Problem Hotech-laser

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Problem Hotech-laser

Post by Timaoes »

Vad jag förstår är det en del som använder Hotech-lasrar, antingen i 1 1/4" eller 2"-version. Själv köpte jag den mindre varianten för ett tag sedan, men är som jag nämnde i en tidigare tråd inte nöjd. Jag kan leva med den lite märkliga och något opraktiska av/på-lösningen, så även med styrkan på lasern som är alldeles för stark, men jag har däremot problem med att få den att fästa. Poängen med dessa lasrar är ju att man spänner fast dem symmetriskt i fokuseraren genom att expandera två gummiringar. Ett problem är nu att jag måste ta i för kung och fosterland för att få lasern att fästa. Kollar man på Hotech instruktionsvideo på nätet (här för 2"-versionen) verkar man inte behöva anstränga sig överhuvudtaget. Frågan är nu om min laser är defekt, eller om problemet sitter i min fokuserare. Den har inga låsskruvar utan istället ett cirkulärt spännband som nyper åt symmetriskt runt okularet när man vrider en skruv. Kanske innebär denna lösning att hålet är något för stort för att Hotech-lasern ska funka optimalt. Jag har klurat på att köpa en Glatter istället, men tänkte först höra vad ni tror om detta. Är det någon annan på forumet som använder denna modell och som kan dela med sig av erfarenheterna?

/Johan
Post Reply