Kollimera mera MN190 - sekundärspegel

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Kollimera mera MN190 - sekundärspegel

Post by Magnus Nyborg »

Hej,

Jag håller på att kollimera min MN190, och jag har stött på lite problem med sekundärspegeln.

Jag behöver vrida den, då en visade sig vara ordentligt felställd i vridled. Att jag inte noterade detta innan berodde på att jag hade lyckats balansera det hela med primärspegeln så att resultatet var sådär när jag fotade, men nu när jag kollimerat primären korrekt så ser jag hur felvriden sekundären är.

Jag fick tag på en länk till Orions dokumentation om MN190 (i princip samma som Skywatcher MN190) och jag har följt stegen som står beskrivna där:
1. Front-cappen är borttagen
2. Låsringen i front är lossad 1/4 varv eller mer.

Men när jag stoppar in handen och försöker vida sekundären så får jag det inte att lossna. Konstruktionen känns inte så stabil att jag vågar ta i med någon större kraft utifall jag bryter sönder någonting.

Någon som har lossat sekundärspegeln och kan ge mig en smula guidning på hur jag skall göra, hur mycket kraft jag skall våga använda, är det någon detalj jag trots allt missat mm?

Med vänlig hälsning,
Magnus

btw. MN190 rocks..
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Kollimera mera MN190 - sekundärspegel

Post by Frost »

jo jag har tagit ut den och det är en skruv i mitten som den sitter fast på och om du skruvar lös den så åker hela sekundärhållaren som spegeln sitter på, men om du vill vrida den så måste du lossa på ringen som sitter utanpå korrektorn (samma som sitter på locket du skruvar av för att kollimera sekundären, anledningen till att du inte kan vrida spegeln den är att hållaren sitter fast med an annan skruv om du tittar in i hålet så ser du en skruv i mitten sedan tre som du använder för kollimering men sedan så har du en skruv som sitter brevid en utav dom tre och den låser spegeln men om du ska vrida spegeln så ska du inte röra den utan bara lossa på låsringen utanpå och vrida försiktigt,
du får gärna berätta hur du kollimerade pimären och hur sekundären ska riktas rätt för en laserkollimator löser inte så mycket.
med vänliga hälsningar frost.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Kollimera mera MN190 - sekundärspegel

Post by gunnar »

Hej jag har lossat sekundären på min 190MN.
För det första kan sägas att jag flera gånger funderat på att tillverka ett säkert verktyg för vridjustering av sekundären då man är ruskigt nära korrektorlinsen hela tiden med andra verktyg "läs tänger" som kan slinta. Men numer sitter min sekundärhållare så löst i passningen så det går att vrida med handkraft utan tång.

Jag roterade min sekundärhållare med en tång som var tejpad i käftarna för att inte göra märken på sekundärhållarens yta. Detta gjordes utifrån efter att först ha lossat på kransmuttern på hållaren som ju sticker igenom det borrade hålet i glaset. Det är presspassning som kan vara trög! Konstruktionen är sådan att sekundärspegelns hållare av aluminium är lindad ett varv med tunnt ca 1mm filt-tyg runt om för att ligga mjukt mot glasets borrade hålgenomföring. Denna filt gör passningen trög i hålet. Vrid inte genom att belasta på sekundärspegeln då detta kan resultera i spänningar i tapen eller lossning av tapen som håller spegeln på hållaren.

Rotering av sekundärspegeln görs alltså lämpligast genom att vrida på hållaren och inte på själva spegeln. Har du en laserkollimator? Sätt i så fall i den i fokuseraren och vrid sedan på sekundärhållare med spegel tills laserpunkten flyttar sig så nära centrumet på primärspegeln som möjligt. då har du sekundären optimalt roterad.

Gunnar
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kollimera mera MN190 - sekundärspegel

Post by Magnus Nyborg »

Tack Gunnar och Frost.

