CPC1100 XLT GPS smörjmeldelsläckage på optiken, smuts..

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

CPC1100 XLT GPS smörjmeldelsläckage på optiken, smuts..

Post by steen »

Hej Hopp!

Under mina observationer igårkväll blev jag medveten om att nått inte stod rätt till, bilderna som togs hade "skuggor" som inte gick bort trots renblåsning med tryckluft.

Efter observerandet plockade jag loss sekundären från fastar/hyperstar adaptern, och den var rejält smutsig, en massa lätt borttagna fläckar. Men hur i hela friden ?!

Troligtvis har de varit där hela tiden under min ägo, det har inte synts vid visuella observationer och foton på stjärnor typ.

Smutsen på sekundären verkar fler ha problem med:
http://stargazerslounge.com/topic/57993 ... nside-sct/
http://www.cloudynights.com/topic/21994 ... e-the-ota/

Mitt Smutsproblem:
Jag har dock alltid parkerat teleskopet med 30-45 grader uppnos för att eventuellt smörjmedel ska droppa bakåt i tuben eller hålla sig på sin plats där det ska vara.

Någon tyckte man skulle förvara det med 30-45 grader nernos då smörjmedel skulle rinna av och hamna i tuben istället för sekundären, korrektorskivan och primären.

Som jag förstått det glider primären mot nån sorts hylsa i det där röret i mitten, och att dom har oljat in det också, i så fall verkar det ju som om man skulle förvara teleskopet med nernos istället, eller fixa problemet med annat smörjmedel som inte rinner iväg.

Droppet jag har råkat ut för måste ha kommit till under någon lagringsperiod innan det kom till oss, där tuben möjligtvis har varit med nosen neråt, eller i andra ofördelaktiga vinklar.

Jag hade en ordentligt nedsmutsad sekundär.
Korrektorskivan verkar ha klarat sig förutom en massa damm.
Dock är där det en liten fläck på primären, ska försöka ta bort den med en blompinne och tops.
Jag skulle vilja ta bort korrektorn för en ordentlig inspektion och dessutom plocka loss bakstycket för att kolla om det är nåt mer oljeläckage.

Men jag vågar inte, med mina nuvarande kunskaper, plocka isär teleskopet för att undersöka mera, jag har ingen aning om hur man kollimerar och justerar in optiken med mera. Så det får bli blompinnen först, funkar inte det så är det teleskopservice som gäller, vem fixar sånt åt en ?
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: CPC1100 XLT GPS smörjmeldelsläckage på optiken, smuts..

Post by Corpze »

Jag rengjorde min 9,25a tidigare i höst då den drabbats av samma syndrom, dock ej droppar med smörjmedel men jag hade fått en hinna av smörjmedelsångorna :?:
Hursomhelst så var det enkelt att få bort;
Skruva lös sekundären
Skruva lös låsringen som håller korrektorskivan (var noga med att märka upp så den hamnar på rätt ställe igen)
Gör rent med (ren) luft, torka sedan av med microfiberduk med en isopropanollösning, jag har 1:4 sprit-vatten (tot drygt 6-7dl lösning) men det finns de som gått högre med spriten, samt EN droppe med yes för att få bort ytspänning etc.
Hos mig blev det inte en enda rest av lösningen och optiken blev bra.
Skruva sedan ihop allt i omvänd ordning. (tog mig kanske 45min inkl rengöring)

Med vänlig hälsning, Daniel

PS, jag behövde inte kollimera efteråt då det tydligen blev ditsatt såpass lika som innan.
Skulle du dock behöva kollimera är SCTn den enklaste att kollimera; sikta på en ljusstark stjärna, defokusera så du får ringar som täcker kanske 70% av synfältet i ett 20-25mm okular, skruva sedan på en av de tre skruvarna bakom skydskåpan på sekundären. Skruva på skruvarna en i taget så du ser vilken som rör sig åt vilket håll. Enklare blir det som man kör med kamera.
DS
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply