runt Jupiter men planetens kropp hade fortfarande inte något drag mot blått.

Det är verkligen förvånande att en så pass liten refraktor kan ge bättre bilder en en 200mm Newton. Skulle jag nu välja mellan refraktorn och 200PDS skulle jag ta refraktorn alla dar i veckan!

Jag kan ju lugnt säga att en ny refraktor-fantast är väckt och att spargrisen nu ska ta emot bidrag för en större och lättare refraktor! :D
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Äntligen! AstroTrack Travel System (första intryck)

Post by Martin F »

Men med f/7 krävs ju betydligt längre exponeringstid än med f/5. Vad var problemet med 200 PDS? Är själv sugen på en 130PDS. Fotar ej planeter, bara deep sky.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Äntligen! AstroTrack Travel System (första intryck)

Post by awasen »

Det är väl inget problem med 200PDS, ja, annat att den är stor och otymplig då...

Vad jag menade bara var att jag blev förvånad över att jag upplever att jag får en bättre "bild" med en 102mm refraktor än med en 200mm spegel. Den största skillnaden i användning tror jag är fokus. Det är klart att det skiljer från gång till gång men att få fokus med refraktorn var väldigt mycket enklare än med 200PDS'en (som ändå hade 2" 1:10 fokuserare).

Det är ju bara hälften så stor öppning på refraktorn så jag hade förväntat mig att det skulle vara större skillnad, alltså att refraktorn skulle ge en mindre/"sämre" bild så därför var det lite av en chock att se att det var tvärtom.

Detta gäller dock ENDAST visuellt än så länge... Jag smällde bara av en snabb bild på Jupiter igår i primärfokus så jag kan inte uttala mig om DSO foro ännu...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Äntligen! AstroTrack Travel System (första intryck)

Post by awasen »

Martin F wrote:Men med f/7 krävs ju betydligt längre exponeringstid än med f/5. Vad var problemet med 200 PDS? Är själv sugen på en 130PDS. Fotar ej planeter, bara deep sky.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, det gör det ju tyvärr... En faktor på 1,96 får jag det till så nära dubbelt så lång exponering med f/7.

För mig har det handlat om att hitta något som är en bra kombination mellan budget/vikt/visuell/foto (i den ordningen). Att det blev f/7 har mest att göra med att jag prioriterade visuellt och budget högre än foto.

NU är inte tanken att jag ska använda refraktorn så mycket för foto utan då kör jag mest med mitt 300mm objektiv...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Äntligen! AstroTrack Travel System (första intryck)

Post by Init4theimaging »

Finns väl någon trevlig reducerare/flattner annars, som kan ta ner både brännvidd o exponerings tider.

Mvh,
Daniel
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Äntligen! AstroTrack Travel System (första intryck)

Post by awasen »

Jo, tack, jag kan ju få ner den till f/4,5 eller f/5 med en 0,7x eller 0,75x reducerare men den kostar ju en slant...
http://www.astrosweden.se/justerbar-fie ... re/18716-0

Då satsar jag nästan hellre på en extra liten snabb refraktor, typ Skywatcher Startravel-102 för att ha något "extra" tror jag... Det enda jag gör med mina bilder är att försöka imponera på mina 9-åriga döttrar... ;)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Post Reply