Bygge av observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
milin
Posts: 16
Joined: 2015-10-13 10:19:58
spamtest: JA

Bygge av observatorium

Post by milin »

Den här sommaren har jag börjat med att bygga ett observatorium och tänkte därför dela med mig mina erfarenheter och framsteg.

Var först inne på att bygga en roll-off variant där man bygger något i stil med en friggebod vars tak kan rullas av. Fördelen är att det är ganska enkelt att bygga och att hela stjärnhimlen är synlig men nackdelen är att man är mer utsatt för väder och vind samt diverse ljuskällor i närmaste omgivningen. Bestämde slutligen att bygga en "klassisk" kupol eftersom man är mer skyddad samt att det ser trevligt ut rent estetiskt!

Utgångspunkten har också varit att försöka hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt och köpa det mesta av materialet från Byggmax/Biltema.

Började kolla på internet för inspiration och insåg snabbt att det skulle vara enklast att göra själva grundkonstruktionen i trä (plywood) för att därefter täcka med masonit som plastas in. Fick syn på Ragges fina bygge (viewtopic.php?f=21&t=16154" onclick="window.open(this.href);return false;) vilket var exakt vad jag hade i tankarna och som jag kommer att kopiera många av lösningarna från.

Jag bor i hus och har en relativt stor tomt där berggrunden ligger strax under vegitationen så grunden för observatoriet vilar på en oktagon av reglar som bärs upp av 8 gjutna pelare som vilar direkt mot berggrunden.
grundstomme.jpg
I centrum för grunden kommer jag så småningom att gjuta en pier för teleskopet men tills vidare har satt fast ett armeringsjärn som markerar mitten. Armeringsjärnet har jag använt som referenspunkt och som hjälpmedel för att rita upp bågar av plywood mer rätt radie. Har tagit en bräda och borrat ett hål i ena änden så att den kan "träs" på armeringsjärnet för att sedan skapat ny hål på olika avstånd där en penna kan stoppas ned för att rita olika radier.
grundplattan med måttplanka.jpg

Efter regelstommen blev klar skruvade jag fast trätrall som jag sedan sågade med sticksåg för att få cirkulär. Stommen med trall har jag sedan kunnat använda som arbetsbord för att såga och limma alla bågar. Samtliga bågar utgörs av två lager 15 mm plywood som limmats ihop. Bredd på bågarna är 20 cm.

Blev lite trätrall över så jag byggde dessutom en liten "altan" 2x2 m i anslutning till observatoriet som kan användas för "baden-baden" observationer men som också fungerar bra för att avnjuta en öl på eftermiddagen!
stomme kupol.jpg
Kupolen har en diameter på 306 cm och jag kommer sedan att ställa den ovanpå en cirkulär huskropp med diameter 300 cm. Orsaken till att kupolen blir något större är för att vatten enklare ska kunna rinna av samt att kanten på kupolen kommer att överlappa underliggande huskropp med 10 cm så att även mellanrummet mellan kupol och underliggande huskropp blir skyddat (kupolen kommer att vila på hjul som bygger några centimeter)

Efter att ha skapat själva stommen för kupolen täcktes den med masonit.
kupol med masonit.jpg
Jag håller nu på att plasta in kupolen, lägger på en fiberglasmatta (300g) som täcks med polyester. Är nästan klar men det har varit ett otroligt tidsödande och kladdigt jobb! Kommer att lägga upp fler bilder allteftersom.

/Mikael
User avatar
Ragge Lundmark
Posts: 60
Joined: 2015-10-07 18:20:20
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: Bygge av observatorium

Post by Ragge Lundmark »

Trevligt att se hur bygget fortskrider. Det är dock mer tidskrävande än vad man tror.
Håller ju fortfarande på med små förbättringar (läs vädersäkringar) :)
Ser fram emot fler bilder, rättvända :D

/Ragge Lundmark
Outerlake Observatory Bortle 4
Sky-Watcher 250 PX F/4,7
Samyang 135/f2
Sky-Watcher Startravel-80T/400 + QHY5L-II
NEQ6 Rowan Belt mod. + Zero Backlash mod.
QHY PoleMaster
ZWO ASI294MC Pro
ZWO ASI224MC
User avatar
Ragge Lundmark
Posts: 60
Joined: 2015-10-07 18:20:20
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: Bygge av observatorium

Post by Ragge Lundmark »

