behöver en pempro expert.

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

behöver en pempro expert.

Post by Bengt »

Hej!

Jag brottas med ett litet bekymmer med min flt132 tub. Håller på att leta efter var felet ligger.

Har ej själv pempro och behärskar det inte själv men skulle behöva få lite bilder analyserade i det programmet. Måste få klarhet i om det handlar om ett drift fel eller ett optisk fel. vad jag förstått kan man även se drift fel i det programmet.

I worst case är det en för hårt spänd cell som är orsaken men mina tester är lite motsägelsefulla. Något test jag gjort igår talar emot det men kan för lite om det fenomenet för att vara säker.
Kan du skicka mig ett mejl kan jag skicka lite bild material att analysera.

bengt@astropixlar.com

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: behöver en pempro expert.

Post by Robert »

För att analysera tracking med Pempro måste du köra programmet för den samlar in data via kameran genom att mäta avvikelser under en längre tid.

För att analysera optiska fenomen i en bild är CCDInspector mycket bättre. Mattias har och gillar det programmet :)
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: behöver en pempro expert.

Post by Timo »

Bengt,
gå in och hämta Pempro och CCD Inspector på CCDWare.com och kör deras Trial varianter.
Till Inspector behöver du ta en bild på ett stjärnfält med minst 100 stjärnor, gärna många fler, för att det skall bli ett bra resultat.
Pempro kan hjälpa dig med senare. Har lagt ner många timmar på det programmet och det fungerar väldigt bra.
Du kan även polinställa med Pempro om du vill fast jag föredrar drift alignment själv.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: behöver en pempro expert.

Post by Bengt »

Hur mycket visar inspector. Testar jag en bild så ser det ut vara bra kollimering
Image

Visar detta programmet även om cellen skulle vara för hårt spänd? ser kollimering lika bra ut ändå?

Kan ju tillägga att jag kör utan 232 porten inkopplad så viss info kanske saknas när man kör programmet . Har ännu inte fått rätsida på min usb omvandlare.

Tyvärr sitter jag med fel level i mitt chip för att köra pempro. Hur gör man då?

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: behöver en pempro expert.

Post by Bengt »

Äntligen ett framsteg! Tror aldrig jag blivit så glad åt en bild. Fjärde kvällen i rad blev det framgång.

Har i tre nätter tampats med triangelformade stjärnor som konstant blivit avhuggna i kanten.
Vad som har varit grundorsaken är svårt att säga. Men fick motsägelsefulla data av för hårt spänd cell i en del tester.Stor tack Timo !Det är ett vasst huvud på den gubben grabbar får jag säga. Din analys och dina råd verkar ha botat problemet.
Han räkna ut att om jag vrider hela tuben med ccd så rör sig fenomenet runt tuben om det är fokuseraren. Men om jag bara snurrar ccd kameran så rör sig fenomenet inte om jag alignar och blinkar bilderna.. Vilket han mena utesluter pinch problem .Felet ligger då i strålgången i fokuserardelen. För svår huvudgympa för mig. Hängde ni med?

Gårdagens framgångs bilder borde nu utesluta att det varit grundproblemet.

Hur som helst plockade helt isär fokuseraren och spände om skruvarna i den. Kan ha fixat det men troligen inte .

Satte dit reduceraren så jag inte skulle behöva skjuta ut tuben så långt för tubröret är inte byggt för tunga ccd kameror med paket. Min teori är nog nu också att det är grundorsaken. Balansera upp allt noga noga. Hade fått lite för mycket tyngd bak märkte jag.

Strunta i darks. Hade en liten svag tanke att kanske det är programvaran som inte hanterar darks helt rätt. Och lägger darks så det ibland klipper stjärnorna. Bara en idé. Skulle förklara hur mina stjärnor blev konstant avklippta i ena kanten framföra allt..
300 sek exp bingo. Helt normalt orunda stjärnor som det blir när guidern rör sig en nästan en halv pixel uppi x axeln och lika mycket ned
En av flera 300 sek exp blev ungefär så här.
http://www.astropixlar.com/h9nebulosor/m56.jpg

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: behöver en pempro expert.

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Det var ju för väl! Ser ju helt normalt ut nu, lite guidefel kan man ana men det är ju ett "enkelt" bekymmer i samanhanget! :)

Lycka till nu framöver och vi andra väntar på en maffig filterbild från dig :)


Mvh //Micke
Post Reply