Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by Martin F »

Men blir inte det rätt ändå i och med att man ska vrida sökaren så att ytterligare två stjärnor hamnar på rätt plats? Polaris kan ju inte flytta sig i förhållande till dem. Jag tror hela syftet med de markeringarna är att slippa fundera på sånt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Inte för att jag använder mig av polsökaren numera, men de markeringarna du har gör att man kan vrida sökaren till rätt vinkel utan att behöva ha reda på timvinkeln, mycket praktiskt. Har du markeringar för olika år också (brukar vara med 10-årsintervall), behövs eftersom jordaxeln vobblar (ett varv 25000år).

Dock måste den fortfarande vara parallell med RA axeln. Fast det skulle ju du justera skrev du tidigare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Hej Martin!
Inte för att jag använder mig av polsökaren numera, men de markeringarna du har gör att man kan vrida sökaren till rätt vinkel utan att behöva ha reda på timvinkeln, mycket praktiskt. Har du markeringar för olika år också (brukar vara med 10-årsintervall), behövs eftersom jordaxeln vobblar (ett varv 25000år).

Dock måste den fortfarande vara parallell med RA axeln. Fast det skulle ju du justera skrev du tidigare.

/Lars
Japp, markeringar för årtalet också. Problemet är som du mycket riktigt säger att den inte är parallell med RA-axeln. Vet inte riktigt hur jag ska fixa det. Sånt är inte min starka sida :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by taipan »

Jag har bara testan min Astrotrac nån enstaka gång men då vred jag bara polsökaren så att karlavagnen på bilden i polsökaren var parallell med verkligheten och sedan rattade jag in hela kittet så att polstjärnan hamnade i den lilla markeringen. Detta gav iallafall bra bilder med tot 450mm bränvidd och två minuters exponeringar så skapligt exakt blev det väll.
Somsagt så finns det ju markeringar för fler stjärnor så det är väll tänkt att man ska rikta in två eller tre av dessa istället för att som jag använde karlavagnen. Men, jag har inte fått så stor kläm på det där än så var inte säker på vilka de andra stjärnorna var. :)
Varför ska man veta vad klockan är för att göra detta förstår jag inte??

Hur långa exponeringar hoppas du på att få till med en bra polinställning? Vänder mig till trådskaparen.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by Martin F »

Jag har förra året klarat 5 minuter på 300 mm på fullformatskamera. Räknar med åtminstone 2 minuter på APS-C sensor (motsvarar 480 mm), gärna 3 minuter. Problemet är alltså inte att polinställa utan det inte är konsekvent. Med sökararmen i ett läge så kan Polaris vara mitt i rätt läge men ändå ge stjärnspår, i ett annat läge på armen så måste jag justera polinställningen för att få den rätt och då kanske trackingen funkar. Problemet är att jag ju behöver kunna flytta polsökarens läge (som man ska kunna) och att jag inte vet vilka lägen (om några) som är 100% rätt.

Förresten, var på himlen är det svårast att få långa tider? Tänker att ju längre från Polaris desto mer rör sig stjärnorna över himlen men jag gör kanske en tankevurpa?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by Martin F »

Här finns info om hur man kollimerar själva polsökaren. Sedan har man "bara" sökararmen kvar att justera...
http://www.fredmiranda.com/Buzz/Collima ... 0Scope.pdf
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by taipan »

Vilka är den andra och tredje stjärnan dom skriver om i manualen för Astrotrac's polinställning?
Står ju inte vad dom heter...
Post Reply