Vägvisning till komponenter

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Karl
Posts: 2
Joined: 2020-06-17 10:06:55
spamtest: JA

Vägvisning till komponenter

Post by Karl »

Hej!
Jag har alltid varit fascinerad av rymden och nu under sommaren sitter jag med mycket fritid och tänker att det vore skoj att bygga sitt eget teleskop. Jag har kollat runt lite och tänker mig bygga ett 8" reflektorteleskop (dobsonteleskop) eftersom det verkar som ett rätt enkelt bygge. Problemet jag har stött på är att jag inte hittar några hemsidor som säljer primärspegeln. På stjärnhusetonline.se och astro.astrosweden.se finns ju de andra sakerna som diagonalspegeln, okularet och fokuserare men ingen primärspegel. Det hade varit otroligt hjälpsamt om jag skulle kunna få en vägvisning av var jag skall leta.

Jag har tänkt att följa en gamla guide från sekelskiftet http://nak.se/PrintFriendly.aspx?sida=Artikel&id=103" onclick="window.open(this.href);return false; och letar därför efter:
- 8 tums f/6 Newtonspegel
- ca 45 mm diagonalspegel

och något liknande till:
- 1,25 tums Rack-and-Pinion fokuserare
- 1,25 tums Super Plössl 26 mm okular

men som nämnt det är framför allt en spegel likt en 8 tums f/6 Newtonspegel jag har svårt att hitta.


Tack på förhand!
Karl
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Vägvisning till komponenter

Post by Juicy6 »

----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Vägvisning till komponenter

Post by martinl »

Kul projekt! Jag har byggt och byggt om ett par teleskop i den storleksklassen och det är inte alls svårt om man är lite förberedd och mäter allting flera gånger innan man börjar såga.

Innan du börjar föreslår jag att du tittar lite på alla de designer som presenteras i den nedanstående tråden mfl på Cloudy Nights och plockar ihop en egen design av de element du gillar bäst:
https://www.cloudynights.com/topic/4047 ... ade-scope/" onclick="window.open(this.href);return false;

Personligen skulle jag inte limma spegeln i cellen som de gör i din guide. Vila spegeln på tre möbeltassar placerade på 40%-radien, det minimerar spegelns mekaniska deformations inverkan på bilden, och sätt tre eller fyra L-formade vinklar från byggvaruhuset längs kanten på den övre plywoodplattan som både hindrar spegeln från att glida sidledes och trilla ur (limma något mjukt på kontaktytorna och placera L:en så de inte är i direkt kontakt med spegeln).

Jag skulle också skippa det knöliga arrangemanget med push-pull kollimering. Ett par starka fjädrar som håller isär plattorna någon cm duger bra. I min nuvarande spegelcell använder jag ett par snuttar bränsleslang av tjockt gummi istället för fjädrar - det fungerar utmärkt och håller kollimeringen fruktansvärt bra.

Bygg cellen så luftig som möjligt och installera en 12v kylfläkt annars kommer det ta lång tid innan teleskopet presterar efter att det tagits ut i den kalla vinternatten.

Teleskop-Express är nog rätt ställe att köpa optik etc från. De säljer även teflon och annat man behöver. Överväg att skaffa en 2” fokuserare direkt. Om du är inställd på Plössl-okular kan du lika gärna skaffa ett 30-32mm direkt istället för 26mm, dessa ger maximalt möjligt synfält i 1.25” fattning. Du kommer sedan vilja komplettera med något runt 6mm (200x) för planeter och ett par emellan för djuprymd.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vägvisning till komponenter

Post by Jonas »

Hej,

Håller med i ovanstående kommentarer.

Ett program jag haft stor nytta av under mina byggen av Newtonteleskop är Newt:
https://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Förr kunde man ladda ner programmet till datorn men jag antar det är lättare att hålla det up-to-date för nya operativsystem genom att ha det webbaserat.

Är det någon som vet om man fortfarande kan ladda ner Newt någonstans?

Lycka till Karl!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Vägvisning till komponenter

Post by martinl »

Newt är bra för att lista ut dimensioner, avstånd spegel-fokuserarhål, tex. Dock måste man ignorera vignetteringsberäkningarna då de är fel (känd bugg). Jag har bara använt webversionen (fungerar bra och man kan spara sina inställningar på datorn) men det verkar som man fortfarande kan ladda ner programmet här:
https://www.download82.com/download/windows/newt/" onclick="window.open(this.href);return false;

För att räkna fram vilken diagonalstorlek man behöver används med fördel Mel Bartels kalkylator:
https://www.bbastrodesigns.com/diagonal.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En snabb koll ger vid handen att Karls val av 45mm bör vara ganska optimal.
Karl
Posts: 2
Joined: 2020-06-17 10:06:55
spamtest: JA

Re: Vägvisning till komponenter

Post by Karl »

Stort tack för era tips Juicy6, martinl och Jonas, det ger supermycket! Ur guiden bör 45mm vara något för stor men bättre än att välja något mindre :)
Hoppas ni har en trevlig midsommar och att ni fått klar himmel, allt gött!
Karl
Post Reply