Köpa glas

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
drobban
Posts: 9
Joined: 2015-12-03 20:18:34
spamtest: JA

Köpa glas

Post by drobban »

Hej.
Är väldigt ny inom området för astronomi och teleskop. Fick upp ögonen för det när jag såg en film med John Dobson som förevisade hur man slipar speglar.

I filmen använder han glas som sitter i båtar (Porthole glass), så nu har jag googlat nätet och eBay efter sådana glas men kan inte hitta några som inte är klassade som antika och därmed väldigt dyra :)

Har någon här inne på forumet tips på var jag kan köpa glas med lite tjocklek och cirka 14" (+- 2") så att man kan använda kvällarna med lite terapi-arbete.
Det gör inget om glaset är ganska stort, då jag inte har några krav på att det ska bli klart inom den närmaste tiden eller att teleskopet ska vara smidigt ;)

Alla tips är välkomna, råkar ni känna till något i Västerbotten så hade det varit perfekt.

Med vänliga hälsningar
David Bern
david.ml.bern@gmail.com
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Köpa glas

Post by stoffe »

Här har du mirrorblanks.

http://www.telescopemirrorblanks.com/

För ett litet tag sedan så reade de ut 14" blanks. Jag köpte tyvärr ingen själv och nu vet jag inte om de har några kvar. Du behöver även ett motslipglas.

Om du kan tänka dig tunt fönsterglas på 16 mm så kan du köpa det hos närmsta glasfirma. Prata med Joel von Knorring, han kanske läser detta? Han har mirrorblanks och speglar i alla dess stadier och kan allt du behöver veta om spegelslipning. Han lär oxå gärna ut konsten att tillverka sin egen optik :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
drobban
Posts: 9
Joined: 2015-12-03 20:18:34
spamtest: JA

Re: Köpa glas

Post by drobban »

Tack för tipsen.

Jag ska hålla ett öga öppet efter von Knorring, hade varit skönt att slippa beställa från Staterna.

Någon som vet vad Von Knorring heter på forumet?
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Köpa glas

Post by stoffe »

Han är ej registrerad här vad jag vet. Ring honom istället, han håller till i Fagersta.

Det finns en del mirrorblanks om du söker på google och kikar runt lite. Glöm som sagt inte att du behöver motslipglas och beck. Får du tag på beck får du gärna skriva var du hittat det här i tråden.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
dentaku
Posts: 5
Joined: 2015-10-16 23:48:17
spamtest: JA
Location: Västerås

Re: Köpa glas

Post by dentaku »

Boken "Mitt första teleskop" av Sven O Rehnlund beskriver spegelslipning. I boken finns mycket teori, formler och mätmetoder. Jag köpte boken i min ungdom på 80-talet för jag ville bygga ett eget teleskop. Boken är läsvärd även om man bara vill veta teorin bakom optiken. Det finns säkert nyare böcker eller bra info på nätet. Jag byggde aldrig något teleskop.
drobban
Posts: 9
Joined: 2015-12-03 20:18:34
spamtest: JA

Re: Köpa glas

Post by drobban »

Tack för tipsen.
Har kommit i kontakt med Von Knorring, se det verkar lösa tillgången på det jag behöver.

Med risk att tråden kommer slira lite utanför ämnet.
Angående Beck, som jag nu har förstått är det svenska ordet för pitch, så har jag en fråga;
Går det att använda skeppsbeck? I databladet kan jag läsa att den är bitumenbaserad.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Köpa glas

Post by stoffe »

drobban wrote:Går det att använda skeppsbeck?
Detta är en typisk Joelfråga.
En klassiker är annars skomakarbeck eller optiskt beck från Gugolz (som ligger i Schweiz). Ibland kan man behöva blanda olika typer av beck för att rätt hårdhet. För att veta rätt hårdhet kan man behöva bygga sig en beckmätare alternativt gå på erfarenhet. Joel har säkert något bra trix även här och Joel är så snäll så han gärna lär ut hur man polerar och slipar sin egen optik. Själv äger jag en beckmätare som jag tror är byggd från boken "Mitt första teleskop av Sven O Rehnlund". Sven bor för övrigt i Enköping och går oxå att hitta via telefonkatalogen. Ytterligare kunnigt folk som är bra att känna till är Jan Haglund i Strängnäs som även han är mycket trevlig att prata med. Vi är inte så många här i Sverige som gett oss på ämnet att bygga sin egen optik. Jag själv är rena rama nybörjaren för övrigt!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply