Kvalitetsokular?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Marcus112
Posts: 10
Joined: 2020-05-04 17:25:36
spamtest: JA

Kvalitetsokular?

Post by Marcus112 »

Har en fråga om okular samt kvalitet. Ska köpa några okular till mitt nybörjarteleskop framgent men tänker att okularen skall vara av god kvalitet så de även kan användas om jag byter till ett bättre teleskop i framtiden.

Vad för märken är erkända för god kvalitet?

Har tittat lite på Baader Planetariums optik men det finns säkert andra bra/bättre tillverkare där ute?

Jag kommer både observera samt fota med min canon eos kamera.

Stort tack på förhand
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Kvalitetsokular?

Post by pava0555 »

Jag kör mest på Explore Scientific, 68 eller 82 grader.

I andra hand TeleVue, men dessa okular är dyra. Har även Baader Zoom.

Har köpt många från andrahansmarknaden, t.ex. på AstroNET, AstroMart, Cloudy nights eller UK Astro Buy and Sell.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by DHEB »

Marcus112 wrote:Har en fråga om okular samt kvalitet. Ska köpa några okular till mitt nybörjarteleskop framgent men tänker att okularen skall vara av god kvalitet så de även kan användas om jag byter till ett bättre teleskop i framtiden.

Vad för märken är erkända för god kvalitet?

Har tittat lite på Baader Planetariums optik men det finns säkert andra bra/bättre tillverkare där ute?

Jag kommer både observera samt fota med min canon eos kamera.

Stort tack på förhand
Jag har aldrig använt Baader men har förstått att det är bra kvalitet. Dessutom verkar de ha en del adaptrar för kameror, alltså för okularprojektion metoden.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Hans Bengtsson »

Hej Marcus!

Vilket teleskop har du? Vilka okular följde med?

Allmänt sett tycker jag att okularen prismässigt och kvalitetsmässigt bör stå i rimlig proportion till teleskopet i övrigt. Ungefär såhär: om teleskopet nytt kostade bara 2000 SEK så vill man kanske inte spendera 5000 SEK på okular. Det är i så fall bättre att lägga pengar på att köpa ett bättre teleskop snarare än på bättre okular. Men om teleskopet kostade 5000 SEK så är det rimligt att lägga 2000 SEK på bättre okular. Fast man gör förstås precis som man vill och känner.

Ett vettigt alternativ är ofta att skaffa ett bra zoom-okular, det har stora praktiska fördelar. Baader tillverkar en bra zoom, och det finns andra goda zoom-okular på marknaden. Även Baaders fasta okular är prisvärda, åtminstone är det fasta Baader-okular som jag har behagligt att använda.

Högre upp i prisklasserna hittar vi ES-okular som har gott rykte.

Tänk bara på att den optiska kedjan inte blir bättre än den svagaste länken. Inte ens ett superdyrt okular kan åstadkomma underverk ifall teleskopet är optiskt skralt.

Det måste finnas massor av jättefina okular som samlar damm bland detta forums medlemmar. Så om du behöver ett riktigt fint okular till överkomligt pris kan det säkert vara en god idé att lägga in en önskar-köpa-tråd här.

Mvh
Hans Bengtsson
Marcus112
Posts: 10
Joined: 2020-05-04 17:25:36
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Marcus112 »

Hans Bengtsson wrote: Vilket teleskop har du? Vilka okular följde med?
Jag har ett nybörjarteleskop: Skywatcher 200 pds (200/1000/8")
Hans Bengtsson wrote: Allmänt sett tycker jag att okularen prismässigt och kvalitetsmässigt bör stå i rimlig proportion till teleskopet i övrigt. Ungefär såhär: om teleskopet nytt kostade bara 2000 SEK så vill man kanske inte spendera 5000 SEK på okular. Det är i så fall bättre att lägga pengar på att köpa ett bättre teleskop snarare än på bättre okular. Men om teleskopet kostade 5000 SEK så är det rimligt att lägga 2000 SEK på bättre okular. Fast man gör förstås precis som man vill och känner.
Jag delar delvis den åsikten. Men om jag köper nytt teleskop senare kan jag använda samma okular jag köoer nu. Det blir således en kostnadsbesparing i långa loppet.
Hans Bengtsson wrote:
Högre upp i prisklasserna hittar vi ES-okular som har gott rykte.

