Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by Martin F »

Jag har lite problem med att få klockren polinställning med AstroTrac:en. Varken polsökaren eller armen som håller den är helt perfekt justerade. Polstjärnan flyttar sig om jag roterar armen i de olika lägena, vilket den inte ska göra.

Jag funderade då på detta med drift alignment. Hur ska man tänka? Kan jag genom att se åt vilket håll stjärnorna bildar streck lista ut om Polstjärnan ska skiftas upp/ner eller vänster/höger i sökaren? Jag kan ju visserligen testa och chansa men jag brukar ha väldigt begränsad tid varje gång jag är ute. Då känns det bättre att veta vad man gör :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Vet inte om jag hänger med här då jag inte har den typen av montering. Men polstjärnan skall flytta sig lite då man vrider RA axeln då den inte ligger exakt vid rotationspunkten. Polsökaren brukar ha en markering där polstjärnan skall ligga, något förskjutet från centrum. Dessutom brukar det vara årtal graverade efter som den flyttar sig lite från år till år beroende på att jordaxeln vobblar. Sedan kan du vrida polsökaren efter en timskala som skall stämma med den plats och tid där du är.

Kanske någon hjälp på vägen tills någon med samma montering som du kan ger mer exakta beskrivningar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by Martin F »

Ja, Polstjärnan ligger Off-center, men det finns ett kryss i mitten så att man dagtid kan se hur det ligger till. Det som ligger precis i mitten ska inte flytta sig när man roterar polsökaren. Samma sak med armen, så länge polsökare är riktad på samma sätt ska inte det man ser i sökaren vara beroende av i vilket läge armen står. Finns en del om detta på nätet.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by AstroFriend »

Det låter om om polsökaren inte är parallell med RA axeln. Går den inte att justera?

Här är en länk om driftalign som är ganska tydlig:
http://www.oc-aisig.org/docs/tutorials/ ... otCamp.pdf

Jag brukar driftaligna, har faktiskt aldrig använt polsökaren fast jag har en. Den sitter ju i en sådan position att man bryter ryggen om man försöker använda den.

Driftaligna är ganska enkelt när man har en guider tillkopplad eller datorn och huvudkameran inkopplat. Men skall man göra det med att bara titta i okularet är det allt annat en snabb metod i det fallet. Och det är väl så du måste göra? Eller tänkte du fota och se på displayen i DSLR kameran? Det senare har jag svårt att tänka mig fungerar då man tappar referensen om man zommar in.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by Martin F »

Jo, det ska gå att kollimera polsökaren men det är nog lite pilligt. Hållararmen är väl värre gissar jag.

Jag hade inte tänkt att titta i sökaren, jag tänkte om det gick att se när man tagit bilden (har kameran kopplat till laptop).
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by Martin F »

Drift alignment kanske är fel ord för det jag söker. Tänkte mest att kunna avgöra åt vilket håll jag siktar fel (för högt/lågt, för långt öst/väst) genom att se på bilden hur strecken går.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by AstroFriend »

Vad bra om du har laptopen med dig, det underlättar det hela väsentligt. Ännu enklare är med en guidekamera så man får liveview. I ett program, ex PHD, för en sådan kan man ofta lägga upp en graf över hur stjärnan driver iväg och det syns direkt när man justerar monteringen att det blir åt rätt håll.

Är det en Canon DSLR du har? Jag har en sådan och använder antingen Astrojan tools eller APT till att kontrollera kameran. Enklast med Astrojan tools, fast APT utvecklas och uppdareas oftare. Där kan jag markera en referenspunkt och zooma in och man ser mycket lätt när referensstjärnan driver iväg. Det är just drift align.

Med en ljusstark stjärna behövs inte lång exponering utan det blir mest nedladdningen som fördröjer mellan bilderna. Du kanske har liveview på din kamera? Prova om det går att använda, har inte det i min kamera så har inte provat. Kameran blir uppvärmd med liveview så det behövs en paus innan man börjar fota efter det.

