Mellanformat optik för astronomifoto?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by AstroFriend »

Hej!
Tänkte höra vilka andra som använder mellanformat optik för astrofoto. Anledning är att kunna montera tillbehör mellan kamera (DSLR) och optik vilket är väldigt begränsat med 35mm linser. Ex. vis en off-axis guider och några filter.

Canon EOS backfocus är 44mm.

Exempel på olika mellanformats backfocus:
Mamiya 67: 105mm
Pentax 67: 84.95mm
Hasselblad 6x6: 74.9mm
Pentacon 6: 74.1mm

Som synes kan man få plats med 30 till 40mm tillbehör, Mamiya linser har ingen inbyggd fokus anordning så det måste man ta hänsyn till.

Jag har tidigare haft en uppsättning Pentacon Six (6) objektiv, Carl Zeiss tillverkade. De anses som mycket bra, men tyvärr blev det aldrig provat för astronomibruk. Det jag testar idag är ett Pentax objektiv på 500mm i format 6x7. Det är ett av de enklare objektiven, finns också ett 300mm och ett 400mm i ED utförande som anses riktigt bra. Fördelen jämfört med ett teleskop är ju också att flatfieldcorrectorn redan sitter i objektivet.

Några andra användare av mellanformat med erfarenheter att dela med sig?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by AstroFriend »

Hmm... inga mellanformatsfreaks här?

Om jag frestar och berättar om imagecircle då?

Exempel på olika mellanformats backfocus, image circle:

Mamiya 67: 105mm, 92mm
Pentax 67: 84.95mm, 92mm
Hasselblad 6x6: 74.9mm, 85mm
Pentacon 6: 74.1mm, 85mm

Kan ju vara bra om man skall ha en off-axis guider mellan kamera och optik.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by Corpze »

Jodå, och det finns flera med mig här inne som gör det också, just nu Nikon D80 men skall bytas ut mot en D7100, kommer användas tillsammans med C9,25 samt Meade 102mm APO.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by perfrej »

Intressant! Det har jag aldrig funderat över men det låter ju suveränt att utnyttja både skarpa cirkeln och det ökade fokalavståndet. Hur gör du med adaptrar?

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by AstroFriend »

Se där, nu droppade det in två svar direkt :-)

För nuvarande använder jag de medföljande adaptrarna som en provisorisk lösning. Objektivet (500mm f4.5) har Pentax 67 bajonett (yttre) samt adapter till Pentax K-bajonett och Hasselblad. Till K-bajonetten har jag en konverter K bajonett till EOS. Ingen bra lösning då det blir glapp i konvertern och ingen plats för tilbehör. Men tillräckligt för att jag skall kunna testa ut och kunna konstruera en egen optimal lösning.

Normalt när jag bygger adaptrar brukar jag utgå från mellanringar som jag kapar upp och bygger på med de delar som behövs. Är det mindre vikt som belastar limmar jag ihop de och är det tyngre så blir det skruvförband. Har inte tillgång till svarv så lösningarna blir ju lite speciella. Till Pentax 67 körde det dock ihop sig lite. Pentax 67 har två bajonetter, en innre och en kraftigare yttre. Den yttre används vid brännvidder 400mm och uppåt, vanligtvis skall jag säga. Problemet är att mellanringarna bara har innerbajonetten och de enklare färdiga adaptrar som finns är i regel likadana. De färdiga som finns med både innre och yttre bajonett kostar runt 3000kr och det tycker jag var lite dyrt för att sätta sågen i, man får ju objektiven för mycket mindre än så. Har ideer om hur detta skall lösas så återkommer när det är klart. Skall ha tag i en off-axis adapter först då den får bestäma konstruktionen. Kanske blir en så enkel lösning som en med m48 gänga, men bättre vore en off-axis gjord för lite större imagecircle, finns ju men kostar lite för mycket för min budget.

Jag valde Pentax 67, men Mamiya lockade mycket. Den har ju fokuseringen i kamerahuset. Då hade jag haft en fokusanordning för alla objektiv (Mamiya) vilkat skulle förenklat fokusmotor bygget. Men vem vet, jag kanske ändrar mig och satsar på det, blir lite slumpen som avgör efter vilka delar som dyker upp. Men generellt är det svårt att få tag i brännvidder på 400mm och uppåt. Blir det för dyrt är det nog både enklare och bättre att satsa på ett ED teleskop istället.