Tänk bara på att den optiska kedjan inte blir bättre än den svagaste länken. Inte ens ett superdyrt okular kan åstadkomma underverk ifall teleskopet är optiskt skralt.

Det måste finnas massor av jättefina okular som samlar damm bland detta forums medlemmar. Så om du behöver ett riktigt fint okular till överkomligt pris kan det säkert vara en god idé att lägga in en önskar-köpa-tråd här.

Mvh
Hans Bengtsson
Stort tack för ditt inlägg och åsikter/tips. Tas tacksamt emot. Ska kolla på att lägga in en köpa tråd.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Hans Bengtsson »

Men då har du redan ett jättebra teleskop! Jag tänkte att det kanske handlade om något mycket enklare. Och det är klart att du bör satsa på utmärkta okular, det är teleskopet värt.

Mvh
Hans Bengtsson
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by martinl »

De flesta tillverkare gör såväl bra som mindre bra okular. TeleVue möjligen undantaget, men då blir det dyrt.

Ditt problem är att du med f/5 har ett relativt ”snabbt” teleskop som ställer stora krav på okularen. Vissa okular från en given tillverkare kommer fungera bättre än andra. Baader Morpheus kommer tex fungera mycket bättre än Baader Hyperion (de fasta, zoomen undantagen), även om Hyperion lär vara trevliga med långsamma teleskop. ES okular med 68, 82, 92 och 100 graders synfält lär fungera bra (jag använder ofta ett ES 28mm/68 grader med mitt 220mm f/5 Newton med utmärkt resultat). Tyska APM har sin Ultra Flat Field (UFF) serie med 65-72 graders synfält som fått goda omdömen. Deras 100-graders serie lär dessutom vara snäppet bättre än ES motsvarighet, till lägre pris. Pentax XW och föregångaren XL fungerar bra, likaså Vixen LVW. XL och LVW går dock inte att köpa nya längre. Om du observerar med glasögon kommer du uppskatta längre eyerelief runt 20mm.

Ett annat problemet är att ens okularpreferenser tenderar att förändras med tiden. Vissa är nöjda med 50 graders okular som Plössls, andra blir vidvinkelsfanatiker och kräver 100 graders synfält. Ett nytt teleskop har oftast en annan fokallängd/fokalförhållande och förtjänar ett par nya okular för att utnyttjas optimalt. Vad du än köper så lär du mao uppdatera din okularväska kontinuerligt. Personligen gick jag från Plössls (50 grader, kort ER) till Vixen LVW+Pentax XL (65 grader, 20mm ER) till TeleVue Ethos (100 grader, 15mm ER) till TeleVue Delos (72 grader, 20mm ER) med div gästspel. Ca 70 grader med 20mm ER fungerar bäst för mig. Iaf för tillfället...

I din situation skulle jag satsa på en zoom som Hans föreslår, specifikt Baader 24-8mm (=42x-125x), och ett längre och vidare okular för låga förstoringar, exempelvis APM 30mm UFF. Dessa kommer du kunna använda på de flesta framtida teleskop och är flexibla nog så du kan lära dig vad du uppskattar och behöver vad gäller fokallängder/synfält/eyerelief. Framöver kan du komplettera zoomen med en 2x Barlow för att titta på planeter.

Kolla begagnatsidor, ex https://www.astrobuysell.com/uk/propview.php" onclick="window.open(this.href);return false; Marknaden är större utomlands och frakten för okular är överkomlig.
Marcus112
Posts: 10
Joined: 2020-05-04 17:25:36
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Marcus112 »

pava0555 wrote:Jag kör mest på Explore Scientific, 68 eller 82 grader.

I andra hand TeleVue, men dessa okular är dyra. Har även Baader Zoom.

Har köpt många från andrahansmarknaden, t.ex. på AstroNET, AstroMart, Cloudy nights eller UK Astro Buy and Sell.
Stort tack för infon.

