Powermate + extension

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Powermate + extension

Post by ragge »

Jag undrar om kombinationen (2 tum) Powermate 2x tillsammans med förlängningsrör ger likvärdigt resultat, kvalitetsmässigt, som en 4x Powermate ?
I så fall, hur mycket förlängning behövs i det fallet ?
Skall sitta på en 700mm refraktor tillsammans med en aps-c dslr.
/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Powermate + extension

Post by glappkaeft »

Powermate är inte barlow-linser och fungerar annorlunda när man förlänger avståndet. Exakt vad som händer varierar stort mellan de olika modellerna men en 2x Powermate har nästan konstant effekt oberoende av avstånd. Se http://www.televue.com/engine/TV3b_page ... 60Mrfl_vng
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Powermate + extension

Post by stoffe »

Men däremot en Televue barlow kanske vore något? De fungerar som de traditionella barlowlinserna och är nästan lika skarpa som en powermate. Jag antar att det är planetfoto du är ute efter att göra ragge? Innan du investerar i någon utrustning så kan jag säga det redan nu att D7000 inte kan filma i 1:1 pixel och Jupiter kommer att bli väldigt liten och pluttig pga av att kameran skalar ner hela sensorytans upplösning till full hd upplösning. I dagsläget så kan endast D4an filma i 1:1 läge och möjligtvis den igår släppta D810 kan det, vilket jag låter vara osagt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Powermate + extension

Post by ragge »

glappkaeft wrote:Powermate är inte barlow-linser och fungerar annorlunda när man förlänger avståndet.
Det är inte direkt enkelt att hålla isär begreppen när man ser en en 2x PM marknadsföras så här : "Tele Vue POWERMATE photo-visual Barlow".
Men nu vet jag bättre. Tack för att du sprider lite ljus i mörkret.
stoffe wrote:Men däremot en Televue barlow kanske vore något? De fungerar som de traditionella barlowlinserna och är nästan lika skarpa som en powermate. Jag antar att det är planetfoto du är ute efter att göra ragge? Innan du investerar i någon utrustning så kan jag säga det redan nu att D7000 inte kan filma i 1:1 pixel och Jupiter kommer att bli väldigt liten och pluttig pga av att kameran skalar ner hela sensorytans upplösning till full hd upplösning. I dagsläget så kan endast D4an filma i 1:1 läge och möjligtvis den igår släppta D810 kan det, vilket jag låter vara osagt.
Jag vet om film-handikappet i D7000, så det blir nog mera "vanligt" foto med den kameran, på månen mm. Kanske en webbkamera i framtiden.
Men om jag formulerar om frågan så här då : Till en 700mm f/6,5 APO, vilken lösning skulle du rekommendera ? Två st PowerMates (2x och 4x) eller en TeleVue Barlow + extensions ? Prisskillnader kan jag räkna ut, men hur är det med bildkvaliteten ? Tänk foto, inte visuellt, i första hand.
Edit : För visuellt bruk kommer jag mest att använda en Denkmeier Binotron-27 med PowerSwitch 1,3 - 3x.

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Powermate + extension

Post by stoffe »

ragge wrote: Jag vet om film-handikappet i D7000, så det blir nog mera "vanligt" foto med den kameran, på månen mm. Kanske en webbkamera i framtiden.
Men om jag formulerar om frågan så här då : Till en 700mm f/6,5 APO, vilken lösning skulle du rekommendera ? Två st PowerMates (2x och 4x) eller en TeleVue Barlow + extensions ? Prisskillnader kan jag räkna ut, men hur är det med bildkvaliteten ? Tänk foto, inte visuellt, i första hand.
Edit : För visuellt bruk kommer jag mest att använda en Denkmeier Binotron-27 med PowerSwitch 1,3 - 3x.
Jag skulle rekommendera en eventuell field flattner utan att ändra brännvidden nämnvärt för deep-sky foto. För planetfoto så behöver du en planetkamera, t ex en ASI120MM med filterhjul, det är den för tillfället mest prisvärda planetkameran på marknaden som jag själv känner till. Ett minimum är att komma upp till nära 4000 mm brännvidd, 3500 mm fungerar oxå vilket du får med en 5x powermate. Att enbart köpa en dyr 2" barlow/powermate för månfoto tycker jag inte känns motiverat. För samma peng får du en ASI120MM kamera utan filterhjul som du kan fota månen med istället och göra en mosaik och ett betydligt bättre resultat.

