Okular problem!

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
quattrohenke
Posts: 4
Joined: 2012-11-06 07:25:47
spamtest: JA
Location: Gnesta

Okular problem!

Post by quattrohenke »

Hej!

Ska börja med att säga att jag är helt ny på det här området med teleskop, men har haft intresse för rymden sen barnsben.
Jag fick för ett par veckor sedan ett teleskop i 30 års present och har problem med det. Det är namligen så att det inte blir någon skillnad på förstoringen när jag byter okular. Har testat med olika linser och förstoringar men det jag tittar på är iaf lika litet och otydligt.

VAD GÖR JAG FÖR FEL????

Jag har ett Bresser Pluto och är fullt medveten om att det är ett billigare teleskop med borde väl iaf fungera hyfsat!!!

Med vänlig hälsning, Henke
quattrohenke
Posts: 4
Joined: 2012-11-06 07:25:47
spamtest: JA
Location: Gnesta

Re: Okular problem!

Post by quattrohenke »

Ingen som kan ge nått tips??
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Okular problem!

Post by megrez 90 »

Vad tittade på? Stjärnor? Inget teleskop kan förstora så de blir mer än prickar! I öster på kvällen ligger en ljusstark "stjärna" med lugnt sken. Det är Jupiter! Prova där. Även med lägre förstoring ser du en skiva plus 4 månar. De senare som Stjärnor på rad runt Jupiter.
Galen i refraktorer :)
quattrohenke
Posts: 4
Joined: 2012-11-06 07:25:47
spamtest: JA
Location: Gnesta

Re: Okular problem!

Post by quattrohenke »

Jag kollade på jupiter och såg tydligt dom fyra stjärnorna på rad. Men jag kan inte se jupiter mer än att den lyser alltså inte se dom typiska ränderna man ser på bilder. Hur mkt måste jag förstora för att se jupiter tydligare??

Ursäkta om det blir konstiga frågor, men jag är som sagt helt novis på detta och är oerhört tacksam för alla tips!!
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Okular problem!

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jag tror nog att teleskopet som sådant kan vara ganska OK, men om jag förstår saken rätt så är de okular som medföljer av Kellner-typ (det står i så fall på dem ett K följt av en siffra som visar brännvidden). Kellner-okular är helt enkelt inga bra okular om teleskopet har så kort brännviddsförhållande som detta teleskop har. Undrar om det inte skulle vara en god tanke att köpa något hyggligt okular för ett par tre hundralappar.

mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Okular problem!

Post by Timaoes »

Kan väl tillägga att om du ska se ränderna på Jupiter så behöver också seeingen vara åtminstone hyfsad. Detta är ett mått på hur stabil atmosfären är ovanför teleskopet. Skillnaden är påtaglig och ska planeterna komma till sin rätt måste du ha tur med detta. Dessutom bör du helst vänta med Jupiter tills den kommit upp ordentligt på himlen så att den går fri från diset vid horisonten.

/Johan
quattrohenke
Posts: 4
Joined: 2012-11-06 07:25:47
spamtest: JA
Location: Gnesta

Re: Okular problem!

Post by quattrohenke »

Kanon! Tack för bra info!!

Ja, det står t.ex K 25 på okularet så det blir till att köpa ett par nya. Funderar på om jag ska köpa ett 9mm och ett 25mm okular.
Jag var ute på obs i måndags och det var en kristall klar himmel till och med så att man kunde se vintergatan, synd bara att månen inte var uppe så jag kunde få lite mer känsla för teleskopet.
Jag bor i Gnesta, så finns det nån som bor i mina trakter så bjuder jag härna på en kopp kaffe och lär mig mer om denna värld!!

Med vänlig hälsning, Henke
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Okular problem!

Post by Peter R »

Nu kommer Månen att dyka upp på kvällen undan för undan och den är ett tacksamt objekt att börja observera på.
Men du kan även testa teleskopet dagtid vilket är betydligt enklare än när det är mörkt, t. ex. på en tv-antenn, en kyrkklocka, en tegelvägg eller en grantopp osv. Då märker du om du får bra skärpa eller inte.
Teleskopet bör vara ute ett tag innan du börjar obsa så att luften inne i tuben hinner kylas ner vilket kan ta allt ifrån 1/2 till 2 timmar.
Att se detaljer på planeterna är också en träningssak som man blir bättre på med tiden. Ofta får man hålla till godo med mikroavbrott i turbulensen som låter en se detaljer under bråkdelar av en sekund.
När det gäller diffusa objekt som nebulosor och galaxer så använder man sig oftast av indirekt seende som utnyttjar de ljuskänsligare stavarna i ögat. Du tittar då lite vid sidan av objektet som då kan det framträda fast det försvinner när du tittar rakt på det.

/*Peter R
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Okular problem!

Post by megrez 90 »

Jag har en Bresser Skylux 70 i min ägo. Den har samma okular, och de funkar utmärkt. I ditt teleskop bör skärpan i mitten av synfältet vara OK. Ut mot synfältskanten, avtar skärpan på grund av det korta F-talet (4,5) Ingen har dock nämt kolliminering! Om du använder mellan förstoringen, hur ser stjärnorna ut, i mitten av synfältet? Är de punktformiga, eller är de utdragna litegrann, eller har den några "streck" som pekar ut åt ena hållet? Om du dessutom defokuserar så att stjärnan blir en ganska stor rund fläck, så skall den vara rund med en centrerad mörk fläck! (den mörka fläcken beror på sekundärspegeln, och skall finnas där!) Använd en magnitud 2-3 stjärna för testet (ingen dubbelstjärna!) Om bilden är skev på något sätt behöver instrumentet kollimineras! Finns trådar här, för att få info, hur det går till.
Galen i refraktorer :)
Post Reply