Det viktiga är att teleskopet pekar i rätt riktning under justeringen så man justerar åt rätt håll. Man behöver fri sikt åt öst eller väst läng himmelsekvatorn, i praktiken blir det 10 till 20 grader över horisonten. Sedan skall det också riktas söderut längs himmelsekvatorn. Det är när man har teleskopet riktat i just de här två riktningarna som man eliminerar att de båda justeringarna påverkar varandra, viktigt!

Kan ju bli spegelvänd när man har kamera relativt ouklartittning, så åt vilket håll man justerar beror ju lite på utrustning, knepigt första gången.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by Martin F »

Har Canon DSLR med LiveView och kör BackYardEOS. Har även licens på APT men aldrig provat. Har inget teleskop ännu utan kör med 300mm tele.


Sent from my iPhone using Tapatalk
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by bjorsa »

Det finns ett litet program på denna sidan http://myastroimages.com/Polar_FinderSc ... ason_Dale/ där man sen printar ut precis hur polstjärnan skall stå i ens polarfindersökare
mvh/bjorsa
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by Martin F »

Tack! Ska kolla in den. Bör nog kollimera polsökaren först dock. Annars hjälper det ju inte att veta var man ska sikta :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by bjorsa »

Jo det är nog bäst att börja i den änden jag tog en telefonstolpe ca 100 m bort vilket kanske är för kort avstånd men gick ganska lätt på mitt cg-5 sen om det blev perfekt e ju en annan femma :-)

Men det där lilla programmet är ju bra då man bara ställer in vart man befinner sig och vad klockan är sen printar man ut en karta å sen bara att kika in i polarscopet å se vart polstjärna är någonstans men för mig såg set svart ut dvs såg inte etsningen i polarscopet men med en liten ficklamapa så kunde jag lysa lite ovenför polarscopet å då se etsningen å vart polstjärnan skulle hamna men pilligt är det :-)
mvh/bjorsa
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by Martin F »

Mitt polarscope till AstroTracen är belyst redan, så det är inget problem. Det finns också markeringar för hur Polaris samt två andra stjärnor ska vara riktade i sökaren så jag är inte helt säker på att den där sidan hjälper mig.
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Post by tortap »

Det här hjälper fortfarande inte dig men jag har en app polarfinder som kan visa reticle type för olika tillverkare. IOptron takahashi Losmandy etc, den kan säkert visa för era scopes också. Då behöver man inte skriva ut nåt:-)
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by Magnus_Dahlgren »

Har också planerat att göra en drift alignment så fort det blir lite bättre väder.

Hittade en beskrivning som jag tycke var väldigt tydlig av "Charlie Hein" på Cloudy Nights: http://www.cloudynights.com/topic/56187 ... ntry728749


"Lawrie, drift alignment really isn't anywhere near as hard as it sounds (although it does sound pretty daunting) - I avoided learning how to do it for way too long myself for that very reason.

Understanding what you're trying to do is key. Hopefully, I can explain it in a simple to understand way. In fact, I may over simplify for you just because I don't have any idea what your experience level may be. Because of this, please don't think I'm talking down to you if my explanations seem too simplistic. I just want to make sure that I present this in an easy to understand way. On the other hand, please feel free to point out any portion of the following that you don't pick up on, and I will do my very best to clarify it for you.

That said, let's get started. I'm not sure what kind of mount that you have, but I'm going to step out and make a guess that you do not have a fork mount on an equatorial wedge, but rather you have a GEM (like a CG5, SkyViewPro, LXD-55 or 75, or a similar mount). If this isn't the case then let me know, although it really does not change things too much.

It's important to note that while it's not exactly essential to do a rough polar alignment on your mount, it will save you a *lot* of time in the process, because the closer you are to being right on, the less you have to move your mount around to get it right on. Just guessing about where North is and how high Polaris is may put you farther out of alignment than the mechanics of your mount can compensate for, which would force you to physically move the mount in order to get it "in the zone".

This would be very painful to discover 15 minutes or even longer into the process, so I would *strongly* recommend that you at least level your mount and sight Polaris through the polar scope (or the hole where one would go) before getting started. It will save you a *lot* of time from here on out!

