Nybörjarfråga: Minska brännvidden på okular?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Ozgood
Posts: 6
Joined: 2012-02-28 19:50:07
spamtest: JA

Nybörjarfråga: Minska brännvidden på okular?

Post by Ozgood »

Hej, jag har beställt en Celestron Neximage, om jag inte minns fel ska den ge en förstoring som ett 6mm okular. Detta innebär för min del runt 200x förstoring. Jag undrar nu, finns det något man kan sätta mellan kameran och teleskopet för att minska förstoringen om man t.ex. vill fotografera månen eller landskapsmotiv? Som en 2x-barlow fast baklänges?
Ozgood
Posts: 6
Joined: 2012-02-28 19:50:07
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga: Minska brännvidden på okular?

Post by Ozgood »

Bara för att... det är ju inte brännvidden på okularet jag vill minska.. utan fokallängden.
RobertT
Posts: 1
Joined: 2011-12-04 01:09:09
spamtest: JA
Location: Lidköping

Re: Nybörjarfråga: Minska brännvidden på okular?

Post by RobertT »

En sån här kanske kan vara nåt:
http://www.celestron.com/astronomy/acce ... image.html

Jag har ingen aning om den är nåt att ha eftersom jag är nybörjare själv och aldrig använt den eller någon annan fokalreducerare. :)
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Nybörjarfråga: Minska brännvidden på okular?

Post by glappkaeft »

Den som har sagt att den kameran motsvarar ett 6 mm okular förenklar i den grad att det i princip motsvarar att svamla i nattmössan (kameror har ingen brännvidd och foton har ingen "förstoring"). Man kan sätta en fokalreducerare på alla teleskop men det resulterar ofta(st) (beroende på design på fokuseraren och optik) i att det blir omöjligt att nå fokus.

Vi kan hjälpa dig bättre om du berättar vad har du för teleskop och vad har du tänkt använda kameran till?
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Post Reply