Faran med astronomihobby är ju att man blir så exalterad av den att det till slut får kosta hur mycket som helst. En bromsande faktor idag är att observationerna görs från en balkong och det går ej att rikta upp mot zenit, max 45 grader upp. Men när jag får det hela mobilt så öppnar det sig för bättre kvalite på fotona och det är då det börjar bli farligt.

Mest för experimentlustan skall få bli uppfylld :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by stoffe »

En stilla fråga, kan det kanske vara en optisk kompromiss om det belysta fältet är så stort som du beskrev i exempel tabellen?

Det jag menar är om den optiska upplösningen lika god på ett objektiv som kan belysa ett 60x60 mm eller kanske ännu större fält jämfört med ett 36x24 mm fält?

Det bästa vore om du byggde om en befintlig mellanformat till önskat format med ett prisma och ett T2 fäste alternativt ett 1 1/4" fäste.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Ja det är alldeles riktigt, spotsizen på ett gammalt (ofta 1970-80 tal) mellanformatobjektiv är säkert betydligt sämre än en modern Canon/Nikon glugg. Men min kamera har relativt stora pixlar, drygt 8my vilket inte ställer samma krav på upplösningen, man arbetar ju också med lite längre brännvidder för att få samma synfält på en större sensor, 1.6ggr fullframe/cropC. Längre brännvidd och samma f-tal medför större diameter på linser och det samlar mer fotoner vilket är trevligt ur brussynpunkt. Mot kameran blir det antagligen en m48 anslutning (och här kommer filter/ren placeras) med adapter till Canon EOS. Mot guider T2. Mot objektivet siktar jag mot m58 (som sitter på off-axis enheten) eller störe och adapter mot Pentax 67, både inner och ytterbajonett.

Min blygsamma sensor på 12Mpix kompenseras delvis av Drizzleteknik vid stackningen för att återfå full upplösning, 3x12MPix iställer för 6Mpix grönt resp. 3MPix röd/blå.

På Pentax sidan finns det egenligen bara två objektiv med bra upplösning och lite längre brännvidd och det är 300 och 400mm i ED utförande, sällsynta och dyra. Modernare objektiv från ex. Hasselblad är svårare att anpassa pga den elektroniska styrningen och sedan kostar de ju en förmögenhet. Så det är bara i speciella fall som mellanformat är intressant, typ off-axis guider möjlighet och plats för filter DSLR, eller också ett filterhjul, då i kombination med en monochrome CCD astrokamera som har kortare backfokus.

Mellanformatkameror och objektiv är en lågserieprodukt jämfört med massproducerade småformat (35mm). Bra, för kanske man lägger ned mer omsorg för att det skall bli bra kvalite. Dåligt däremot ur kostnadssynpunkt, ruskigt dyrt. Men på beg sidan finns fynd att göra om man är beredd på allt arbete det innebär. Och nej, jag tror inte jag når samma kvalite som om jag köper ett fint ED teleskop med flatfieldcorrector, men är man inte gjord av pengar och dessutom tycker jag det är kul med lite experimenterande så detta är bra för mig och kanske en del andra.

Här är en länk till Matt BenDaniel som fotar (fotade) mellanformat med film, inte någon fjuttig 24x36mm sensor utan 60x70mm så visst funkar optiken, är blandat med andra kamerasystem så du får öppna resp bild och titta vad som använts:
http://starmatt.com/

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by stoffe »

Jag tycker det är en mycket bra idé med möjlighet till off-axis guider i mellanringen. Jag har aldrig själv fotat med mellanformat men i UAA där jag själv är medlem så har vi ett mellanformatsystem för film till vårat T45 teleskop. Det finns en del bilder på vår hemsida uaa.nu där bilder togs med film från den tiden. Tyvärr så förstod jag inte att jag skulle gå med i denna fantastiska förening för ens ett par år sen då digitaleran var i full fart.

Själv äger jag ett stycke Nikkor 300 mm f/4 med propetiär 1,7x converter vilket blir 510 mm brännvidd som jag ej hunnit testa att astrofota med. Det är fulltecknande och mycket skarpt, inte jättedyrt att skaffa heller om man kan tänka sig den äldre versionen från 90 talet. Jag har sett Nikkor 300 mm f/2,8 objektiv från 70 talet som slumpats ut för 5000-6000 kr ett flertal gånger men förstås missat möjligheten att äga ett. Det passar förövrigt på Canon med adapter om man inte har något kamera hus med F-fattning. Inte samma skärpa som i ett med Nanocoating men samma coolhetsfaktor ändå :)

Så vad har du för förslag på billiga mellanformats objektiv på 300 mm och uppåt oavsett märke?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by AstroFriend »

Hej!
Lite tips om linser för mellanformat. Svårt att finna några tester i kombination med digitala sensorer. Men min egen åsikt, de har inget att hämta hem i kombination med sensorer som har små pixlar, de är helt enkelt inte designade för det (de äldre).