If you can't see Polaris, then point the mount due North, and set your latitude as closely as you can. This is far from being an accurate way to do it, but it's better than just guessing. Also, try to make sure at this point that your East - West (right-left) adjustment bolts (on either side of the mount as opposed to the front and back of the mount, which adjust up and down) are set so that there's plenty of travel in both directions - it would be very painful to find out that you couldn't move the mount more in a direction because you started out too far to one side or the other! I say this because the farther you are out of perfect alignment, the more travel you may need to get there, so it really pays to keep this in mind.

While we're talking about how you're setting up, let's also touch on where you're setting up - you need to have a clear view straight over your head and to the south (behind the mount), and you also need to have a view either to the East or West that is as low to the horizon as you can get it for the drift alignment to work.

Now, set up your camera in the telescope and get it focused. Start up whatever program you have (you mentioned K3CCDtools so I will proceed from the assumption that you have it), and bring up your preview window.

Find a star. Any star will do to get the camera focused, but at this point you may as well choose the first star you will need for your drift alignment - this is a time saver. Here's an easy way to figure out where in the sky this star is.

First, move your mount so that the counterweights are paralell to the ground, and your scope is facing straight up. This will put your scope on the meridian (an imaginary line running from north to south straight over your head).

Now, looking at the body of your mount, move the scope in DEC toward the south (the rear of the mount) so that your scope and the mount look something like a "T" laying on its side (if you look at the scope and mount from the side). This points your scope roughly at the celestial equator.

Take a look at this area of the sky and pick a star that is somewhere in this general vicinity - it does not have to be exactly there, just in the neighborhood. The important parts to consider is that you don't stray too far from here, and that the star is easily visible on your preview screen. Use this star to focus your camera - it doesn't necessarily have to be a critical focus, but the sharper it is the better.

Now we need to line up the camera and figure out which direction the image is oriented. Bring up the recticle display in K3. Now slew the telescope so that the star moves in a left-right (or right-left) direction, and note how well the star tracks the horizontal line of the recticle. You need to rotate the camera in your focuser so that the star follows the horizontal line of the recticle as closely as you can possibly get it. Be prepared to spend some time learning how to do this step, but once you figure it out, it'll take less and less time to accomplish.

Once the star tracks exactly with the horizontal line of the recticle then your camera's orientation is set. Now you need to figure out which way North, South, East and West are in your view. This is easy to do. To find North-South, just lightly push on the South side of your scope (on the end that the light is coming in) towards the North while watching the display. Push just enough to be able to see the star move in your display. Your star will appear to move to the South. Now you know the North-South axis. You can use a similar routine for East-West - lightly pushing on the West side of your scope towards the East makes the star appear to move West.

Whew! All that to get to here! Now we're ready to actually look at the East-West drift of the mount. As counter-intuitive as this sounds, we look for this East-West misalignment by watching for a North-South drift of the star in our display. Slew the scope so that the star you've just used to focus and orient your camera with is placed exactly on the line of the recticle that runs East-West. Try to place it as exactly on the line as you can. We want to bisect the star with this line (cut the star in half)."



/Magnus
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Drift alignment med AstroTrac - hur gör man?

Post by bjorsa »

Martin F wrote:Mitt polarscope till AstroTracen är belyst redan, så det är inget problem. Det finns också markeringar för hur Polaris samt två andra stjärnor ska vara riktade i sökaren så jag är inte helt säker på att den där sidan hjälper mig.
Bra med belysning skulle jag oxå vilja ha :-) Markeringar har jag oxå etsade i glaset men eftersom polaris åker i en bana så måste man ju veta vart i banan polaris befinner sig vid just det tidslaget man ställer in den och det är ju det programmet gör dvs man ser vart precis polaris skall stå i ens polarsökare så att man kan vrida på axeln tills etsningen/markeringarna står precis som på utprinten sen får man justera så att polaris hamnar precis där den skall vara enligt etsningar/markeringar .
mvh/bjorsa
Post Reply