De har lite olika fieldflattners som de rekommenderar på TS
http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... -tube.html

Jag tror du kan få ett rejält stort belyst fält med en 2,5" fieldflattner, det ska bli mycket intressant att se vad du kan ta för bilder med denna tub och din D7000 kamera.
Här finns hackad mjukvara till din D7000 med både översampling och borttagande av stjärnätaren (stjärnätaren är inte alls speciellt påtaglig med denna kamera men det är klart, lite bättre bör det ju bli)
http://simeonpilgrim.com/nikon-patch/nikon-patch.html
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Powermate + extension

Post by ragge »

stoffe wrote:För samma peng får du en ASI120MM kamera utan filterhjul som du kan fota månen med istället och göra en mosaik och ett betydligt bättre resultat.
Jag inser att pris/prestanda är oslagbart jämfört med Barows + dslr. Kanske hamnar jag där så småningom, men i så här i början försöker jag att hålla mig till så enkel och portabel utrustning som möjligt för att kunna utnyttja de få mörka platser som finns i närheten. Tänkte först köra med drift alignment i stället för autoguider just för att minimera utrustningen. Men jag har sansat mig och kommer troligen att skaffa en synguider. Då slipper jag åtminstone datorn.
stoffe wrote:De har lite olika fieldflattners som de rekommenderar på TS
Jag köpte en 2" flattener ihop med teleskopet. Har inte fått monteringen ännu, men kunde inte hålla mig när jag såg saturnus på himlen. På med en Manfrotto snabbplatta på tuben, plus D7000 med en usel 2X telekonverter och ut med fotostativet... 10 bilder stackade i Registax :
saturn.jpg
saturn.jpg (35.42 KiB) Viewed 4152 times
stoffe wrote:Här finns hackad mjukvara till din D7000
Möjligen om det hade funnits mera "smarta fix" att jag hade tagit risken med hackad firmware, men nu är det för lite att vinna tycker jag nog.
På min Canon G1X kör jag däremot (helt riskfritt utan installation) CHDK som ger mig tex hur lång exponeringstid som helst (mot 60 sek original).

Tack för tipsen.
/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Powermate + extension

Post by stoffe »

I och med att den hackade mjukvaran till din D7000 inte är beta längre så är den testad så det ska inte vara någon större risk egentligen. Men visst, det är alltid en risk att göra en firmware uppdatering i sig. Som tur är så går den att köra tillbaka till orginalfirmware i fall man vill återställa.

Inte så pjåkigt första resultat på Saturnus! Du kanske kan prova BackyardNikon? Jag tror den kan använda liveview läget för att filma i 1:1 läge, jag är osäker på det. Men dator krävs dock, om det funkar så är det ju bara en 5x powermate som behövs. Det gör inget om det vinjetterar för planetfoto, det är ändå bara ett pyttelitet fält på 320x240 pixlar i mitten som är intressant.

En 2" korrektor tror jag bör räcka för din sensorstorlek. Själv behöver jag en 2,5" korrektor eller större för ett bra belyst fält till min D600.

Jag har förresten en i stort sett komplett USB bulb-kabel till D7000 som jag kan bygga klar och testa om den fungerar på min D600 (samma kontaktstandard) om du är intresserad? Den funkar i MaximDL, BackyardNikon, DigiCamControl osv.

Eller hade du redan köpt en sådan kabel av mig? Jag minns inte och hittade inga gamla PM heller när jag tittade där.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Powermate + extension

Post by ragge »

stoffe wrote:För samma peng får du en ASI120MM kamera utan filterhjul som du kan fota månen med istället och göra en mosaik och ett betydligt bättre resultat.
Hmmm, kan jag slå två flugor i en smäll ? Använda den kameran både som guidekamera och som planetkamera ? (Inte samtidigt förstås, men guidning behövs väl inte för planetfoto). I så fall kan det vara smart att lägga pengarna på en sådan "riktig" kamera och ta nackdelen med att släpa ut en laptop (för guidning) i naturen till en början. Då kommer jag ändå igång, och en standalone guidning kan få vänta tills (om) jag tycker att det är värt det. Skall fundera på det.
stoffe wrote: Du kanske kan prova BackyardNikon? Jag tror den kan använda liveview läget för att filma i 1:1 läge, jag är osäker på det.
Den måste jag testa, visste inte att den fanns. Tack för tipset !
stoffe wrote:Jag har förresten en i stort sett komplett USB bulb-kabel till D7000
Samma där, ingen aning att det fanns sådana djur. Men hittade en bra beskrivning så jag skall testa att löda ihop en sådan.
stoffe wrote:Eller hade du redan köpt en sådan kabel av mig?

Nej det har jag inte gjort. Men kanske att jag kan behöva några ST4 silikonkablar mm i framtiden. Gör du sådana ? Har du någon websajt eller tar du beställningar här ?

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Powermate + extension

Post by stoffe »

Hej

ASI120MM har en ST4 guideport, själv kör jag EQMOD med pulseguidening och använder inte ST4 porten till annat än till planetfoto då det går att guida på planeten samtidigt som man filmar den via Firecapture. Kameran ansluts via USB och kräver med andra ord en dator i fält. Jag fick inte pulseguidening att fungera i Firecapture i våras när jag testade sist.

Notera att om du ska planetfota med en ASI120MM kamera så krävs både filter och filterhjul oxå, det finns en färgkamera som heter ASI120MC oxå men den vet jag inte något om.

Om du ska bygga dig en USB-bulb kabel så bygg den varianten med optokopplare för säkerhet skull.

Jag har inga silikonkablar, hörde av en vän att det finns på ELFA. Jag bygger och säljer är EQMOD-kablar, Bulb-kablar främst till Nikon användare då jag själv kan testa kabeln på mina egna kameror innan leverans och teflon för dobson bygge + material till en pir. Jag föredrar kontakt via PM när det gäller något jag ska sälja.

MVH
Christoffer
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply