Kakmonster i teleskopet?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Kakmonster i teleskopet?

Post by Lazze »

Jag försöker få igång min gamla AG12:a igen efter att ha bytt fokuserare men den är väldigt känslig med optiken och när jag nu kollimerat efter bästa förmåga men en Glatter Tublug och sen justerat primären någorlunda så ser stjärnorna fortfarande konstiga ut.
Det ser ut som att de blir svagt triangelformade i fokus men defokuserar jag så syns det att 1/4 av diffraktionsringarna är borta.
Kameran är en QHY163 och jag kan inte hitta att något sitter i vägen får strålgången (utom sekundären förstås).
20321_AG12_2.jpg
Är det någon som har upplevt något liknande och/eller har något tips?

/Lasse
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Kakmonster i teleskopet?

Post by Robert Habolin »

Av alla stjärn-fel jag har sett ( en hel del när man har RCs o Newtowns haha ) så har jag nog missat detta!

Ser ju ut som en del av spegeln saknas... MÅSTE ju vara nått i vägen? kan det vara i korrektorn?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Kakmonster i teleskopet?

Post by Lazze »

Robert Habolin wrote:Av alla stjärn-fel jag har sett ( en hel del när man har RCs o Newtowns haha ) så har jag nog missat detta!

Ser ju ut som en del av spegeln saknas... MÅSTE ju vara nått i vägen? kan det vara i korrektorn?
Nä, det ser kanonfint ut hela vägen men min bästa gissning just nu är att det är "pinched optics" i korrektorn. Jag kan se att förre ägaren pillat på den men jag har själv tagit felfria bilder så det kan ha att göra med att jag spänt åt något för mycket när jag bytte fokuserare.
/Lasse
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Kakmonster i teleskopet?

Post by LasseH »

Hej.
Jag har upplevt något liknande på en Newton. Då var det ett överfall på huvudspegeln som klämde åt alldeles för mycket.
Mvh,
LasseH
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Kakmonster i teleskopet?

Post by Lazze »

Tack för tipset LasseH.
Jag har haft loss spegeln tidigare men kollade nog mest om hållarna klämde åt i sidled vilket de inte gjorde men jag ska också kolla noggrannare om hållarna klämmer åt uppifrån.

/LasseZ
Post Reply