Bygge av en separations ADC

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Bygge av en separations ADC

Post by hbar »

För att kompensera skillnaden i dispersion mellan blått och rött ljus så använder man en ADC. De flesta består av två prismor som genom att roteras ger en ställbar prisma vinkel. Ett alternativ till detta är att separerar prismorna.
adc-typ.jpg
adc-typ.jpg (17.62 KiB) Viewed 1416 times
Nackdelen med rotations lösningen är att bildfältet lutar och att bägge prismorna måste vridas lika mycket åt respektive håll för att inte korrigeringen ska blir vriden. Storleken på korrigeringen är beroende av avståndet mellan ADC och sensor (vilket naturligtvis kan vara en fördel om man vill förändra detta).

När man separerar prismorna så får men en vertikal förflyttning av bilden men lutningen påverkas inte. Det är enkelt att kontrollera korrigeringsriktningen. Det är lätt att komplettera med en motor för att fjärrstyra kompenseringen.

adc.jpg
Den låga prismahållaren monteras fast i ena ändan av tuben och den högre förses med två styrstift som löper i spåren på tuben. Den stora ringen har ett spiralformat rektangulärt spår på insidan där styrstiften kan glida. Genom att rotera denna så flyttas det rörliga prismat inne i tuben. När jag ska komplettera med motorstyrning så byter jag ut en av stoppringarna mot en platta. På denna monteras en motor som driver en kuggrem som löper runt ställringen.

adc-disp-b-r.jpg
adc-disp-b-r.jpg (24.79 KiB) Viewed 1416 times
Detta diagram visar skillnaden i dispersion mellan blått (486nm) och rött (656nm) för olika altituder.

Skillnaden i brytningsindex blått – rött för BK7 med en prisma vinkel pv är 0.00806*sin(pv).

Jag valde att använda 6 graders prismor (pv=11.2 grader) och med mina mått så får jag:

Ett varv ger 3.5mm separation vilket ger en blå-röd förskjutning på 5.5um och en höjdförflyttning på 0.36mm. Med 6.5varv ger den en maximal blå-röd förskjutning på 35um (med 2.4mm höjdförflyttning)

För mitt teleskop med en 2x powermate (4800mm) så är 1"=23um. Jag kan då hantera upp till 1.5" förskjutning vilket skulle motsvara ner till 20 graders höjd.

Sätter jag ADCn framför powermaten så blir bildskalan hälften och jag kan då kompensera upp till 3”. Ett annat alternativ är att använda 10 graders prismor då jag kan korrigera upp till 60um.

Underlaget har jag tagit ifrån en artikel i ATT an Robert E. Majewski. Här är några länkar
http://www.deep-sky.co.uk/telescopemaking/ADC2014.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.astrosurf.com/prostjp/Dispersion_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply