DIY ascom flats panel

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

DIY ascom flats panel

Post by MartinS »

Hej på er,

Som nybliven ägare av monokamera och filterhjul så inser jag att det kommer bli mycket meckande med flats. Mitt mål är att till nästa säsong kunna köra mitt observatorie remote och då vill jag ha möjlighet att ta flats också. Panelen jag har byggt ihop går att styra från SGP och på så vis går det även att helautomatisera processen med att ta flats. Tänkte att jag delar med mig lite här utifall någon är intresserad.

Totala kostnad för projektet 700-1000 kr beroende lite på vad man har liggandes på hylla.

Här kommer en lista på komponenter.

Arduino Uno: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ort-p88860" onclick="window.open(this.href);return false;


Mosfet (för att dimma): https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ino-p87045" onclick="window.open(this.href);return false;


Led-Panel: https://www.bauhaus.se/takplatta-ecolit ... EjEALw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

Utöver det behövs diverse skruvar, inbyggnadslåda och chassi kontakter för att få ihop allt.

Koden hittar ni här: https://github.com/jwellman80/ArduinoLightbox" onclick="window.open(this.href);return false;.

Det man behöver göra är att ändra pin för PWM signal. Jag valde pinne 5. Fick problem med bandning vid kortare exponering pga. den låga PWM frekvensen som default är 490Hz. Detta går dock att ändra med en enkel kodrad, nu kör jag istället på 62,5 kHz och kan inte se några tecken på bandning även vid 5ms exponeringar.

Klipp in denna kod i Setup rutinen: TCCR0B = TCCR0B & B11111000 | B00000001; // for PWM frequency of 62500.00 Hz

Kan sedan köras som en Alnitak flat man (till en 1/10 av priset) från SGP eller annan sequencer.

Det ända problemet som kvarstår nu är att panelen fortfarande är lite ljus på sin lägsta ljusnivå 1 av totalt 255. Kommer att lösa detta med en annan nätdel som levererar lite lägre spänning.

Hoppas det kan intressera någon.

//Martin
Attachments
Foto 2019-02-26 20 52 50.jpg
Foto 2019-02-26 20 52 29.jpg
Foto 2019-02-26 20 51 50.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: DIY ascom flats panel

Post by kribba »

Smart lösning, och relativt ekonomisk!
Brukar ta mina flesta flats mot jämn molnig himmel ( har tidigare labbat med plåta av vit dator skärm m.m. )
Upptäckte nyligen den smarta funktionen i APT för att automatiskt räkna ut bäst exponeringstid för att nå ADU 20000 med ASI1600
( CCD Flats aid ). Fungerar fantastiskt smidigt!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: DIY ascom flats panel

Post by MartinS »

Satte lite i halsen när jag såg priset på en flat panel, så det blev att bygga. Har också krånglat med dataskärmar och grejer men tyckte det var nog med krånglande trotts att jag bara hade 1 filter och dslr.

Som jag förstår det så finns samma funktionalitet i SGP där man kan sätta en target ADU. När programmet även kan styra panelen är det bar att luta sig tillbaka och inte göra något.

Vill gärna inte vara beroende av väder och tider för att ta flats, men o andra sidan så är det ju moln jämt så möjligheterna råder det kanske ingen brist på... :green:
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: DIY ascom flats panel

Post by Martin F »

Största problemet med flats tycker jag är att få exakt samma fokus som på mina lights. Särskilt som fokus ofta behöver justeras lite under kvällen/natten.
Jag vet inte hur mycket det påverkar men viss skillnad i vinjettering borde det kunna bli.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: DIY ascom flats panel

Post by MartinS »

@Martin F hmm, intressant tanke. Påverkar säkert vinjettering en del. Vad jag märkte när jag labbade med min panel var att dammkorn blir olika stora beroende på fokus. Har aldrig stött på problem med damm men insåg igår att det beror på att jag fotat mest kring f2.8 och då syns de inte för de hamnar så långt ur fokus. Kanske blir känsligare med ett teleskop som inte är lika snabbt.

Med motorfokuserare borde man kunna spara undan ungefärliga fokuspositioner vilket borde vara bra nog?
Post Reply