Mina första som aldrig kom till använding var Carl Zeiss för Pentacon 6. En bra fattning som det finns linser till från flera tillverkare. Men gammalt gammalt. Adaptrar finns till Canon bland annat. Synd att jag aldrig testade. De är i regel billiga, men nu har ju alla äldre mellanformat blivit billga så...

Här finns några test av Pentacon 6 för vanligt foto fast med en digital sensor:
http://kievaholic.com/

För Pentax 67 och om pengarna inte spelar någon roll, 300 och 400mm ED. Pentax 67 är den mest populära kameran/linser för astrofotografering, men det var på filmtiden, men tänk en filmruta på 60x70mm, tar skiten av alla digitala sensorer i form av storlek. Ofta kraftig CA (färgfel) men om man arbetar med RGB eller smalbandiga filter reduceras ju problemet, går ju delvis att lösa i imageprocess steget. Adaptar har jag sett ill Canon bland annat.

Mamiya 67, de har en serie APO linser som skall vara bra.

Det finns ju också många nyare konstruktioner, till ex. Hasselblad som säkert är jättebra, men de har elektronisk kommunikation som antagligen inte är lönsamt att försöka lösa det tekniska till. Så var det ju priset också...

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by LasseH »

Hej.
Jag har en gammal HBL 2000FC med Planar 80/2,8, Planar 110/2 och Tele-Tessar 250/4. Jag köpte en HBL/EOS adapter från Hong Kong (nån hundralapp eller två) och har tagit lite enkla testbilder för att se om dessa objektiv fungerar ihop med min Canon 60D. Det är korta exponeringar (ca 30s) på full öppning och med ett resp två stegs nedbländning. Generellt kan man säga att prestandan förbättras tydligt vid nedbländning. Jag kan lägga upp bilder i denna tråd om intresse finns. Bifogat är ett stjärnfält i full upplösning taget med Planar 80mm vid f/5,6, 30s, iso 800, inga darks inga flats. En röd ring syns runt den ljusa stjärnan i mitten men det tror jag är en sensoreffekt som uppstår när stjärnor saturerar sensorn. Detta objektiv är det enklaste och billigaste HBL-objektivet och jag köpte mitt begagnat på blocket för ca 1500:- för 10 år sedan. Objektivet fungerar inte speciellt bra på full öppning, acceptabelt på bl 4 och väldigt bra vid 5,6 tycker jag.

Mvh,
LasseH
Attachments
HBL80F56_30s_iso800.JPG
HBL80F56_30s_iso800.JPG (1.79 MiB) Viewed 13037 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by AstroFriend »

Hej Lasse!
Tack för ditt bidrag om mellanformat och Hasselbaldobjektiv, dessutom med en testbild.

