Reseteleskop 8 Dobson

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Reseteleskop 8 Dobson

Post by PerOlofJ »

Här är min variant av ett reseteleskop byggt efter Gary Seroniks mall, och med en del egna lösningar, självklart har jag också haft hjälp av att följa Torbjörns bygge här på forum.

Jag fick tag på en gammal tub med perfekta speglar med fokallängd *6.

Det var ju ett problem då stagen blir väldigt långa och inte får plats i en resväska, jag helt enkelt delade på stagen och satte modifierade distanser som sitter som smäck.

Jag tillverkade en "curved vane" till sekundärspegeln enligt Garys och andras beskrivningar, den funkar perfekt, går att justera på alla sätt som behövs.

Jag monterade lite metalltyngder under primärspegeln helt enkelt för att flytta tyngdpunkten så att lådan blir lägre.

Jag har bara 3 justeringsskruvar till primärspegeln, satte fjädrar mellan plattan och spegeln, funkar perfekt.

Efter att ha gjort en grovmätning av fokuspunkten, och en grovinställning av speglar och fokuserare med ögat, så råkade det komma en stund med klar och mörk himmel, jag ut kvickt som f-n med bygget på altanen, riktade in det på månskäran, och tappade hakan, perfekt skärpa. Riktade det snabbt mot Orion, det tog 20 sek, och voila! även där nästintill perfekt!
Jag hade ställt in mig på timmar av mätningar justerande mixande och inställningar men är inte ledsen för det.:)
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Reseteleskop 8 Dobson

Post by PerOlofJ »

IMG_0014.JPG
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Reseteleskop 8 Dobson

Post by PerOlofJ »

IMG_0024.JPG
IMG_0021.JPG
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Reseteleskop 8 Dobson

Post by PerOlofJ »

IMG_0025.JPG
IMG_0023.JPG
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Reseteleskop 8 Dobson

Post by Torbjörn »

Gratulerar!

Det där ser ut som ett riktigt trevligt bygge. När man kommer upp i 8" spegel blir det ju ordentlig "kick" i grejerna. Jag ser att det ser ut vara släkt med både mitt och Garys teleskop :D

Jag gillar konceptet. När man väl har monterat det så är det oerhört smidigt att hantera, både att transportera i en bil och att bära runt på.

Du får skriva och berätta om dina äventyr med din resedob.

/Torbjörn
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Reseteleskop 8 Dobson

Post by PerOlofJ »

IMG_0033.JPG
Nu är det i princip färdigt, ska bara slipas och målas.

Nu har jag kollimerat det 2 ggr och är förvånad över hur enkelt det är, tar inte mer än 1 minut.
Att sätta sekundärspegeln på en gammal sågklinga är ju genialt!:)

Vikt på hela middevitten 10.9 kg

Ska snart iväg till Fuerteventura där det ska visa vad det duger till.

(varför blir bilden 90gr fel?? i inlägget ? )
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Reseteleskop 8 Dobson

Post by PerOlofJ »

Färdigt reseteleskop





IMG_0036.JPG
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Reseteleskop 8 Dobson

Post by ragge »

Tjusigt bygge, jag gillar speciellt Knightrider-loggan ;-)
Tycker det ser ut som att de där skarvbitarna tillåter en del flex som kan "vrida" den övre delen relativt botten :
Untitled-1.jpg
Sedan är nog en pall med 3 ben bättre än 4 om det är ojämnt underlag.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Reseteleskop 8 Dobson

Post by PerOlofJ »

Man ska inte ta det lite sneda montaget på min bild för allvarligt, jag bara gjorde en slarvig snabbmontering för att kunna ta en bild.
Jag har redan dessförinnan monterat det 2 ggr och kollimerat det med gott resultat på ett par minuter.

Dobson är väldigt förlåtande vill jag påstå, jag kollimerade med ögat och fick som sagt klara stjärnor och klar Orion-nebulosa vid första försöket.

På Tisdag bär det iväg hoppas på klara ljumma nätter.:)
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Reseteleskop 8 Dobson

Post by ragge »

Annars är det lätt fixat med två bitar (ett par decimeter) av en vinkelprofil ("vinkeljärn" fast i aluminium) som läggs över skarven på vardera sidan. Varje bit dras fast med två slangklämmor.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply