Okular vs Sökare

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Okular vs Sökare

Post by Xavier »

Hej, jag har funderat ett tag nu på att skaffa en sökare till min Skywatcher Heritage 130P. Anledningen är att själva teleskopet kom med en rödpunkt sökare men jag har saknat en mellan förstöring när jag stjärnhoppar och försöker hitta svagare objekt.

Samtidigt har jag funderat också på att uppgradera min okular set med ett vidvinkel okular t. ex. en 40 mm

Nu frågan är, med tanken på att brännvidd på mitt teleskop är bara 650 mm, om vi räknar med ett synfält (AFOV) på okularet på ca 50 grader:

650/40 = 16x, 50/16 = 3

Alltså ett 40 mm okular skulle ungefär ge ett synfält på 3 grader i mitt teleskop (bredare om jag satsar på ett lite bättre okular med bredare AFOV, förslag är välkomna förresten).

Jag har googlat upp synfältet på en sökare som jag skulle kunna tänka mig satsa på (jag vill inte att sökaren ska kosta mer än teleskopet :))

http://www.astrosweden.se/6x30-ratvinkl ... re/20332-0

Och den blir runt 7 grader.

Har jag räknat rätt? Och om jag har gjort det, är det verkligen värt att köpa en sökare tycker ni?

Jag funderar också på att småningom uppgradera till ett större teleskop och då kommer det att troligtvis ha egen sökare men okularet kan jag fortsätta använda i det nya...

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Okular vs Sökare

Post by Katarina H »

Xavier wrote:småningom uppgradera till ett större teleskop och då kommer det att troligtvis ha egen sökare men okularet kan jag fortsätta använda i det nya.
Jag röstar för okular. Och jag har när det gäller fasta styrkor, bara erfarenhet av de 1,25'' 10:or och 25:or man får med på köpet. Det tog över tio år innan jag köpte ett till vilket är det enda jag använder nu: baader-planetarium-hyperion zoom 8-24 mm. Möjligen kan en handkikare du redan har göra jobbet för dig. Kanske har du någon släkting vars dammiga kikare du kan permamentlåna? Då ser du lite mer hur detaljerna ser ut i området. Har du mätt upp befintlig FOV exakt på teleskopet?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Okular vs Sökare

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jag har viss (begränsad) erfarenhet av att observera variabler med ett billigt 40 mm okular på Newton 15 cm f/5, för drygt 20 år sedan. Resultatet blev rätt speciellt jämfört med andra okular.

* Det var med bara någon millimeters marginal som okularet kunde fixeras i okularhållaren utan mellanring, men det gick.

* Synfältet blev ganska stort men inte alls så stort att det kunde ersätta den optiska sökaren. Och det var inte heller min avsikt, tanken var att använda okularet vid obs av variabler kring magnitud 8-9 i stjärnglesa områden.

* Himmelsbakgrunden blev mycket ljus.

* Gränsmagnituden försämrades radikalt jämfört med medelförstorande okular.

* De stjärnor som syntes blinkade nästan ingenting! Synfältet såg närmast artificiellt ut, eller som att titta på ett foto.

* Röda stjärnor, som miror, ser alltid lite ljusare ut om himlen är ljus, som vid fullmåne. Och i det här fallet fick jag genomgående ljusare magnituder för röda variabler än jag annars skulle ha fått. Av den anledningen använde jag okularet rätt sparsamt, kanske vid ett hundratal obsar eller så.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Okular vs Sökare

Post by megrez 90 »

40 mm okular i 1 1/4" ger bara ~40 graders synfält. Ger 2,5 graders synfält. Ditt nuvarande 25 mm okular ger ca 2 grader!
Om ditt teleskop orkar skulle nog en optisk sökare vara ett bättre val. Som Hans säger, blir bilden lite "tunn" med det okularet! Vill du satsa på vidvinkligt okular, gå upp till 32mm! Samma synfält och 20 ggr, ger en skön känsla, på till ex. Plejaderna! Kolla på teleskopsidan av okularet att det ger fullt synfält!! Ser du en "bländarring" där, välj ett annat! Det kromade röret skall fungera som bländare, och ge ca 52 graders synfält.
Galen i refraktorer :)
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Okular vs Sökare

Post by wilt »

En nackdel med den föreslagna sökaren är att den ger spegelvända bilder. Det kan då vara svårt att använda stjärnkartor för stjärnhoppning. Visst, man kan göra spegelvända variabelkartor i AAVSO VSP, men vanliga stjärnatlaser är ju aldrig spegelvända, och då blir det knepigt att stjärnhoppa.

Så om du väljer att skaffa en sökare, skaffa en rak sökare eller en sådan där med rättvändande prisma (samma princip som prismorna i en fältkikare). Jag kör med en rak 8x50 och visst, ergonomin är inte alltid optimal, men bilden är inte spegelvänd och det finns inga bildvändande prismediagonaler som stjäl ljus.

Den här eller den här eller den här är några exempel.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Okular vs Sökare

Post by Hans Bengtsson »

Håller med föregående talare. En av många fördelar med Newton är att man slipper spegelvänd bild, och då är det onödigt att komplicera till det hela med en sökare som visar spegelvänt. Rak sökare har fördelen av att vara mycket enkel att "sikta" med samt att bilden blir uppochner men inte spegelvänd, precis som i teleskopet. Nackdelen är att man vid observation nära zenit kan behöva inta en något ryggknäckande position när man tittar i sökaren.

Fördelen med en vinklad sökare är bekväm tittställning även vid zenit, nackdelen är att den fungerar sämre som "siktrör". På större Newton-teleskop kan det vara lämpligt att ha en sökare av vardera sorten, dock ingen som visar spegelvänd bild. Men på ditt teleskop vore detta lite overkill. I första hand skulle jag rekommendera rak sökare om du inte har ryggproblem. Det finns också alltid en massa intressanta variabler som inte ligger i zenit...

För egen del har jag löst problemet på ett smidigt vis: genom att ha ett icke transparent balkongtak ovanför teleskopet så frestas jag aldrig titta i sökaren på ergonomiskt fördärvligt sätt utan kan i lugn och ro hålla mig till rak sökare!

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Okular vs Sökare

Post by Xavier »

Hej,

Tack alla för svaren!

Det verkar som saken lutar mot sökaren då :) Jag har lite samma problem som dig Hans, balkongen ovanpå är inte transparent :) och tyvärr tar jag mig inte ut i det verkliga mörkret där inga balkonger finns så ofta som jag skulle vilja!

Kanske det bästa blir att skaffa en enkel rak sökare iaf och ta okularet frågan som ett "annat projekt" :)

Jag ska fundera lite mer på saken och återkomma med bilder när jag har fått det löst :)

Tack!

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Post Reply