Med bättre vetskap om konstruktionen, så beslöt jag mig att pröva följande:

Jag förde in en griptång från framsidan inuti hålrummet för sekundärhållaren och 'öppnade' den brett. Jag kände mig för tills den tog emot kollimeringsskruvarna. Sedan kunde jag vrida med säker kraft tills jag kände sekundären börja rotera. Ingen risk för någon kontakt med optiken. Då jag kunde vrida med en hand samtidigt som jag tittade in genom fokuseringshålet så var det enkelt att placera reflektionen centrerat, och sedan bara att vrida låsskruven till fäste igen.

Nu över till den mer komplicerade dansen med 3 kollimeringsskruvar...

Med vänlig hälsning,
Magnus
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Kollimera mera MN190 - sekundärspegel

Post by gunnar »

Magnus Nyborg wrote:Tack Gunnar och Frost.

Nu över till den mer komplicerade dansen med 3 kollimeringsskruvar...

Med vänlig hälsning,
Magnus
I ena änden ja hehe.. :)
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kollimera mera MN190 - sekundärspegel

Post by Magnus Nyborg »

Frost wrote:du får gärna berätta hur du kollimerade pimären och hur sekundären ska riktas rätt för en laserkollimator löser inte så mycket.
med vänliga hälsningar frost.
Jag kommer naturligtvis verifiera med ett startest, och jag utgår inte från att jag har det perfekt ännu, men det finns ett enkelt sätt att kollimera primären på newtonteleskop. Eftersom detta är ett mak-Newt så har jag här utgått från att korrektorn är korrekt kollimerad, samt att diagonalspegeln är exakt elliptisk och mekaniskt centrerad i tuben, samt hyffsat korrekt riktat diagonalt (inte alls så noga som man först kan tro). Har jag fel märker jag det senare.

Men primären kollimeras enkelt enligt följande:
1. Ställ dig framför teleskopet, strax innanför krökningscentrum, och titta dig själv i den förstorade bilden av ditt eget öga. Om diagonalen sitter mekaniskt centrerad i tuben, och primären sitter mekaniskt centrerat i tuben (på några millimeter när åtminstone) så kan du utgå från att du vill att primärens optiska axel skall gå rakt genom centrum på diagonalhållaren/centralobstruktionen. När du är tillräckligt nära krökningscentrum, så pass att pupillen upptar stor del av spegelytan, så kommer du även se den ljusa reflexen från sekundärspegeln, och när du närmar dig krökningscentrum så blir denna ljusa yta större än diagonalhållaren/centralobstruktionen.
2. Håll ditt öga helt centrerat i reflexen från primären, och kollimera primären så att diagonalspegelns ljusa yta blir centrerad runt den mörka centralobstruktionen. Om den ljusa runda reflexen från diagonalen är skev i någon riktning, så talar detta om att primären skall lyftas uppåt i tuben i den punkten, alternativt nedåt i de två andra punkterna.
3. När diagonalspegelns reflex är helt symmetrisk med centralobstruktionen, samtidigt som du kan titta på din egen pupill, då går optiska axeln på primären rakt igenom diagonalspegeln, dvs igenom centrum på tuben.

Mer tweakning kan behövas baserat på ett startest eller laserkollimator, men du bör efter detta vara så nära att resten kan justeras med vinkling på sekundären.

Med vänlig hälsning,
Magnus
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Kollimera mera MN190 - sekundärspegel

Post by thanders »

Magnus, vad menar du med krökningscentrum?
/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kollimera mera MN190 - sekundärspegel

Post by Magnus Nyborg »

thanders wrote:Magnus, vad menar du med krökningscentrum?
/T
Primärspegelns krökningscentrum R = 2*F dvs i detta fall ca 2m från spegeln rakt framifrån. I denna punkt så återvänder ljuset tillbaka och det är enkelt att observera var optiska axeln för primären ligger, exempelvis genom att titta in i sitt eget öga :P

Med vänlig hälsning,
Magnus
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Kollimera mera MN190 - sekundärspegel

Post by thanders »

Tack, då är jag med.
/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Kollimera mera MN190 - sekundärspegel

Post by Frost »

tack för tipset träffade några från UAA som sa att min kollimator kanske inte är kollimerad så där kan problemet ligga fast tack för att du tog tid att hjälpa :good:
MVH frost
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Post Reply