Nytt OIII filter med små skador, behålla eller returnera?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Nytt OIII filter med små skador, behålla eller returnera?

Post by MartinS »

Hej,

För ett par veckor sedan bestämde jag mig för att satsa på ett par nya smalbandsfilter, Chroma 3nm Ha och OIII. Mina nuvarande swo filter ger fruktansvärda halos runt starka stjänor. Efter att jag packat upp de nya filtrena märkte jag en liten skada vid OIII filtrets yttre kant. First light optics som jag köpte dem ifrån har erjbudit mig 10% rabatt på det skadade OIII filtret eller att jag kan returnerar och får ett nytt.

Bifogar bilder på filtret. Vad tror ni kan detta påverka något? Just nu lutar jag åt att returnera. 500 kr känns inte värt potentiellt krångel i höst när man bara vill fota.

Mina gamla filter hade (SWO) saknade svart färg på kanterna runt om vilket skapade problem med flats. Vad tror ni och vad hade ni själva gjort?

/Martin
Attachments
IMG_20200605_162300.jpg
IMG_20200605_162125.jpg
IMG_20200605_161817.jpg
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Nytt OIII filter med små skador, behålla eller returnera?

Post by martinl »

Jag har svårt att se hur de där skadorna INTE skulle ge problem med flats. Ljuset är ju helt ofiltrerat genom dem! Om du köpt filtret begagnat kunde du ha svärtat de skadade områdena, men nytt?

Returnera.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nytt OIII filter med små skador, behålla eller returnera?

Post by kribba »

Returnera då det är så dyrt filter , hade dom erbjudit halva priset kanske jag behållit!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Nytt OIII filter med små skador, behålla eller returnera?

Post by MartinS »

@Martinl jo det kanske är så. Det blir ju långt utanför fov och skulle kunna täckas med brickan som håller filtret men känns som att det skulle kunna bli en källa till interna reflektioner eller andra problem. Man blir ju lite less när man köper fina grejer och de är kass.

Hade hoppats på att de skulle skicka ett nytt eller ge lite bättre rabatt. Som du säger Kribba, 50% hade kanske känts mer rimlig. Har svårt att se hur det ska kunna säljas till någon annan...

Ni har rätt, nu har jag bestämt mig. Detta får åka tillbaka till England.
Post Reply