[Redigerat - VARNING] Att svärta en tub

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: [Redigerat - VARNING] Att svärta en tub

Post by pstymne »

martinl wrote:... Man behöver någon form av oregelbundenheter i ytan för att minimera reflektioner... Sammetspapper är trots allt nog enklast och säkrast.
Det är kanske en omöjlighet att slippa tangentiella reflektionerbara med hjälp av mattsvart färg. Jag har funderat på griffeltavlefärg uppblandad med sågspån, men det klumoar sig kanske lika mycket som med akvariesand.

En variant vore att måla tuben med mattsvart färg, och komplettera med några låga bafflar. Den Intes Micro-tub som jag hade tidigare var försedd med ett halvdussin bafflar inuti tuben.

/Per
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: [Redigerat - VARNING] Att svärta en tub

Post by martinl »

Risken med bafflar är att stigande varm luft från spegeln pressas in i den optiska ljuspassagen och stör bilden. Maksutov-Newtonians och refraktorer kommer undan med bafflar eftersom de har en sluten konstruktion med mindre luftrörelser.

Personer på Cloudy Nights har framgångsrikt målat tuben (med latexfärg, tror jag), sprinklat torra sågspån över den våta färgen och sedan efter att basfärgen härdat och lösa sågspån avlägsnats sprayat den ojämna ytan med svart sprayfärg.
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: [Redigerat - VARNING] Att svärta en tub

Post by pstymne »

martinl wrote:Risken med bafflar är att stigande varm luft från spegeln pressas in i den optiska ljuspassagen och stör bilden. Maksutov-Newtonians och refraktorer kommer undan med bafflar eftersom de har en sluten konstruktion med mindre luftrörelser.

Personer på Cloudy Nights har framgångsrikt målat tuben (med latexfärg, tror jag), sprinklat torra sågspån över den våta färgen och sedan efter att basfärgen härdat och lösa sågspån avlägsnats sprayat den ojämna ytan med svart sprayfärg.
Om jag sätter in bafflar så gör jag det som några längsgående bafflar i spiralform, ungefär som räfflorna i eldröret på en kanon.

Jag ska montera en liten fläkt i änden av tuben, under huvudspegeln. Det är nästan klart, men fläktmontaget får vänta tills dess att jag har svärtat om tuben. Sammetspapperet visade sig vara nästan slut, så just nu lutar det åt blästring och ommålning med griffeltavlefärg i två steg med mellanliggande strössling med sågspån.
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: [UPPDATERAT] Att svärta en tub

Post by pstymne »

Svärtningsprojektet har blivit en följetong. Sammetspapperet släppte som sagt från den sandbehandlade ytan. Sanden visade sig omöjlig att få bort, så i nästa steg preparerade jag teleskoptubens insida:

- Först med sprejlim
- Sen med fina alspån som egentligen var avsedda för fiskröken (!).
- Därefter målning med mattsvart griffeltavlefärg från Dollarstore.

Hur gick det? Nej, det funkade inte heller. Trots den mattsvarta färgen, lagd på ett sandwichunderlag av innerst griffeltavlefärg blandad med akvariesand, sen ett lager lim, sen alspån, och sen ett nytt lager griffeltavlefärg, så blev det tydliga reflexer.

Och lagren gick inte att få bort, med risk för att förstöra hela tuben. Lösningen blev att lämna tuben till en ytbehandlingsfirma, som blästrade tubens insida ren. De gjorde ett riktigt snyggt jobb.

Nytt försök med att limma sammetspapper (egentligen velourfilm) direkt på den nu finblästrade ytan. Det gick bra, insidan blev becksvart. Men säg den glädje som varar. Efter knappt två månader har sammetspapperet börjat lossna.

I veckan som kommer ska jag dra bort sammetspapperet och rengöra tubens insida från limrester. Sen ska jag måla insidan med en mattsvart specialfärg avsedd för just svärtning av teleskop och liknande optik. Rapport kommer så småningom. Håll tummarna! :-)
Post Reply