kollimering av celestron sct

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

kollimering av celestron sct

Post by pesa »

Jag försöka begripa hur de 3 kollimationsskruvarna ska användas, är det som justering av ringmonterat sökarteleskop med 3 skruvar; man lossar en och spänner de övriga 2 för att låsa positionen ?

Enligt celestrons manual så ska man först spänna en skruv och därefter lossa de andra 2, är det verkligen korrekt? om rätt,varför lossa de andra skruvarna??

Dessutom står det att man ska spänna den/dom skruv(ar) som är i den riktning som munkens mörka mitt är förskuten (i förhållande till den ljusa delen). Dock står det inte om det är med 90% prisma eller inte. Nån som vet?
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: kollimering av celestron sct

Post by Lars L »

VARNING! pilla inte på skruvarna om du inte vet vad du gör! Börja med denna länk som är en trestegsraket - Det enda spot on jag känner till om du inte använder ett riktigt startest eller en artificiell stjärna, dock kostsamt med Hotech. Men det vimlar av trådar runt om denna på Tuben.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: kollimering av celestron sct

Post by Lars L »

Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: kollimering av celestron sct

Post by Lazze »

Första gången jag kollimerade en SCT gjorde jag det på en stjärna och hade tryckt ut den här sidan:
http://www.asterism.org/tutorials/tut14-1.htm

Nu hade jag som vanligt en kamera hängande bakpå och körde upp bilden på laptopen så jag kunde se vad som hände medan jag skruvade.
Jag var lite osäker på åt vilket håll som var rätt, men det syntes ganska fort hur skruvandet påverkade stjärformen.

Om man inte lossar de andra 2 skruvarna utan bara justerar genom att skruva åt så är risken att man snart kört skruvarna i bott.
Och som det står överst på bilden i länken: Små skruvvridningar och varje gång centrera stjärnan innan man fortsätter.

Vad är det för SCT du har?

/Lasse
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: kollimering av celestron sct

Post by Lars L »

Tack Z!
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: kollimering av celestron sct

Post by pesa »

Tack för hjälpen!
Post Reply