Hoppsan! Det visade sig att min webbläsare är "out of date".
Bilderna är ju rättvända :shy:
/Ragge
Outerlake Observatory Bortle 4
Sky-Watcher 250 PX F/4,7
Samyang 135/f2
Sky-Watcher Startravel-80T/400 + QHY5L-II
NEQ6 Rowan Belt mod. + Zero Backlash mod.
QHY PoleMaster
ZWO ASI294MC Pro
ZWO ASI224MC
StefanÖ
Posts: 3
Joined: 2020-08-25 08:28:12
spamtest: JA
Location: Muskö
Contact:

Re: Bygge av observatorium

Post by StefanÖ »

Hej jag har försök köpa ett färdigt från Stjärnhuset men det går inte längre, Pulsar säljer bara via deras Tyska leverantör och då blir det väl dyrt. Pund till euro och sedan till kronor.
Ditt bygge ser bra ut ,får försöka göra något liknande. Har byggt golvet och pelaren klart.
Hur tänkte du lösa skyddet ytterst, glasfiber och sedan gelcoat eller tvåkomponent färg?
Med vänlig hälsning,
Stefan
Celestron 9.25
Celestron N-8
Sky-Watcher EQ6-GT
ScopeDome 3
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Bygge av observatorium

Post by MartinS »

Kul med bygge! Ser ut som att du är en god bit på vägen. Du har en fantastisk känsla framför dig, den dagen man kan flytta in sina grejer är det värt all slit. :D Har du även tankar på någon typ av remote styrning från huset?

@StefanÖ Det finns en forummedlem här som säljer en färdig dom, var inte såld sist jag kollade och tror priset är ganska bra. viewtopic.php?t=18252" onclick="window.open(this.href);return false;
StefanÖ
Posts: 3
Joined: 2020-08-25 08:28:12
spamtest: JA
Location: Muskö
Contact:

Re: Bygge av observatorium

Post by StefanÖ »

Tack ska kolla om den finns kvar, vore enklare.
Celestron 9.25
Celestron N-8
Sky-Watcher EQ6-GT
ScopeDome 3
milin
Posts: 16
Joined: 2015-10-13 10:19:58
spamtest: JA

Re: Bygge av observatorium

Post by milin »

Ursäkta för sent svar, hade helt missat att jag fått några kommentarer sedan jag skapade mitt första inlägg!

Har kommit en bit längre nu. Plastade kupolen och täckte med gelcoat (tack för tipset @Ragge, det gick åt mycket mer Polyester och Gelcoat än vad jag trodde...!).

Jag beslutade mig i början för att bygga kupolen först, på marken, så det skulle vara enkelt att jobba på den (inga stegar etc). Tanken var sen att ta hjälp av några vänner för att lyfta upp den på reglar som skulle utgöra själva underdelen. Kupolen blev dock så pass tung att det verkade omöjligt att lyfta den för hand. Kände mig därför tvungen att bygga en ställning där jag kunde använda vinschar för att lyfta. Tog en hel del tid så om jag skulle ha gjort om det hade jag nog byggt underdelen först och sen kupolen ovanpå.

På bilden nedan håller jag på att vinscha upp kupolen, hade fyra olika vinschar som jag fick springa emellan för att lyfta ca en dm åt gången.
IMG_0250.jpeg
När kupolen väl var på rätt höjd reste jag reglar som jag la ytterligare en plyfa ring ovanpå (gjord sedan tidigare). Därefter kunde jag sänka ned kupolen.

Nu har jag hunnit täcka underdelen med masonit och ska plasta idag!
IMG_0254.jpeg
@MartinS Har inte funderat på någon remote styrning ännu, kanske kommer det senare. Observatoriet står åtminstone nära huset där jag bor (ca 20 m)
User avatar
Ragge Lundmark
Posts: 60
Joined: 2015-10-07 18:20:20
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: Bygge av observatorium

Post by Ragge Lundmark »

Mycket snyggt! Bra jobbat :good:

/Ragge Lundmark
Outerlake Observatory Bortle 4
Sky-Watcher 250 PX F/4,7
Samyang 135/f2
Sky-Watcher Startravel-80T/400 + QHY5L-II
NEQ6 Rowan Belt mod. + Zero Backlash mod.
QHY PoleMaster
ZWO ASI294MC Pro
ZWO ASI224MC
milin
Posts: 16
Joined: 2015-10-13 10:19:58
spamtest: JA

Re: Bygge av observatorium

Post by milin »

ECE911EA-2C59-4FAD-B806-A2B7526649E8.jpeg
Är nu klar med själva byggnaden och ska motorisera kupolen. Kopierar Ragges lösning med torkarmotorer!
Post Reply