Något okular som du föredrar till vidvinkel kontra zoom? (Märke, synfält osv)
Marcus112
Posts: 10
Joined: 2020-05-04 17:25:36
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Marcus112 »

Hans Bengtsson wrote:Men då har du redan ett jättebra teleskop! Jag tänkte att det kanske handlade om något mycket enklare. Och det är klart att du bör satsa på utmärkta okular, det är teleskopet värt.

Mvh
Hans Bengtsson
Tack Hans!

Jo men det finns ju betydligt bättre på marknaden. Men frågan är ju vilka märken/kvaliteter av okular som är bra. Visst går det att köpa det dyraste men inte säkert att det är lönt.

Söker kvalitetsmärke / produkt att kunna användas nu och till framtida teleskop. Kommer både observera samt fotografera.
Marcus112
Posts: 10
Joined: 2020-05-04 17:25:36
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Marcus112 »

martinl wrote:De flesta tillverkare gör såväl bra som mindre bra okular. TeleVue möjligen undantaget, men då blir det dyrt.

Ditt problem är att du med f/5 har ett relativt ”snabbt” teleskop som ställer stora krav på okularen. Vissa okular från en given tillverkare kommer fungera bättre än andra. Baader Morpheus kommer tex fungera mycket bättre än Baader Hyperion (de fasta, zoomen undantagen), även om Hyperion lär vara trevliga med långsamma teleskop. ES okular med 68, 82, 92 och 100 graders synfält lär fungera bra (jag använder ofta ett ES 28mm/68 grader med mitt 220mm f/5 Newton med utmärkt resultat). Tyska APM har sin Ultra Flat Field (UFF) serie med 65-72 graders synfält som fått goda omdömen. Deras 100-graders serie lär dessutom vara snäppet bättre än ES motsvarighet, till lägre pris. Pentax XW och föregångaren XL fungerar bra, likaså Vixen LVW. XL och LVW går dock inte att köpa nya längre. Om du observerar med glasögon kommer du uppskatta längre eyerelief runt 20mm.

Ett annat problemet är att ens okularpreferenser tenderar att förändras med tiden. Vissa är nöjda med 50 graders okular som Plössls, andra blir vidvinkelsfanatiker och kräver 100 graders synfält. Ett nytt teleskop har oftast en annan fokallängd/fokalförhållande och förtjänar ett par nya okular för att utnyttjas optimalt. Vad du än köper så lär du mao uppdatera din okularväska kontinuerligt. Personligen gick jag från Plössls (50 grader, kort ER) till Vixen LVW+Pentax XL (65 grader, 20mm ER) till TeleVue Ethos (100 grader, 15mm ER) till TeleVue Delos (72 grader, 20mm ER) med div gästspel. Ca 70 grader med 20mm ER fungerar bäst för mig. Iaf för tillfället...

I din situation skulle jag satsa på en zoom som Hans föreslår, specifikt Baader 24-8mm (=42x-125x), och ett längre och vidare okular för låga förstoringar, exempelvis APM 30mm UFF. Dessa kommer du kunna använda på de flesta framtida teleskop och är flexibla nog så du kan lära dig vad du uppskattar och behöver vad gäller fokallängder/synfält/eyerelief. Framöver kan du komplettera zoomen med en 2x Barlow för att titta på planeter.

Kolla begagnatsidor, ex https://www.astrobuysell.com/uk/propview.php" onclick="window.open(this.href);return false; Marknaden är större utomlands och frakten för okular är överkomlig.
Fantastiskt inlägg Martinl! Stort tack för de olika märken och modeller du resonerar kring. Ska kolla upp alla okular i tråden och försöka göra en preliminär amatörmässig bedömning.

Självklart förändras preferenser med tiden men jag vill inte gå i någon fälla och köpa ett dåligt okular eftersom det högst sannolikt kommer påverka upplevelsen.

Stort tack!
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Kvalitetsokular?

Post by mikaelanderlund »

Explore Scientific är min favorit. :good:

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Hans Bengtsson »

För min del (Newton 8-tum f/5) är det viktigt att slippa byta okular ofta, det stjäl obs-tid, och med zoomen klarar jag mig från att göra det. Utom när jag vill kolla riktigt ljussvaga objekt, då skiftar jag till Hyperion 5 mm. Med den högre förstoringen blir himmelsbakgrunden mörkare och stjärnorna kontrasterar mera vilket innebär att svagare stjärnor kan detekteras.

