Isolering av observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
milin
Posts: 16
Joined: 2015-10-13 10:19:58
spamtest: JA

Isolering av observatorium

Post by milin »

Håller på att planera bygge av ett observatorium. Blir en cylinderformad huskropp med tillhörande dome. Tänkte göra stommen i plywood för att sedan klä allt med fiberglas. Diameter 3m.

Har försökt läsa på lite angående eventuell isolering av bygget (både huskropp och dome) men har fortfarande inte riktigt för mig om det behövs. Samma gäller installation av någon typ av mekanisk ventilation, uppvärmning etc.

Bor i Stockholm nära havet så det blir sällan jätte kallt på vintern men kan bitvis vara ganska fuktigt. Jag vill kunna lämna teleskop, dator och övrig utrustning i observatoriet utan att den skadas. Det här med väntetider för att observatoriet/teleskopet ska nå samma temperatur som omgivningen är inte lika viktig.

Vad har ni andra med hemma observatorium för tankar och erfarenheter kring detta?

/Mikael
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Isolering av observatorium

Post by micke187 »

Ja har ett observatorium hemma som är helt oisolerat och har inte haft några bekymmer med fukt på grejerna. Är dock viktigt med bra ventilation så om man får in fukt så de kan ta vägen nånstans. Enda misstaget ja gjorde i mitt var att inte ha taket luftat med läkt under plåt. Blev viss kondens som blev under taket vissa gånger när de varit väldigt fuktigt ute. Har haft min utrustning ute året runt och inte haft några bekymmer. Enda är väl att täcka optiken så ska de inte va nå bekymmer.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
milin
Posts: 16
Joined: 2015-10-13 10:19:58
spamtest: JA

Re: Isolering av observatorium

Post by milin »

Tack för svaret! Det bekräftar vad jag kunnat se från bilder tagna inifrån andras hemma observatorium, de flesta verkar vara oisolerade.

/Mikael
Post Reply