Test av Canon EF 400/5,6L USM

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Test av Canon EF 400/5,6L USM

Post by Pzyber »

Tog en testbild natten mellan den 6:e och 7:e.
Tyvärr är det enda bilden som blev någorlunda, endast lite imma på linsen...
När jag driftat in och var redo för 4 min exponeringar (denna är 2) så tyckte jag galaxen var lite väl svag på bilderna. Tittade på frontlinsen som var täckt av dagg. Dessutom blir det aldrig riktigt mörkt än men det går ju inte hålla sig längre :)

Vad jag kan bedömma ser objektivet riktigt lovande ut, stjärnorna i kanterna ser inte mer utdragna ut än de i mitten och vignetteringen ser inte ut att vara alls påtaglig. Riktigt nöjd än så länge.

http://upload.pzyber.net/JN_IMG_6009.jpg

Fler bilder kommer att dyka upp i galleriet under säsången förhoppningsvis, kommer att länka här i denna tråden då och ge fler reviews :)
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Test av Canon EF 400/5,6L USM

Post by Lazze »

Bra initiativ. Det är alltid intressant att se exempel på vad olika optik presterar där bilderna är obehandlade.
Svårigheten när man letar efter bilder tagna med någon typ av teleskop/objektiv man är intresserad av så är bilderna nästan alltid redan behandlade för att se snygga ut. De kan vara beskurna pga vignettering, kurvatur, färgfel eller annat. Eller också kan bilden vara tagen med en liten sensor som bara fångar centrum av synfältet.

Objektivet ser verkligen lovande ut. Jag ser heller inga färgfel, men det är som du skriver lite drift i bilden som gör stjärnorna utdragna, så det vore kul att se exempel tagna med t.ex. kortare exponeringstid så är det lättare att bedöma skärpan.

När det gäller imma kan jag bara hålla med om vad Bengt skriver i tråden intill. Fotar jag en hel natt så måste jag ha både huv (liggunderlag) och värmeband. Riktar jag tuben nära zenit måste värmen vara på max, och jag kan ändå inte vara säker på att det kommer att vara im/frostfritt.

/Lasse
Post Reply