Baader Zoom + 2,25x barlow

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Baader Zoom + 2,25x barlow

Post by LilleNo »

Jag har skaffat en Baader Hyperion zoom med tillhörande 2,25x barlow (i paket, samma tillverkare) och det blir lite märkligt på mitt teleskop (SkyWatcher 250 Flextube).
Okularet fokuserar som vanligt oavsett om jag använder 2" eller 1,25" nosrör, men när jag skruvar dit barlowlinsen på 1,25" nosröret så räcker inte fokuseringen till (fokus hamnar utanför dess spann). (detta är enligt Baaders egen beskrivning för hur deras barlowlins skall användas/monteras)

Om jag skruvar bort nosröret och sätter dit barlowlinsen direkt i okularet så hamnar jag inom fokuserarens fokusområde, men jag kan inte använda 2" nosröret - då hamnar jag utanför igen.

Jag hittar ingen info om detta på Baaders hemsida och undrar om någon annan råkat ut för samma?

Nedan en bild från Baaders hemsida på hur det är tänkt att fungera (vilket det alltså inte gör för mig)
barlowBaader.jpg
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Baader Zoom + 2,25x barlow

Post by martinl »

Ditt teleskop har ett primärfokus som är fixerat (x cm över tuben), fokuseraren ska sen flytta okularet (+ev Barlow) tills dess fokus överensstämmer med teleskopets. En Barlow ändrar i princip alltid fokuspositionen för ett okular; vissa fokuserare har tillräckligt med marginal för att klara detta, många har det inte. Ofta kan man bara använda antingen 2” eller 1.25”-fattningen på ett okular. Det spelar ingen roll.

Det är mao sannolikt inget fel på din prylar. Man får experimentera med vad som fungerar. Kör med Barlowen direkt i okularet. Det blir något lägre förstoring än du skulle fått med adaptern, men antagligen tillräckligt. Exakt Barlow-förstoring kan du räkna ut med sk star drift - tiden för en stjärna att driva igenom synfältet utan Barlow dividerat med tiden med Barlow.
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Re: Baader Zoom + 2,25x barlow

Post by LilleNo »

Tack för snabbt svar!

Då skulle jag i princip kunna montera ihop Baader Zoomen + barlowlinsen enligt bilden ovan, fast dessutom trä på 2" nosröret och låta bli att köra ner det i botten på fokuseraren (1-1,5cm ifrån) och på så sätt förlänga fokuseringen.

Edit: Det funkade! Jag var tvungen att "dra ut" okularet en dryg cm ur 2" fokusadaptern :good:
Post Reply