Intressant att du tog upp det med röda ringar runt stjärnor. Jag har provat lite olika tekniker för att hantera det. Förutom de röda ringarna förlorar man ju också färgerna på alla ljusstarka stjärnor. I huvudsak beror det (i mitt fall) på att sensorn saturerar på den röda kanalen tidigare än den gröna o blå. Men beror i viss del också (om optiken ligger nära den teoretiska upplösningen) på att den röda våglängden är längre och därmed sämre upplösning, är ju nära dubbelt mot det blåa, sedan beror det på optiken, kvalite, reflektor eller refraktor. På en DSLR där man tar alla färger på samma gång kan man ju inte anpassa exponeringen (och fokus i fallet refraktor) för varje färgkanal som på en monokrom sensor. På de bilder som jag oftast tar från balkongen i ljusförorenad miljö ser man att bakgrunden är betydligt högre på den röda kanalen, därmed lyfts hela nivån och går i "taket" tidigare än på de andra två kanalerna, blir ingen gausskruva på stjärnorna utan ett avhugget berg vilket inträffar tidigare på den röda kanelen än de gröna o blå, då uppstår den "röda ringen". Ett lightpollutionfilter skulle säkert hjäpa en hel del att "balansera" kanalerna, står på inköpslistan. Jag brukar många gånger försöka ta flera exponeringar, ex. 30, 60, 120, 240 osv för att öka dynamiken. Blir ju extra besvärligt med min sensor som bara har 12bit upplösning. Sensorn har en fullwell kapacitet (enligt vissa källor) på 55000 e-. Hade den haft 16bit AD (64000 nivåer) hade ju man tagit hela sensorns område med en ISO inställning (där en e- motsvarar en ADU, egentligen mer pga av analog) och därmed förenklat det. Normalt använder jag ISO 1000 som är det optimala ur känslighetssynpunkt för min kamera (Canon EOS 5D), då för att även de starkaste stjärnorna skall bli osaturerade får jag jobba med exponeringar på 1 sekund (med f/5.6) eller till o med kortare i vissa fall. Vill man krångla till det ännu mer kan man även variera ISO-talet och inte bara exponeringstiden. Fördelar som minskat brus men nackdelar som fler kalibreringsbilder i databasen. Åt det andra hållet för att få med det ljussvaga området har jag kunnat exponera upp till 4 minuter i en delexponering som begränsas av ljusföroreningar, men med en mörk plats så skulle det naturligtvis kunna förlängas.

I praktiken får man begränsa området, på de kortaste tiderna kommer inte stjärnor med som behövs för aligment och och uppåt är det bakgrundsljuset som sätter stopp. Blir i praktiken 3 olika exponeringar. För att stacka de olika exponeringarna har jag använt DSS (enklast att använda) som har en funktion, HDR, väljer automatiskt ut lämpliga områden att stacka ihop, men bilden blir inte linjär för vidare imageprocessing. Har även för länge sedan skrivit och experimenterat med en del rutiner i matlab (windows 95 tiden) för att göra det på "riktigt" sätt. Men matlab är inte praktiskt möjligt att använda med stora filer. Rena HDR program kan med varierat resultat användas, har inte testat det så mycket, i IRIS finns funktioner för detta också. Man kan ju också göra det helt manuellt med blended metod som finns i de flesta fotoprogram, men knappast intressant om det bara är stjärnorna man är ute efter, mer då typ Orionnebulosan.

Skall väl sägas att med min relativt enkla utrustning och ogynsamma observatorieplats kan mina bilder aldrig bli några höjdare, mer typ intressanta teknikstudier men väl så roligt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by AstroFriend »

Här följer fortsättning på mitt mellanformatsprojekt.

Fick idag min adapter för Pentax 6x7 till Canon EOS. Den har både inner och ytterbajonett, den senare används för de större objektiven, ca 400mm fokallängd och uppåt. Ursäkta att bilderna inte är av toppkvalité.
01 adapter compare.jpg
01 adapter compare.jpg (393.06 KiB) Viewed 12716 times
Den nya adaptern är den nere till vänster. Den högra är den adapter som följde med objektivet. Den har Pentax K bajonett, objektivet finns också i en äldre version och har då Pentax m42 gänga. På denna originaladapter hade jag monterat en Pentax K till Canon EOS adapter. Inte så lycket då det inte blev helt mekaniskt stabilt. Med den nya adaptern blev det helt stabilt. En annan viktig skillnad också är att originaladaptern bara hade ett "hål" på 40mm medans den nya har 48mm vilket bidrar till att eliminera onödig vinjettering.
02 adapter and m48 filter.jpg
02 adapter and m48 filter.jpg (327.26 KiB) Viewed 12716 times
En tanke med den nya adaptern är att det skall gå att placera m48 filter inne i den. Det var lite chansning, men visade sig fungera perfekt, behöver bara göra någon fixering av filtret. Egentligen är inte m48 filter bra, den fria öppningen är bara runt 44mm men det är ju den standard man gått in för i de astronomiska kretsarna. Adaptern har plats för större filter, men det är svårt att få tag i IR/UV cut filter och CLS filter i andra storlekar än m48. De större kvadratiska passar ju inte här.
03 adapter and m48 filter.jpg
03 adapter and m48 filter.jpg (431.29 KiB) Viewed 12716 times
04 Canon 5D Pentax 6x7 165mm f28.jpg
04 Canon 5D Pentax 6x7 165mm f28.jpg (323.95 KiB) Viewed 12716 times
Så här ser det ut när Kameran (Canon EOS 5D fullframe) är monterad på ett Pentax 6x7 165mm f2.8 objektiv, i det här fallet används innerbajonetten.
05 Canon 5D Pentax 6x7 165mm f28.jpg
05 Canon 5D Pentax 6x7 165mm f28.jpg (297.55 KiB) Viewed 12716 times
06 Canon 5D Pentax 6x7 500mm f45.jpg
06 Canon 5D Pentax 6x7 500mm f45.jpg (178.32 KiB) Viewed 12716 times
Här monterat på 500mm f4.5 objektivet, nu monterat med ytterbajonetten. Kamerans känns helt stadig nu med den nya bajonetten vilket var vad som eftersträvades.
03 adapter and m48 filter.jpg
03 adapter and m48 filter.jpg (431.29 KiB) Viewed 12716 times
Här framför filtret är det tänkt jag skall bygga in off-axis adaptern. Tänkte helt enkelt ta någon enkel billig modell och ta periskopdelen ifrån och fästa här. De slimmade off-axis adaptrarna har ofta en väldigt liten spegel/prisma och dessutom ett tunt rör med liten håldiameter som skärmar av en del av ljuset. De axiella verkar vara mer lämpliga, har någon en begagnad att sälja så skicka ett PM, skall ha T2 fäste mot guide kameran.
07 adapter mount outer bajonett.jpg
07 adapter mount outer bajonett.jpg (258.76 KiB) Viewed 12716 times
Den här adaptern är en av få som har både inner och ytterbajonett, kvalitén känns väldigt bra. Det enda som inte passade riktigt är den monteringsfot som den har, det är när man använder ytterbajonetten som den tar i, se bild ovan. Nu är det enkelt att åtgärda, en bricka emellan så avståndet blir några mm större löser problemet. Skall man vara lite kritisk så kanske de 2mm skruvar som håller foten på plats är lite klena, men de går ju att ersätta. Men skall höra med leverantören om det finns någon färdig lösning. Kan vara att just mitt objektiv är lite speciellt, får prova med ett annat Pentax 6x7 objektiv som också har ytterbajonett om det beter sig likadant.

Här köpte jag adaptern (som Jörgen tog hem åt mig på förfrågan):
http://cms.kreativfotografi.se/ gick mycket snabbt och smidigt. Söker du andra adaptrar kan säkert Jörgen ordna fram de åt dig.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by AstroFriend »

Blev lite tid över i kväll efter astronomikursen. Passade på att fästa det nyinköpta objektivet (beg) på en skena för att kunna testa lite ikväll.

Så här tjusigt blev det:
Pentax 67 165mm f28.jpg
Pentax 67 165mm f28.jpg (385.99 KiB) Viewed 12566 times
Kommer bli bra till Ison när svansen växer. Mellanformatarna är rejäla saker, det här är en Pentax 6x7 på 165mm och f2.8, tillverkad från 1989 och framåt tror jag, men det är en gammal konsruktion och bildkvaliten är väl inte i toppklass, vi får se vad den kan prestera. Bra är det i varje fall med dryga 80mm image circle och mer än 80mm i backfokus. Nya adaptern verkar väldigt bra också, mycket stadigare än tidigare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by AstroFriend »

Dags för lite uppdatering.

Med objektiv med stor bildcirkel är det trevligt med stora sensorer också.

Nu kommer Sony med en sensor på 33x44mm, det är en CMOS sensor vilket kanske är mindre lyckat för astrobruk. Men Sony brukar få fram bra konstruktioner och alternativet med de gamla Kodak sensorerna som utvecklades under 1980 och 90- talet är väl lite pasé idag. Om inte annat har ju Sony fullframe sensorer 24x36mm i CCD utförande med deras Super HAD teknologi och endast 5e- i utläsningsbrus. Får hoppas de dyker upp i något prisvänligt astrokamera chassi, finns nog någon äldre sedan tidigare. Beroende på konstruktion kan de kanske byggas utan den dyra mekaniska slutaren och de är relativt lågbrusiga så kylsystemet kan göras något enklare.

http://photorumors.com/2014/01/24/the-f ... d-h5d-50c/

Lite olika microlense tekniker:
http://www.mintron.com/htm/q&a/htm/supe ... camera.htm

Sony har ju också på sina CMOS video kameror en intressant alternativ teknik till backlight. Förr tog man helt enkelt ett sensorchip och vände bakofram på, sedan etsade man bort det mesta av kislet så att man kunde projicera bilden på chipsets baksida, en mycket dyr process. När man projicerar framifrån sitter ju alla ledare och annat i vägen som gör att sensorn blir okänslig. Sony bygger redan från början upp chippet baklänges så man får de ljuskänsliga delarna överst utan någontong i vägen, man bör nå en fillfactor nära 100% med den tekniken och CMOS är mycket billigt att jobba med jämfört med CCD.

Backlight sensor:
http://www.techradar.com/news/photograp ... or-1086234

Idag tar mekaniska slutaren, kylningen och den dyra Kodaksensorn långt över halva priset på en astrokamera.

Kodaks sensorer köptes ju av Truesense, men rykten går att de kanske går i konkurs eller lägger ned tillverkningen pga dålig lönsamhet. Det skulle ge Sony guldläge på medium format sensorer som de nu kommer med, fast monopol är ju inte bra för oss konsumenter. Ja det finns andra tillverkare också, men då framstår till och med Kodak som billiga.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mellanformat optik för astronomifoto?

Post by AstroFriend »

Uppdatering:

Ägnade lite tid åt mitt mellanformat projekt igår. Mellanformats 500mm f4.5 telet har sålts och en APO 650mm f5 köpts in istället. Gjorde ett stort hål i plånboken, men att få tag i mellanformatslinser med tillräcklig kvalite är inte billigt det heller.

Däremot för den kortare brännvidden på 165mm f2.8 har jag behållt mellanfomats objektivet från Pentax 6x7, finns ju inga teleskop i den dimensionen. Canons motsvarande35mm gluggar är säkerligen skarpare, men med denna har jag ett backfokus på drygt 80mm och en bildcirkel på drygt 80mm. Tyvärr missar man fokusmotorn som är inbyggd i Canon objektiven, kanske det starkaste argumentet att hålla sig till Canon. I adaptern Pentax > Canon kan jag fästa m48 filter. Någon off-axis guider lär inte behövas för denna korta brännvidd, annars hade det funnits utrymme för det också.

Jag har gjort om fästet så att kameran kan vridas 90 grader mot innan. Känns lite bakvänt att ha kameran stående längs dec-axeln.

Här kommer några bilder:
Pentax 67 165 f2_8 01.jpg
Pentax 67 165 f2_8 01.jpg (57.18 KiB) Viewed 11058 times
Eftersom objektivet ändrar längd under fokuseringen sitter det bara löst infäst framtill, egentligen blir det motljusskyddet som "glider" längs objektivkroppen.

Pentax 67 165 f2_8 02.jpg
Pentax 67 165 f2_8 02.jpg (51.92 KiB) Viewed 11058 times
Pentax 67 165 f2_8 03.jpg
Pentax 67 165 f2_8 03.jpg (54.65 KiB) Viewed 11058 times
Det nya fäste som låter kameran sitta i position längs med RA axeln.
Pentax 67 165 f2_8 04.jpg
Pentax 67 165 f2_8 04.jpg (62.37 KiB) Viewed 11058 times
En mellanformat lins ger en helt annan dimension på fri öppning, inget i vägen!
Pentax 67 165 f2_8 05.jpg
Pentax 67 165 f2_8 05.jpg (31.88 KiB) Viewed 11058 times
Vixenskenan inköpt på Rymdbolaget är praktisk när man skall bygga ihop sådant här. Här finns utrymme för ett 300mm/f4 eller 400mm/f4 Pentax 6x7 i ED utförande om man nu skulle springa på ett sådant i framtiden.
Pentax 67 165 f2_8 06.jpg
Pentax 67 165 f2_8 06.jpg (34.54 KiB) Viewed 11058 times
Med kameran (Canon 5D) ser objektivet inte så stort ut längre.
Pentax 67 165 f2_8 07.jpg
Pentax 67 165 f2_8 07.jpg (48.23 KiB) Viewed 11058 times
Kamerahuset får hänga ut utanför skenan så att tillbehör får plats i framtiden, lättare att montera av och på kameran också.
Pentax 67 165 f2_8 08.jpg
Pentax 67 165 f2_8 08.jpg (40.92 KiB) Viewed 11058 times
Pentax 67 165 f2_8 09.jpg
Pentax 67 165 f2_8 09.jpg (42.9 KiB) Viewed 11058 times
Med ett HE QE5 montering skulle man kunna få denna utrustning riktigt portabel.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply