Herschelprismor

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Herschelprismor

Post by Corpze »

Hej, jag har kommit igång och både fotat och obsat solen visuellt en del under sommaren och skulle väl helst vilja ha ett riktigt solteleskop men de är som sagt inte så billiga, dock har jag sett att det finns sk. Herschelprismor att köpa, hur väl fungerar de för att få en kontrastrik bild på granulationer och protuberanser etc.? Just nu har jag "bara" ett SW ST 102 refraktorteleskop som jag egentligen köpte in för guidning, är det lönt att införskaffa en sådan prisma? En sådan prisma går ej att använda på SCT-teleskop heller va?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Herschelprismor

Post by hansg »

Herschelprismat kan inte anv med SCT värmen från solen kan förstöra optiken, men väl med refraktorn och ger dig fina bilder av Solfläckar,(granulation när seeing är perfekt), och facklor, betydligt bättre visuellbild än med mylarfilter ,något annat ser du inte.
för protuberanser och flarer måste du ha spec filter som t.ex Ha spec för solen eller kalsium filter.

Ang flarer så kan man någon gång se dessa visuellt utan spec filter det är då sk White Flare (har sett 3st på 50år),
det är då stora flare utbrott i högsta flare klassen X, det kan vara mycket korta utbrott från någon minut till någon timme,
så det gäller att vara ihärdig och ha tur.
h-g
Post Reply