Neq6pro strömförsörjning

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Neq6pro strömförsörjning

Post by bjorsa »

Hej !
Har en Neq6pro och kör den med ett 12 v 20 amp batteri men när det som nu blir kallt och man kör från 16 på eftermiddagen och sen hela natten med både montering och kamera så tar batteriet slut och hade nu 8,8 v i batteriet och då hade kameran slutat 07:21 och antar att monteringen slutat att gå där oxå för handkontrollen var släckt när jag skulle ta in allt här vi 10 snåret.

Nu har jag en batteriladdare med 12 volt ciggarett uttag på som ger 12 v (13-13,5v) och 12 amp kan man använda den istället för batteriet eller finns det risker med att använda en sådan till en teleskopmontering ? Här är den http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... ter-37746/

mvh/bjorsa
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by thanders »

Det bör gå bra att använda cigaretttändaruttaget. Monteringen klarar 11-15V enligt manualen.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by bjorsa »

Hej !
Ok då får man ta å testa för den ger ju 13-13,5 v .
I min manual i instruktional manual HEQ5/EQ6 MOUNT.pdf hittade jag inget om spänning fast kan ju vara jag som missat men vilken manual har du ?
mvh/bjorsa
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by thanders »

Man får titta i SynScanmanualen.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by bjorsa »

Ok ,fast i min synscan manual hittar jag bara detta
"Power Supply DC 7.5 to 12V, 100mA" och är då instruction manual synscan och pdf filen heter SynScan_HandControl_web_280313V3 (1).
http://www.skywatcher.com/downloads/Syn ... 0313V3.pdf
Finns det flera manualer för synscan ?
mvh/bjorsa
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by thanders »

Spec.pdf
(145.15 KiB) Downloaded 209 times
Ok, jag har tittat i en svensk manual. Hittar inte någon länk nu.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by bjorsa »

Ok va bra med svensk bruksanvisning den får jag försöka hitta på nätet !
tack för hjälpen .
mvh/bjorsa
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by thanders »

Länk till engelsk version:
http://www.skywatchertelescope.net/swts ... 0406V2.pdf

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by Corpze »

Observera att det finns två manualer, ena för synscan (handkontrollen) och en för själva monteringen
Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by AstroFriend »

Hej.
Det låter farligt att använda en batteriladdare som strömförsörjning. Den är ju avsedd att ladda batterier med och kan bete sig märkligt om den inte har ett batteri som last beroende på hur den är konstruerad.

Jag har en liknande uppsättning som du. Men har ett 45amph bilbatteri. Det brukar räcka från kl 20 till kl 04. Har nu dock kompletterat med värmeband så det är nog på gränsen kalla nätter. Har jag möjlighet brukar jag ha en svagare underhållsladdning på Ca 2ampere under fotandet. Inte helt riskfritt det heller då vissa laddare kan ladda batteriet med pulser som ger spikar i spänningen. Hittills har det dock gått bra.

Mitt 45amph batteri ger mindre än 20amph en kall natt. Har batteriet i en isolerlåda där datorn ger lite spillvärme. Skulle tro datorn tar 1amp och värmebandet 0, 6amp i genomsnitt. Montering och kamera mindre än 1amp. Motorfokus drar ju bara ström under fokusering. Guide kameran har jag inte mätt upp. Totalt 2.5amp kanske. Skall komplettera med en amperemätare med maxutslag mellan 5 till 8ampere, någon som sett en sådan och var man köpa? Häftigast vore ju en kopplad till datorn via usbporten. Då kunde man logga strömförbrukningen och kanske även spänningen under natten.
Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Neq6pro strömförsörjning

Post by Martin F »

Jag kör med en vanlig 12v nätadapter, typ en sån som är till externhårddiskar. Köpte min av Astrosweden för ett par hundralappar men det borde väl gå att ta vilken som helst som ger rätt "kräm". Detta bygger ju såklart på att man har tillgång till 230v-uttag. Eftersom jag kör i trägården har jag inga problem med det. En 25m kabelrulle fixar biffen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by bjorsa »

Astrofriend det står så här i manualen "Laddaren har även ett 12 V uttag som kan användas för att driva apparater med upp till 12 A märkström"
och
12 V uttag
På baksidan av laddaren finns ett 12 V uttag.
Det ger som mest 12 A.
Såhär gör du för att använda uttaget:
• Sätt in apparatens cigarettkontakt i laddarens
anslutning.
• Tryck på 12 V DC Output-knappen när laddaren
är i standbyläge.
• Slå på apparaten.
Gör såhär för att koppla ur apparaten:
• Slå av apparaten och koppla ur den från
uttaget i laddaren.
• Slå av 12 V uttaget genom att trycka på 12
V DC Output-knappen.
• Slå av laddaren.
OBS!
• Den faktiska spänningen i uttaget är
13,0–13,5 V. Det är samma spänningsnivå
som fås i cigarettuttaget i en bil.
• Anslut inga apparater som drar mer än 140 w

Har nu bara testat att låta den strömförsörja kameran och det funkade utmärkt men den har ju en omvandlare (astronomiser) från 12 v till canon 700d 7,2 v och då med troligen en säkring inmonterad så blir det något fel på 12 volten så borde ju en säkring lösa i omvandlaren.

Skall man montera en säkring efter 12 v uttaget på batteriladdaren ? Fast den borde ju vara konstruerad så att den har säkring i sig som löser ifall den ger fel märkström ? http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 46_man.pdf

Martin f vad heter din 12 v nätadapter ? Hittar bara http://www.astrosweden.se/stromadapter- ... am/22714-0 och har nån liknande historia hemma dvs en man kan välja olika v från 4-12 men adaptern till att passa in på neq6pro monteringen passar inte riktigt utan glappar man tycker ju att skywatcher borde ha en adapter till neq6pro så att man kan köra via 230 v-12 v för även jag står på tomten och har bara 25 meter till uttag
mvh/bjorsa
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Neq6pro strömförsörjning

Post by Martin F »

Jag har denna:
http://www.astrosweden.se/kompakt-strom ... 3a/21512-0

Går man in på sidan för HEQ5 så finns den som tillbehör längst ner.

Sent from my iPhone using Tapatalk
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by ragge »

bjorsa wrote: ...men den har ju en omvandlare (astronomiser) från 12 v till canon 700d 7,2 v och då med troligen en säkring inmonterad så blir det något fel på 12 volten så borde ju en säkring lösa i omvandlaren.

Skall man montera en säkring efter 12 v uttaget på batteriladdaren ? Fast den borde ju vara konstruerad så att den har säkring i sig som löser ifall den ger fel märkström ? http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 46_man.pdf
En säkring löser ut bara om strömstyrkan är för hög, men inte för felaktig spänning.
När man strömmatar från ett aggregat av något slag så måste man lita på att detta levererar rätt spänning.
Därför är det alltid säkrare med ett batteri. Om det pajar så blir spänning (och ström) lägre, inte högre, och är därmed ofarligt.
Svårt att säga om Biltemas laddare är safe, troligen är den det, men din montering är ju rätt dyr...

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by bjorsa »

Pratade nyss med min gamla farsa som är pensionerad el ing .och då att jag tänkte parallella koppla bilbatterier för att få mer amp så att jag kunde köra monteringen hela natten å han tyckte det var säkrare med biltemas batteriladdare med 12 v uttaget då han menade att det vid parallellkoppling kunde bli kortis om man har otur å då ryker ju monteringen så nu vet jag varken ut eller in :-)

Har ju i och för sig ett lastbilsbatteri på 140 amp ståendes kanske man skulle ladda upp det i alla fall för inatt .

mvh/bjorsa
Post Reply