Kollimeringsproblem.

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Kollimeringsproblem.

Post by Jonas »

Hejsan,

En del av er vet att jag under lång tid inte varit nöjd med kollimeringen av min Orion Optics (UK) 8" Schmidt-Newton och igår kväll tog jag tag i mig själv och rev ner hela teleskopet för att börja från början. När jag väl hade grejerna nere, passade jag också på att tvätta all optik eftersom den faktiskt blivit ganska solkig efter drygt 10 års användande.

Innan jag monterade ihop allting inspekterade jag de mekaniska komponenterna och jag kan väl säga att det mesta var bra men primärspegelcellen var kanske inte riktigt av den kvalitet som jag skulle säga är perfekt eftersom aluminiumcellen är lite vek. Skulle jag byta något på teleskopet skulle det därför bli denna. Spegeln ligger dock fint i cellen utan någon press på optiken.
Jag kontrollerade även alla mått och kom då fram till att teleskopet från början är något felkonstruerat på det sättet att centrum på fokuseraren aldrig kan sammanfalla helt med centrum på sekundärspegeln. Det fattas helt enkelt ca. 2 mm och för att korrigera detta skulle jag behöva flytta korrektorn (med sekundärhållare) framåt eller flytta fokuseringsenheten bakåt eller svarva ner någon av komponenterna något för att tillåta sekundären att flyttas uppåt mer. Det enklaste är troligtvis att flytta fokuseraren men eftersom det fordrar ett ingrepp i tuben, nöjde jag mig med att, tillsvidare, flytta korrektor/sekundär-paketet uppåt någon millimeter.
En annan detalj som jag inte är säker på att de fått riktigt rätt är sekundärens off-axis-placering. Visst, sekundären är inte exakt placerad i centrum av tuben men jag undrar om inte detta är mer än fråga om tillfälligheter än medveten placering. Det rör sig nämligen bara om någon millimeter och det bör nog vara lite mer. Exakt mått har jag inte klart för mig men skulle tro att 2-3- millimeter är mer korrekt.

När jag sedan monterat ihop allting och kollimerat, såg jag mycket riktigt att jag aldrig kan få de centrummarkeringar jag gjort att sammanfalla helt och hållet men det var i varje fall mycket bättre än tidigare. Den optiska axeln är relativt bra men jag utnyttjar inte hela det optiska fältet. Det felar fortfarande någon millimeter.

När det sedan mörknade monterade jag upp teleskopet för att göra stjärntest och vid denna såg det relativt bra ut men i ärlighetens namn - inte är det som en newton med längre brännvidd. Men det kanske man inte ska vänta sig med ett f:4-teleskop. Ofokuserat såg det helt OK ut innanför fokus men inte utanför. Några idéer om varför?

Vid fotografisk test såg svagare stjärnor bra ut men starkare stjärnors strålar var inte jämnt fördelade runt stjärnorna. Ändå får jag säga att det är bättre än tidigare. Jag gjorde en test på Epsilon Lyra (dubbel-dubbeln) och det gjorde mig fundersam. Alla stjärnor i fältet såg bra ut. De starkare komponenterna i stjärnparen såg bra ut - men jag kunde inte lösa upp dubbelstjärnorna i sig. Hmmm....
Orsaken är jag inte helt klar över men kanske det var en ogynnsam kväll för test. Det var nämligen tunna molnslöjor över himlen och kanske dessa hindrade teleskopet från att separera komponenterna.

Vad har ni för erfarenhet av Epsilon Lyra? Har ni vissa kvällar svårt att se separationen?

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Kollimeringsproblem.

Post by Bengt »

Hej Jonas!

Låter som en ordentlig genomgång inför nästa säsong.

Angående de båda dubbelstjärnorna har jag faktiskt aldrig haft problem med mina refraktorer att upplösa de. Men det är klart hade du molnslöjor så kanske det kan vara en anledning. Du får testa igen och se om det är kollimeringen som felar.


Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Kollimeringsproblem.

Post by Starsoft »

Hej jonas

Jag var ute för första gången på den nya säsongen i går kväll, varmt och skönt och faktiskt inga mygg, en del molnslöjor var det men i övrigt riktigt trevligt obsväder, tänk om man bodde i ett land där det var så här varje kväll när man skulle obsa.

Hur som helst så gjorde jag som jag brukar när Lyran står bra till på hösten, började med att testa seeingen genom att kolla in Epsilon Lyra. I går var det helt omöjligt att separera dubblarna, varken visuellt eller fotografiskt, även med korta exponeringstider. Jag labbade en del med den nya guidekameran och annat så jag hade bra koll på dubbel-dubbeln igår, mer om det i en annan tråd.

Så jag tycker du måste testa mer innan du börjar misstänka optiken, att det inte går att separera stjärnparen vid dålig seeing är helt normalt. Tänk på att dom bara ligger drygt 2 bågsekunder ifrån varandra och vid seeing på 4-5 bågsekunder som vi har här ibland så lär du inte kunna separera dom oavsett vilken optik du använder.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kollimeringsproblem.

Post by Jonas »

Hejsan,

Det var just det jag reagerade på Bengt. Jag brukar aldrig ha problem att separera dem vare sig det är refraktor eller reflektor.

Starsoft, tack för den informationen! Då är det troligtvis inte optiken det hänger på. Skönt att veta att det (nästan) alltid finns andra ute som kan verifiera - eller dementera!

En annan rolig grej var en postning på Astro DK med några bilder på ISS igår kväll. Jag såg passagen och tänkte för ett ögonblick försöka mig på några bilder men insåg att jag aldrig skulle hinna. Roligt att se bilder tagna just under den passagen!

Ha det gott!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Kollimeringsproblem.

Post by Starsoft »

En annan sak jag undrade över apropå f-tal för newtonteleskop och förmågan upplösa dubbelstjärnor, är om f-talet verkligen har någon betydelse om man ser till att objektet ligger exakt i bildens centrum?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Kollimeringsproblem.

Post by Terje »

Jag är inget vidare på optik så mina uppfattningar kan i detta ämne vara fel, men här kommer dom ändå! Centrerar du ojektet så bör inte ftalet i sig påverka dock så har ju ett snabbt teleskop oftast en större sekundärspegel vilket ju påverkar upplösningsförmågan.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kollimeringsproblem.

Post by Jonas »

Tanken verkar helt rätt vad gäller ett newtonteleskop men på ett S-N är primärspegeln sfärisk och då bör ju felet hänga kvar även i centrum - om än mindre uttalat.

Igår kväll testade jag igen och kunde visuellt separera dubbel-dubbeln - om än inte perfekt. Fotografiskt kunde jag dock inte göra det.
Jag tror mina problem (e.g. teleskopets problem:-) är att den optiska axeln inte är rätt. Jag får nog ge mig på att flytta fokuseraren eller svarva ner sekundärspegelhållaren samt fixa off-axis-positionen för sekundären. Enligt Newt ska den vara 3,4 mm och det är den definitivt inte idag.
Även primärcellen behöver uppdateras. Idag ligger spegeln på tre punkter vilket är för lite. Nio vet jag inte om jag kan få till med nuvarande cell men sex är bättre än tre i varje fall.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Kollimeringsproblem.

Post by Terje »

Kolla noga innan du börjar bråka med cellen för primärspegeln och kör det igenom ett simuleringsprogram innan, vill minnas att i vissa fall är tre punkter bättre.
Post Reply