Artificial star

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Artificial star

Post by Starsoft »

När man vill veta egenskaperna för olika typer av optik så är det som alla vet mycket svårt att bilda sig en objektiv uppfattning genom att prova ute i verkligheten genom att omständigheterna normalt är besvärliga och man vill inte kasta bort de få timmarna av klar himmel till en massa tester.

För att verkligen kunna mäta hur olika teleskop och korrektorer av olika slag fungerar så kan man i stället använda sig av en konstgjord stjärna. Verkar väldigt lovande men är det någon som provat och vet om det verkligen fungerar som utlovat, dom är inte speciellt dyra och det går även lätt att göra en själv för den som vill.

Det vore onekligen fantastiskt att kunna kalibrera, testa och kollimera inomhus i stället för att stå i en snöriva i mörkret.

http://www.apm-telescopes.de/kuenstlich ... _1197.html

http://observatory.mvastro.org/library/ ... tStar.html

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Artificial star

Post by Lars L »

Jag använder alltid en artificiell stjärna när ett teleskop ska testas. Det är helt onödigt att du betalar de där länkpriserna! Du kan få en för 24 dollar hemkörd på tre dagar.

http://www.hubbleoptics.com/artificial-stars.html

Jag rekommenderar emellertid lite mer teori först exempelvis Howard Suiters bibel "Star Testing Astronomical Telescopes: A Manual for Optical Evaluation and Adjustment".
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Artificial star

Post by Lars L »

P.S. Ser att priset nu är 29.99. Varför blir nästan aldrig någonting billigare :green:
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Artificial star

Post by Starsoft »

Tackar för tipset, en sådan ska jag beställa.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Artificial star

Post by Lars L »

Det kan du göra men föreslår att du läser Suiters bok istället.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Artificial star

Post by Starsoft »

Det var tur att jag läste på lite...

Den där prylen saknar optik, den har bara några hål i en skiva så det lär inte gå att fokusera den konstgjorda stjärnan på rimligt avstånd med ett newtonteleskop.

Dessutom så tror jag att funktionen blir tveksam när man fokuserar på närfokus i stället för på oändligheten som man gör om man har en konstgjord stjärna med lins på (eller på en riktig stjärna).

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Artificial star

Post by Lars L »

Ja, kan bli problem beroende på teleskop och brännvidd - vilken artificiell stjärna du än använder

Följande gäller Newtonteleskop och myter om kollimering, citat

"myth: You should always finish collimation by star collimation

At the focal plane of a paraboloid mirror, there is one point where coma, the one-sided aberration, has a minimum. This point is, by definition, the focal point. Locating it can really only be done by star collimation - using a real star, or a sufficiently distant artificial one, collimating the primary mirror for a symmetric star image (high magnification, and image close to focus for best sensitivity) at the center of the field of view. If you put a small peephole at the true focal point and look, you will see a distant reflection of the peephole itself (if its inside is illuminated), as if far behind the mirror surface. The spot on the mirror that the peephole seems to lie behind is - again by definition - the optical center of the main mirror.

The common thing to do is to place a spot at the geometric center of the primary mirror and use it with a Cheshire eyepiece, centering the reflection of the Cheshire behind the spot. Normally this is close enough (I am still waiting to hear about anyone with a mirror where the optical center is significantly offset from a well centered spot!). Using the Cheshire is a lot easier, quicker and better reproducible than star collimation is - particularly with less than excellent seeing. However, if you find the one-sided asymmetry of coma on a star at the center of the field, it can only mean one thing - the center spot isn´t at the true optical center. The best thing is to move it or put a new one, centered in the reflection of the Cheshire (the next best is to make a note of the direction and distance of the offset), for later collimation. Now you know you have the true optical center marked.

Thus, you should take the trouble and do a careful star collimation under good seeing to ensure that the primary is accurately marked - but when this is done once, collimating with a Cheshire or Barlowed laser is easier and more reproducible. There is no point in star collimating every time".

Nils Olof Carlin (kollimeringsguru)
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Artificial star

Post by Peter R »

Den där prylen saknar optik, den har bara några hål i en skiva så det lär inte gå att fokusera den konstgjorda stjärnan på rimligt avstånd med ett newtonteleskop.
Betyder det att optiken fokuserar ljuspunkten som om den vore oändligt långt bort och beter sig som en stjärna (minus turbulensen)?
På din inrådan Anders, har jag låtit spegeln i min OO CT-10" ha ett uns med spelrum i cellen. Men det betyder också att den kan ändra läge aldrig så lite, mellan en horisontell och lite uppvinklad position på tuben. Och då borde det vara nödvändigt att slutföra kollimeringen på stjärnorna, eller hur?

/*Peter R
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Artificial star

Post by Starsoft »

Betyder det att optiken fokuserar ljuspunkten som om den vore oändligt långt bort och beter sig som en stjärna (minus turbulensen)?
Ja det är min förhoppning, mitt syfte är inte i första hand att kollimera telskopen utan att kunna prova att det går att nå fokus. Jag vill inte bära ut det här paketet och montera det på plats i obset för att upptäcka att det inte går att fokusera eller att något annat är fel. I andra hand hoppades jag också att det skulle gå att utvärdera olika korrigeringsoptik under drägliga omständigheter inomhus. Jag har ännu inte upptäckt något behov att uppnå bättre kollimering med stjärnkollimering än vad jag uppnår med kollimeringsokular och skulle det behovet uppstå så skulle jag i så fall använda en riktig stjärna.

Om man sätter en lins framför en liten ljuskälla så bör man kunna få en ljuskälla som är kollimerad, alltså består av parallella ljustrålar på samma sätt som om ljuskällan befann sig oändligt långt bort. Proffsen sätter en ljuskälla i okularhållaren på ett teleskop och använder det som ljuskälla men då måste fokusinställningen på det teleskopet kalibreras på något sätt viket väl borde vara möjligt genom att titta in i tuben med en kamera fokuserad på oändligheten?

Inte mitt område det här men det verkar väldigt användbart om jag hittar en lösning så jag lär forska vidare. Mitt obs får föhoppningsvis ström inom någon vecka, sedan säger erfarenheten att molntäcket ligger kompakt till nyår, så innan dess så skulle jag vilja lösa det här så att jag kan hänga dit tuberna utan problem.
Men det betyder också att den kan ändra läge aldrig så lite
Jag tror meningen är att den inte ska kunna röra sig så mycket att det har någon betydelse, rör spegeln sig så mycket så sitter den för löst. Sedan påverkar naturligtvis tubens böjning kollimeringen i olika vinklar men det tror jag bara är intressant för de verkliga puristerna. Fast i och för sig så är det betydligt viktigare för dig som sysslar med planetfoto än för mig som håller på med deep sky foto.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Artificial star

Post by Lars L »

Man kan pröva att exempelvis tejpa fast ett okular framför det artificiella ljuset. Det borde minska avståndet rejält - Suiter beskriver bl.a. att man kan använda ett reflekterande klot som artificiell stjärna. Omkrets på detsamma och avstånd till klotet finns formler för.

Jag använder mest ljuset från mikrohålet till Ronchitest.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Artificial star

Post by Lars L »

Spegeln ska inte röra sig men får inte sitta så hårt att den ger upphov till försämrad bild. Bör gå att kolla med en laser, gjorde jag på mina trusstuber som hängde i "säkerhetsbälte".
Post Reply