förslag på tillbehör ? =)

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Chrabban
Posts: 5
Joined: 2011-10-06 22:45:07
spamtest: JA

förslag på tillbehör ? =)

Post by Chrabban »

Jag har precis köpt ett Teleskop, ett AstroMaster 130eq, jag tänkte kolla med er proffs om några tipps på tillbehör
jag har köpt ett Månfilter. allt är uppochner och spegelvänt, är det något tillbehör man kan köpa för det ?
har sätt att några tipsade om Celestron Ultima 2x Barlowlins 1.25

jag tackar för alla tipps =)

//Chrabban
Oortcloud
Posts: 232
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: förslag på tillbehör ? =)

Post by Oortcloud »

En Celestron Ultima 2x Barlowlins 1.25 är relativt dyr. Kostar mer än en tredjedel av vad ditt teleskop kostar skulle jag tro. Du har några okular antar jag? Om du har ett 10mm och ett 20mm okular (vilket verkar ingå i Astroswedens paket) så ger en 2X barlow dig en extra förstoring på 10mm okularet. Då kanske det lika väl kan vara värt att köpa ett 5mm okular tex. Inget fel att ha en barlow och inget fel att ha en bra barlow heller. Nu har jag ingen Celestron Ultima 2x barlow så hur mycket bättre den är än en för halva priset vet jag inte.

Har du testat teleskopet ännu? Om du inte gjort det skulle jag inte köpa något innan jag testat det. Då kanske du får en uppfattning om du behöver något mer. Att bry sig om att vända bilden rätt tycker jag verkar onödigt.

Martin
Chrabban
Posts: 5
Joined: 2011-10-06 22:45:07
spamtest: JA

Re: förslag på tillbehör ? =)

Post by Chrabban »

jo det är ganska dyrt men man kan ju altid använda den till ett bättre teleskop senare om jag fastnar riktigt för detta =) vill ha en Celeswtron C8-SGT (XLT) om jag fastnar.

det var en som sa att den barlow linsen skulle göra att kvaliten på okuläret som man använder inte spelar riktigt lika stor roll som när man kör utan, jag vill bara få ut så mycket av teleskopet som möjligt =)

har inte kunnat testa teleskopet ordentligt, men det vore bra tyckte jag iaf om man ser allt rätt från början :P och så tänkte jag sätta på en kamera och kanske ta bilder med denna på dagen med,

om bilden är upponer vänd, och så sätter man den ultima 2X (som har 3 linser i sig om jag förstår det rätt) borde inte bilden bli rättvänd då ? =)

tackar för alla svar

//Chrabban
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: förslag på tillbehör ? =)

Post by Hans Bengtsson »

Om jag inte minns fel, så är det 20 mm okular som följer med Astromaster 130EQ rätt speciellt eftersom det är bildrättvändande, medan 10 mm är "normalt" och inte bildrättvändande. Dock: det är fullt möjligt att jag minns fel!

Med ett Newtonteleskop får du annars, med ett vanligt okular, normalt uppochnedvänd bild - men den är inte spegelvänd. För astronomiskt bruk har det ingen betydelse att bilden är uppochned, däremot kan det vara problem om man har en spegelvänd bild, det betyder att vanliga icke spegelvända stjärnkartor blir svåra att använda.

Ett råd jag kan ge är att du väntar med att köpa olika tillbehör. Testa vad du kan se med originalutrustningen, lär dig att orientera på stjärnhimlen så att du kan hitta till olika objekt, osv. Sedan är det fullt möjligt att du vill ha bättre grejor, men då kanske det också blir ett större teleskop, det vet man inte. Bäst brukar vara att ta ett steg i taget.

En 2x barlow förändrar inte orienteringen av den bild du har i okularet utan barlow, men fördubblar förstoringen. Kombinationen okular+barlow ger en bild som följer "svagaste-länk-principen". Med ett bra okular men dålig barlow får du ingen bra bild, inte heller får du en bra bild med ett dåligt okular även om du har en bra barlow. Om du någon gång vill skaffa barlow, så tycker jag den bör vara av mycket god klass, annars ger den tydligt sämre resultat än vad du får med ett hyggligt okular som direkt ger den önskade högre förstoringen.

Normalt sett behöver man inte en väldig massa olika förstoringar i ett teleskop, det brukar räcka med några stycken som ger låg, medelhög och hög förstoring.

mvh
Hans Bengtsson
Chrabban
Posts: 5
Joined: 2011-10-06 22:45:07
spamtest: JA

Re: förslag på tillbehör ? =)

Post by Chrabban »

Testade teleskopet ikväll, det är verkligen svårt att navigera runt (har ingen koll på vad som är vad) och det ända jag kunde se var stjärnor, ingenting exotiskt eller så, dock så stog jag på min balkong i södertälje så det är kanske inte så konstigt. har precis beställt en kompass också så att jag faktiskt vet vilket håll som är vart :good: så kan man kanske använda sig av programmet som man fick med teleskopet :)

skulle man kunna få några nybörjar tipps om vad man bör göra och vad man bör se ? :D

//Christian
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: förslag på tillbehör ? =)

Post by int0x21 »

Jupiter är ett trevligt mål. Med hjälp av t.ex stellarium är den lätt att hitta samnt att den är väldigt ljus så det är uppenbart när du vet vad du letar efter

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: förslag på tillbehör ? =)

Post by Freddan »

Jag håller nog med. Jupiter är helt klart lättast. Både kul och synd att börja med ett sånt objekt. Jag tror Jupiter var det första jag såg genom mitt teleskop när jag fick det i februari i år. Helt klart häftigt, men eftersom den är så tydlig och lätt att se så kändes det lite motigt när jag senare började leta små suddiga galaxer och dylikt. Då var man ju tvungen att anstränga sig... ;)

Men jag rekommenderar ändå Jupiter. Vill du hitta Jupiter så är det bara gå ut så du ser åt Syd Syd-öst vid den här tiden på kvällen. Jupiter är den överlägset ljusstarkaste "stjärna" du ser på himlen just nu. Svårt att missta sig.

Jag var själv ute med teleskopet en liten sväng nyss. Riktigt bra seeing ikväll, jag såg Jupiter tydligare än jag nånsin gjort innan. Men målet för kvällen var att se Uranus för första gången, vilket jag också lyckades med. Riktigt kul!
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Post Reply