Så för att utnyttja teleskopets ljussamlande förmåga till fullo behöver du 5 mm eller ännu något kortare brännvidd. Ett säkert mycket bra alternativ till Hyperion 5 mm är ES82 4.7 mm. Barlowlinser är inget jag använder, tycker det är enklare med fast kortbrännviddigt okular istället.

Många skulle nog också förorda ett fast långbrännviddigt okular för större synfält än zoomen ger. Men det är inget som jag personligen har funderat på, stort synfält får jag i sökaren.

Den teoretiska gränsmagnituden med 8-tum f/5:

20 mm okular: 13.0
10 mm okular: 13.8
5 mm okular: 14.5

Magnitud 14.5 har jag dock bara sett vid något enstaka tillfälle, men min balkong ligger i Göteborg och är förstås ljusförorenad.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by DHEB »

Jag har samma teleskop, SW 200 PDS, min okular väska har enbart tre stycken ES82° okular: 18 mm (56X, 1.5°), 11 mm (91X, 0.9°) och 8.8 (114X, 0.7°). Jag har också en focal extender 2X, som kan ge dubbla förstoringar (och hälften av fältet) för de två sista okularen men den använder jag sällan. Jag är nöjd med det upplägget.

Som variabel observatör uppskattar jag bredare fält då man lättare kan hitta jämförelsestjärnor i vyn utan behov av att gå fram och tillbaka. Jag använder 18 mm oftast, och 8.8 mm minst, främst för svaga variabler och någon titt på månen. Jag skulle inte skaffa en okular med 4.7 mm fokal längd för detta teleskop. Den skulle ge 212X och 0.4° fält, vilket jag når med 8.8 mm med fokal extender. Dessutom, min erfarenhet från Stockholm är att seeingen är sällan så bra som för att kunna använda så mycket förstoring komfortabelt, så att köpa en hel okular med fast fokal längd känns onödigt. Kanske är seeingen bättre i regel någon annanstans i landet dock.

I fall det är av intresse här är mm okular tabell för samma teleskop:

Code: Select all

SW200PDS 
 ES82/18  => Mag:  56 X, TFOV: 1.5°, Ep: 3.6 mm

 ES82/11  => Mag:  91 X, TFOV: 0.9°, Ep: 2.2 mm
 x ES2X   => Mag: 182 X, TFOV: 0.5°, Ep: 1.1 mm

 ES82/8.8 => Mag: 114 X, TFOV: 0.7°, Ep: 1.8 mm
 x ES2X   => Mag: 227 X, TFOV: 0.4°, Ep: 0.9 mm
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by DHEB »

Jag glömde lägga till att med ES82° 18 mm använder jag en Baader MPCC komakorrektor. Koma är uppenbar i en f/5. Den kanske stör dig. I så fall blir det bra antingen med komakorrektor eller med lite smalare fält.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Hans Bengtsson »

Min erfarenhet av hög förstoring är som sagt lite annorlunda. Oavsett transparens och seeing så kan jag alltid detektera ljussvagare stjärnor med 5 mm än med zoomen i läge 8 mm. Stjärnor av magnitud 13.0 - 13.5 är oftast besvärliga att se med zoomen, men framträder tydligt och klart med 5 mm.

Möjligen har jag mera ljusförorenad himmel? Ju ljusare himmelsbakgrunden är, desto mer lönar det sig att använda så hög förstoring som möjligt för att nå djupare ner i magnitud.

Jag har vid något tillfälle testat med 2x barlow för att nå motsvarande förstoring, det gick däremot inte alls och gav ingen förbättring i gränsmagnitud jämfört med utan barlow. Snarare sämre.

Jag använder tysk ekvatoreal montering, utan polinställning, tycker att det är klart lättare att jobba med hög förstoring när man har finjusteringsmöjligheter av positionen jämfört med dobson. För att alltid få okularet i bekvämt läge roterar jag tuben.

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply