Finjustering av goto stativ.

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
FredrikS
Posts: 24
Joined: 2014-07-30 00:21:47
spamtest: JA

Finjustering av goto stativ.

Post by FredrikS »

Hej.

Detta är mitt första teleskop: http://www.astrosweden.se/explorer-130p ... to/20194-0
Det blev inte helt rätt när jag var ute i veckan och observerade. Efter 2 star align så hittade stativet först objektet perfekt, men sedan hittade det inte något annat objekt jag ville se på och för att kontrollera i fall det var så att de andra objekten var för ljussvaga så gick jag tillbaka till mitt första objekt för att kolla att det stämde, men nej då dök det inte upp i okularet längre.
Vad kan detta beror på, är det mest troliga att stativet inte står helt rakt?
Eller är det själva datan i goto stativet som inte är helt 100?

Nu till nästa fråga. Det står i bruksanvisningen att man kan förbättra noggrannheten i stativet genom att ändra på PAE. Men sedan står det att man efteråt ska ställa det i Home position innan strömmen bryts och att man inte får flytta på det. Har jag förstått detta rätt och att det då innebär att jag inte tjänar något på att laborera med detta då jag aldrig kommer låta det stå kvar på samma plats tills näst obs pass?

Fredrik
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Finjustering av goto stativ.

Post by ragge »

FredrikS wrote:...så gick jag tillbaka till mitt första objekt för att kolla att det stämde, men nej då dök det inte upp i okularet längre. Fredrik
Jag kan inte just din modell men det låter som att motordriften inte har varit aktiv, då kommer du sakta att komma längre och längre ifrån de objekten som från början låg mitt i prick. Med min HEQ5 montering så räcker det att lyssna nära monteringen så hör man att motorn driver, kanske kan du göra likadant.

PAE tror jag inte att du behöver fundera på, det är mera för att uppnå extra hög precision.

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
larsmn
Posts: 18
Joined: 2013-01-01 17:34:39
spamtest: JA
Location: Öland
Contact:

Re: Finjustering av goto stativ.

Post by larsmn »

Hej,

Har samma Synscan-montering sedan 2 år tillbaka och astrofotograferar med det och en Skywatcher Evostar 80 (astronomy.jux.com). Tills motorkortet brann här om veckan har det varit en driftstabil montering, ca 100 fotonätter, där jag normalt tar med AltAz:as maxtid a 30 sek exponering för varje bild. Har inte uppdaterat min handkontroll, så om inget fel på sistone, skall datan vara korrekt. Men det finns en del saker som kan göra monteringen mindre noggrant:

- för svaga batterier (naturligtvis ;)), gick över till ett 12V motorcykelbatteri rätt omgående. Välj ett av de mindre, Jula, Biltema och Rusta har tydligen en del små slimmade. Valde Clas's, vilken är lite väl stor. De mindre räcker ändå 3-4 nätter.

- som du nämner, hur står det horisontellt. Använd libellen på ena tripodbenet, bubblan centrerad. Har själv ett "flytande" tripodunderställ som isolerar tripoden från balkongdäcket (planktriangel med L-järn under, ner mellan däckribborna) samt håller det i samma position vid varje observationskväll (hål för benpiggarna).

- startar alltid med tuben exakt mot norr och horisontell, max 5 gr avvikelse från norr. Stå en bit från skopet och gör enslinje med kompass. Har mätt upp och markerat på monteringen så jag lätt kan justera till norr, iom att jag har fast observationsplats.

- använder ofta själv PAE för att förbättra driften vid foto, men har funnit att noggranheten hos Skywatcher AltAz-monteringarna (har även provat Allview) ökas om man i upplinjeringen (align) väljer två stjärnor ca 40-60 gr öster/väster av någon av meridianerna och mellan 40-60 gr upp. Efter jag började med den metoden slutade monteringen helt att driva, vilket den först gjorde. Jag kör sydmeridianen, just nu främst Arcturus och Altair, även om Arcturus börjar dra sig för mycket åt väster. Nästa blir Rasalhauge/Altair.

Sedan, som "ragge" antyder, det finns alltid risk för teknikfel.

Ett par nätter före motorkortet brann, körde jag flera M-objekt i följd för foto. När jag justerat första och tagit tre PAE-objekt (Arcturus, Altai o Vega) så hade jag bulls eye i tur och ordning på M16, M17, M57, M13, M101, M51 och M15 på kameraskärmen. Fotade utan att justera mellan varje flytt, lät den bara stå i 3-5 min då monteringen alltid efterjusterar lite.

Har ofta parkerat monteringen, vridit tuben upp och till sidan för att få in den genom dörren med stativet utfällt, för att nästa observationskväll ta ut skopet, justera tillbaka tub och montering, strömsatt, ställt in datum och tid samt kört utan upplinjering. I september förra året körde jag så 7 kvällar under en 14-dagarsperiod. Så nej, använder man gradskalan på tub-/Vixen-fästet att återställa tuben horisontellt samt har markerat så man kan vrida tillbaka Ra-planet till där monteringen parkerade sig, så behöver man inte hålla tuben i parkeringsläge. Tips, använd två ljusa eltejpbitar, en på den fasta delen (överdelen på ett av benen?) och den andra på den rörliga överdelen, som står exakt mot varandra, behövs inget inristat eller ritat märke att justera till. Men då du vill använda teleskopet på olika platser, investera i en bra siktkompass.

Enda felet med Synscan AltAz som jag ser det, är att den klarar max 5 kg tub & kamera samt inte kan köras i EQ-läge som Celestrons motsvarande montering kan.
FredrikS
Posts: 24
Joined: 2014-07-30 00:21:47
spamtest: JA

Re: Finjustering av goto stativ.

Post by FredrikS »

Okej för era svar.

Ragge när jag tittade på mitt första objekt så stannade det i okularet hela tiden vilket jag tolkar som att det följer och motorerna driver.

Jag får prova att ställa den mot norr och helt horisontellt.
Men kommer det att bli bättre med tiden om jag först nu börjar parkera och sätta upp på samma vis eller har jag gjort stativet helt vilse av att starta upp det på olika vis varje gång?
Om jag förstår dig rätt larsmn så ska man alltid parkera innan jag stänger av det, eller missförstår jag dig där.
Jag har ju läst bruksanvisningen några gånger men den går inte in så djupt på hur det fungerar som dom mycket väl skulle kunna gjort enligt mig.

Fredrik
User avatar
larsmn
Posts: 18
Joined: 2013-01-01 17:34:39
spamtest: JA
Location: Öland
Contact:

Re: Finjustering av goto stativ.

Post by larsmn »

Hej,

ja, jag parkerar för det mesta. Det händer att jag bara drar ut strömmen, om det är sent och tubeb står långt från parkeringsläge och risken är att motorerna stör närmsta grannens sömn :). Synscan är förhållande vis tyst mot en NEQ3 eller liknande, men i natten är alla ljud ..... ;)

Och du har inte gjort monteringen vilse, så minnesgod är den inte :) . Snarare att du inte startat i "noll"-läget.
FredrikS
Posts: 24
Joined: 2014-07-30 00:21:47
spamtest: JA

Re: Finjustering av goto stativ.

Post by FredrikS »

Okey tack igen.

Det är trial and error som gäller.

Fredrik
Post Reply