sekundärproblem med Nak Newton 190

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

sekundärproblem med Nak Newton 190

Post by Frost »

här har jag defokuserat capella och i mitten så är det bra men åt kanterna så blir det bara sämre och sämre. kan det ha och göra med hur sekundären är vriden?
Attachments
field wrong.jpg
field wrong.jpg (3.94 MiB) Viewed 2429 times
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: sekundärproblem med Nak Newton 190

Post by Tompa »

Hej,

jag misstänker antingen en vriden sekundärspegel alternativt att sekundärspegeln är förskjuten i förhållande till den optiska axeln (det samma som att fokuseraren inte är vinkelrät och centrerad mot rätt punkt på sekundärspegeln). Det är trixigt att få till detta om man tagit isär en MN190.
Jag löste det genom att stoppa laserkollimeraren i en 2x-barlow, då fick jag en förstorad laserpunkt (en röd cirkel) projicerad på primärspegeln. Då var det ganska lätt att se när allt är upplinjerat. Lasercirkeln och skuggningarna från markeringarna på primären och sekundären bildar då ett koncentriskt mönster. Om man då vrider sekundären ser man också när man hamnar rätt. Sen tar man en sista finputsning med laserkollimator utan barlow.
En grovinställning före med hjälp av ett cheshire-okular underlättar innan man använder ovanstående metod.

Om du tar isär grejorna: Passa på att byt ut centrumskruven för sekundärspegeln till en längre. Originalskruven är för kort och man riskerar att sekundären lossnar och landar i primärspegeln om man har otur.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: sekundärproblem med Nak Newton 190

Post by gunnar »

Hej.
Ser det ut så hela tiden eller ändrar det sig, var teleskopet nerkylt till omgivande temperatur?

Med vänlig hälsning
Gunnar
Post Reply