något konstigt på sekundärspegeln,

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

något konstigt på sekundärspegeln,

Post by Frost »

hej jag har en liten fläck på min sekundärspegel på min mak newton 190, men den ser så konstig ut som att beläggningen har flagnat av men ni vet kanske vad det är. http://imgur.com/y0Lz3BU
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: något konstigt på sekundärspegeln,

Post by Jonas »

Jag tycker det ser ut som en färg eller metallflaga. Kan det vara så att den ramlat ner genom fokuseraren eller kommer från denna?
Prova om du kan blåsa bort den. Om inte, kanske du (försiktigt!) kan peta bort den med en tandpetare.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: något konstigt på sekundärspegeln,

Post by Frost »

jag blåste med en blåsbälg och inget hände så jag bestämde mig för att ta ut spegeln så jag kan inspektera närmare och det är beläggningen som har fallit av och vid närmare inspektion så upptäckte jag flera små platser där beläggningen har fallit av.
så vad ska man göra när speglarna börjar flagna den är inte gammal heller köpt ganska precis 10 månader sedan och nu när jag tänker på det så kan detta problem ha funnits länge sedan dom minihål jag hittade nu såg ut som dammkorn när jag tittade igenom fokuseraren.
eller håller kanske inte beläggningen så länge måste man förnya den eller köpa ny inom en viss tid?
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: något konstigt på sekundärspegeln,

Post by Jonas »

Du ska absolut reklamera sekundärspegeln! Detta ska inte inträffa efter så pass kort tid.
Jag anser att du ska kräva att företaget du köpt tuben av byter ut sekundären, kontrollerar primärspegeln för liknande släpp samt kollimerar tuben - utan kostnad för vare sig frakt, material eller arbete.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: något konstigt på sekundärspegeln,

Post by Frost »

okej jag får ringa astrosweden imorgon och föröka hitta en lösning
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Post Reply