Kollimering av SCT

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Kollimering av SCT

Post by gost »

Igår gjorde jag ett fotografiskt test på min Edge HD 8" SCT för att se hur kollimeringen är. Följande bild tog jag på Vega, visst ser den ut att vara lite fel kollimerad? Anser ni det vara mycket eller lite?
Attachments
_GS38233.jpg
_GS38233.jpg (40.85 KiB) Viewed 2395 times
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Kollimering av SCT

Post by bengtr »

Hej !

Det ser lite osymmetriskt ut. Men det är väl med lite större förstoring och närmare fokus som man kan avgöra om det ligger mycket fel. Så jag skulle föreslå kolla med på båda sidor fokus och med hög förstoring. Det syns nog tydligare då.

länk : http://sctscopes.net/SCT_Tips/Maintenan ... ation.html

/bengtr
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Kollimering av SCT

Post by utas »

Hej.

Jag skrev ett långt svar på ditt inlägg ang. kollimering i går kväll. Precis när jag var klar, tryckte jag på fel tangent, och allt jag skrivit förvann... :angry: -Gör ett nytt försök igen, får vi se ifall det lyckas!

Jag har brottats mycket med min C9,25:a, vad gäller kollimeringen. Har kommit fram till att det som funkar bäst, är att alltid kollimera från den "sidan" du brukar fokusera. När jag fokuserar, brukar jag alltid gå förbi fokus genom att vrida fokuseraren medsols. Sedan vrider jag fokuseraren motsols och "går in i" fokus. På det sättet hamnar alltid spegeln i samma läge. Det finns ett naturligt glapp mellan den yttre och inre axeln som spegeln glider fram och tillbaka på, och det är tillräckligt för att ändra kolloimeringen beroende från vilket håll du går in i fokus (mirror shift).

Som sagt, gå "förbi" fokus medsols, gå sedan tillbaka igen, förbi fokus tills du får en fin, lagom stor "donut". Centrera den. Är det kass seeing, se till att du får den uniform, tillåter seeingen, använd diffraktionsringarna så ser du tydligt när cirkeln blir jämn. En annan sak att tänka på är att kollimera med de tillbehör man tänker använda. Skall du obsa med diagonal, kollimera med den på. Skall du tex. plåta med planetkamera, kollimera på chipet (dataskärmen).

Då du har samma sekundärhållare (Fastar) på din Edge, som jag har på min C9,25, vill jag ge ett varingens ord för "Bob´s knob´s". Jag monterade dessa knobbar på min C9:a och efter det hamnade den ur kollimering varje gång temperaturen sjönk under natten. Kom fram till att det var nylondistanserna och de långa skruvarna som drog ihop sig i kylan, så att hela sekundären tom. satt lös. Och de var ordentligt åtdragna innan! Har testat flera nätter, med samma resultat, lade tom. in en fråga på Cloudy nights och många där hade samma problem. Har bytt till insex och har inte haft några såna bekymmer sedan dess!

Hoppas du förstår vad jag menar, kanske blev lite tillkrånglat skrivet! Detta är bara mina erfarenheter, det finns säkert andra sätt att göra det på, som funkar lika bra.

Den "donut" fotot visar är nog lite väl elliptisk, i alla fall om du skall använda höga förstoringar. Det är nog det viktigaste för att få bra resultat med en SCT, att kollimeringen är "spot -on".

Det sista, och viktigaste tipset jag har att komma med, är att vid kollimering, entonigt muttra deta mantra: "Det ÄR roligt att kollimera", "det ÄR roligt att kollimera", "det ÄR roligt att kolimera".... :D

Mvh, Roger.
Post Reply