2" okular

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

2" okular

Post by mikael »

Hej! Nu när mitt hemmabygge nog blir klart till hösten har jag funderat på att köpa lite ny utrustning. TS har just nu nedsatt pris på ett par okular. Jag funderar på att köpa TSWA30 http://www.teleskop-service.se/produkter/eng/eyepieces/start/eyepiecesstart.html#tswa2 som är nedsatt. På beskrivningen står det att det är för f/5 eller högre, mitt teleskop blir på f/4. Kommer det att fungera bra ändå? Jag kommer väl att slösa en del ljus med ett okular med den brännvidden.

Jag funderar på att passa på och köpa deras 2" barlow också: http://www.teleskop-service.se/produkter/eng/eyepieces/start/eyepiecesstart.html#tsb2z
Är den hyffsat bra? Hur är det med att nå fokus med den? Min fokuserare har inte så stort spelrum.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: 2" okular

Post by Starsoft »

Jag har själv använt ett likadant 2" okular till min f/5 tub, och det är ganska trevligt att titta med det. Men man får räkna med att det blir en hel del coma ute i kanten på synfältet, ännu mera så med din f/4 tub, så jag skulle själv vilja köpa till en adapterlösning så att jag kan använda min coma-corector även visuellt.

En bra jämförelse mellan 1,25 och 2" okular när det gäller synfält och ljusstyrka kan jag inte göra genom att jag inte har något 1,25 okular med samma brännvidd. Jag tror i alla fall inte att man ska utgå ifrån att ett 2" okular automatiskt är bättre genom att det är större. Vore intressant att höra om någon har gjort en direkt jämförelse eller har kunskaper ändå?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: 2" okular

Post by Peter R »

Jag har ganska begränsad erfarenhet av 2" okular som jag kan dela med mig av men vet jag inte om det besvarar dina frågor.
Jag har lånat och testat en Vixen Lanthanum 50 mm till en Maksutov och en apo-refraktor. Jag gillade den inte alls för det var nästan omöjligt att placera ögat rätt både i avstånd och i sidled så det inte blev en "black-out. Väldigt små marginaler framför allt i mörkret.
Jag köpte en WilliamOptics SWAN 40 mm i stället med en otrolig bildvinkel på 72° och stortrivs med den även om jag använder den väldigt sällan. Den är stor och tung på 570 gr.
Jag har en Televue Panoptic 24mm som är en 1,25" standard. Jag har precis testat den med en Antares 2" fokalreducerare (ungefär 0,5x beroende på placering). Det motsvarade då nästan exakt WO 40 mm i bildfält och förstoring men 2" okularet verkar då ge en betydligt ljusstarkare bild.
Jag har en nyinköpt 12" Dobson f/5 och tyckte vid en snabbtest under ljus himmel att 2" okularet fungerade mycket bra och var väldigt behaglig att titta igenom.
Jag kan rekommendera att du söker tester på nätet, och jag tror att detta TS-okular är samma som Guan Shen Optics 30mm och GSO 30mm och då finns det tester här:
http://www.excelsis.com/1.0/section.php ... -1&range=g
Och kolla www.cloudynights.com diskussionsforum samt tester http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=1293

/*Peter R
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: 2" okular

Post by Terje »

Jag gissar att problemet om du använder okularet i ett f/4 teleskop kommer antagligen att huvudsakligen vara problem med skärpan i yttre delarna av synfältet, jag ögnade lite snabbt igenom beskrivningen och vill minnas att den sa att vid f/5 var 80% av synfältet skarp jag skulle gissa att med f/4 har du nog max 60% kanske mindre av synfältet som är användbart, eventuellt kan även andra proplem dyka upp. Faktum är att branta ljuskoner från snabba teleskop är svåra/dyra att hantera på bästa sätt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: 2" okular

Post by Starsoft »

Någon som har någon erfarenhet av att använda t.ex. Baader coma corrector till ett newtonteleskop visuellt?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: 2" okular

Post by Peter R »

I natt testade jag lite nogrannare min WilliamOptics SWAN 40 mm som jag beskrev i ett inlägg längre upp och konstaterade följande:
I min 300mm/f5 Dobson så var stjärnorna skarpa över ungefär 70 % av synfältet. Eftersom bildvinkeln är på 72° så störs jag inte av coman i det perifera synfältet men jag antar att Terje har rätt att det kan öka betydligt i en f/4 tub.
Nu när himmeln är så relativt ljus och jag gick över från 1,25" okularen så var det en otrolig skillnad i hur mycket ljusare bilden blev med 2" okularet.

/*Peter R
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: 2" okular

Post by mikael »

Ok. Dålig skärpa får jag räkna med alltså. Frågan är om det är värt att köpa ett. Om jag vid senare tillfälle skaffar en 2" diagonal till min WO zs80 så kan jag ju använda okularet till det också.

Jag har en fundering på deras 2" barlow. Går det att sätta barlowen innan diagonalen till min refraktor? I sådana fall kan jag använda den till mina 1.25" okular där med...
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: 2" okular

Post by Peter R »

Jag tycker inte nödvändigtvis att du ska avskriva ett 2" okular utan mera att du ska veta vilka begränsningar du kan förvänta dig.
Att skärpan inte är den bästa i de yttre delarna av synfältet är ju bara en aspekt som du kanske är beredd att kompromissa på. Fördelarna är att du får ett stort och ljust synfält.
Jag avslutde nattens observation med min 12" Dobson med att titta på Pleiaderna i gryningsljuset. Det var obeskrivligt vackert med hela gruppen väl synlig i min 2" 40mm, och då spelar skäpan i de yttre regionerna mindre roll.
På din andra fråga om möjligheten att sätta en 2" barlow innan diagonalen så för att kunna svara, testade jag i natt följande uppställning:
I min 12" Dobs satte jag in en 2,5x Televue Powermate med en Televue 24 mm Panoptic okular och fokuserade på Vega. Sedan lossade jag okularet, fokuserade om, in mot tuben tills den nått botten, vilket motsvarade c:a 1,5 cm gång. Hela tiden flyttade jag okularets position manuellt ut från tuben tills jag såg Veganågorlunda skarpt, och i ändläget befann sig så okularet c:a 12 cm ut från Powermaten. Så att svaret blir att mekaniskt kan det fungera men jag kan dock inte säga något om den optiska kvalitén. Du kanske har längre gång i fokuseraren på din refraktor, troligtvis en annan optisk konstruktion i TS 2" barlow jämfört med en Powermate som kan påverka resultatet men förvånansvärt nog verkar det som om det skulle kunna fungera.

/*Peter R
Post Reply