Baader hyperion zoom problem.

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Baader hyperion zoom problem.

Post by gunnar »

Hej.
Jag har problem med min Baader hyperion 8-24mm zoom (mark III). Den går nu så pass trögt när det är kallt ute att den är omöjlig att zooma med. Redan vid +2grader celsius utetemperatur är den stum.

Är detta vanligt förekommande med denna zoom? Skulle vara intressant att höra om det finns någon i landet som kan använda sin zoom runt nollgraders strecket.

Gunnar
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Baader hyperion zoom problem.

Post by Tompa »

Hej,

jag har en mk3, det går förvisso något trögare i kyla, men inte så att det är störande. Jag har använt min nuvarande ner till -20 och då har det fungerat. Hade problem med min första hyperion-zoom, glas i optiken sprack efter att jag tagit in den från -25 grader. Christer på Astrosweden hjälpte mig att reklamera och en ny zoom dök upp inom en vecka. Mitt nuvarande okular har fungerat utan problem.

Ditt okular är nog inte riktigt friskt, kolla med återförsäljaren så går det nog att ordna! Baader verkar måna om sina kunder.

Lycka till,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Baader hyperion zoom problem.

Post by gunnar »

Ja nu ska jag ta kontakt med återförsäljaren. Jag provade min zoom på månen nu innan skymningen för att barnen skulle få kika innan det blir för sent på kvällen. Den är helt oanvändbar att zooma med i -4 grader (helt stum). Jag kunde se flera stora svarta fragment innanför linserna också, räknade till över 50st mindre svarta fragment som var synliga när man höll upp den mot kökslampan. Ju mer man vrider på den ju mer fragment kommer det :sad:

Gunnar
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Baader hyperion zoom problem.

Post by Hans Bengtsson »

Ja, du bör absolut reklamera okularet och få ett nytt. När du zoomar så löper en liten skruv i en diagonal skåra. Vid snedgång i zoomningen kommer skruven att skava mot skårans kanter och så småningom förstörs då den plast som skruven sitter inbäddad i. Jag kan tänka mig att det är rester av den plasten du ser när du håller upp okularet mot en lampa. Detta är förstås bara en teori, men det är rätt sannolikt att det är så. Talar av egen erfarenhet.

Ovan nämnda skruv håller okularets negativa linselement på plats. Om skruven skulle lossna helt så lossnar också det negativa linselementet och skulle ju i olyckliga fall faktiskt kunna ramla ner på huvudspegeln. Så använd inte okularet över huvud taget om zoomningen är onormalt trög.

Det Baader zoom jag har nu fungerar helt perfekt både i värme och kyla. Så ska det förstås också vara.

mvh
Hans Bengtsson
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Baader hyperion zoom problem.

Post by gunnar »

Ja men jag börjar ångra att jag inhandlade mitt zoom-okular från England men tyvärr fanns den ej i lager här hemma. Det hör till saken att jag hade samma fel på zoomen i augusti och har redan haft den skickad till England för utbyte en gång. Jag börjar misstänka att dom gjorde en fix/reparation på den istället för att byta ut den och att felet har kommit igen efterssom felet är identiskt som på den första zoomen. Eller kan man ha sådan otur att det är fel på en hel batch av zoomar i deras lager? Det var därför som jag undrade om fler haft problem med dessa zoom-okular. Hur som helst börjar det bli dyrt att skicka tillbaka till England många gånger men vad kan man göra i detta läge. Får kontakta FLO igen helt enkelt. Skönt att höra att den ska fungera ok i vårt klimat i alla fall.

Hälsningar
Gunnar
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Baader hyperion zoom problem.

Post by gunnar »

Jag får en ny zoom från FLO eller så får jag byta den mot någonting annat för samma pengar om jag hellre vill det. Lutar åt att jag lämnar tillbaka den. Jag kommer nog att välja fasta okular i stället.

Gunnar
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Baader hyperion zoom problem.

Post by gunnar »

Hej,
Bytte min baader hyperion 8-24mm zoom mk-III mot två fasta Baader Hyperion okular i stället. Tyvärr har det paketet försvunnit i Paris och FedEx vet inte var paketet är sedan mer än två veckor tillbaka....

Vad säga, riktigt drygt! :angry:
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Baader hyperion zoom problem.

Post by Tompa »

Tråkigt att höra. I bland går det liksom troll i saker och ting.
Jag nådde frysgränsen för min Hyperion zoom i lördags kväll. Efter en timme i -27 var zoomen fastfrusen. Men det var å andra sidan jag också, så det gick väl på ett ut...

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Baader hyperion zoom problem.

Post by Johansson »

Mitt fungerar utan problem än så länge. Går trögare när det är riktigt kallt ute men inte så att det fastnar eller behövs våld för att vrida. Låter ju som fabrikationsfel när glaset spricker bara för att man tar in det i rumstemp.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Baader hyperion zoom problem.

Post by gunnar »

gunnar wrote:Hej,
Bytte min baader hyperion 8-24mm zoom mk-III mot två fasta Baader Hyperion okular i stället. Tyvärr har det paketet försvunnit i Paris och FedEx vet inte var paketet är sedan mer än två veckor tillbaka....

Vad säga, riktigt drygt! :angry:
He.he. Efter noll aktivitet i hela 4 veckor på mitt borttappade paketet så har nu paketet med mina okular plötsligt börja röra sig i fedex spåra system igen. Otroligt! Fedex nya plan är att jag får det i morgon :S
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Baader hyperion zoom problem.

Post by gunnar »

:)
Post Reply