[Redigerat - VARNING] Att svärta en tub

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

[Redigerat - VARNING] Att svärta en tub

Post by pstymne »

2021-02-12
VARNING! DET HAR VISAT SIG ATT SAMMETSPAPPERET SLÄPPER EFTER ETT PAR MÅNADER!
Troligen är det inget fel på sammetspapperet eller dess självhäftande baksida, utan på att jag försökte fästa det på det mycket knottriga underlag som just den här teleskoptuben har. Den självhäftande sidan är fortfarande intakt, och rejält klibbig, och borde fästa bra på en tub i originalskick (med rengjord yta, givetvis).

Beteckningnen "sammetspapper" är missledande. Det är inget papper, utan ett syntetmaterial. Så problemet har inget med fukt att göra.

Så...om ni tänker försöka er på en svärtning med den metod som jag bekrivit nedan, gör det först på en provyta.

/Per
******************************************************************************************************************************************************************************************

Det här handlar om två sätt att svärta insidan av en teleskoptub, med syftet att minska förekomsten av interna reflexer och ströljus inne tuben. I mitt fall handlar det om insidan av en Skywatcher Explorer 150PL, som är en lång och ganska smal Newtontub.

Skywatchertuben levererades naturligtvis med en svartlackad insida, men det är skillnad på svart och svart. Att insidan var svartlackad innebar tyvärr inte att reflexionsförmågan var noll. Så här såg det ut när jag belyste insidan med en ficklampa:
L_IMG_20190218_170748549.JPG
L_IMG_20190218_170748549.JPG (204.16 KiB) Viewed 3621 times
Det gällde alltså att måla på tuben med en riktigt mattsvart färg. Sagt och gjort! Jag frågade en bildlärare om valet av mattsvart och icke-reflekterande färg. Hon rekommenderade griffeltavelfärg från Dollarstore, 70,- kronor för en burk på 330 ml. Den inköptes.

Sen letade jag på diverse astronomiforum - Astronet.se, Astronet.dk, Stargazers Lounge, Cloudy Nights, Astrotreff.de, Astronomie.de efter praktiska råd. Och där stod det att färgen lämpligen kunde blandas upp med antingen sågspån eller finkornig sand för att få en sträv, lite småknottrig yta. Det blev till att köpa en påse finkornig akvariesand från en djuraffär.

Sen var det bara att blanda och måla, ett ganska kladdigt jobb med tanke på den långa, smala teleskoptuben. Utan tanke på djävulen ofta gömmer sig i de små, små detaljerna. I det här fallet var det att färg-sandkombinationen inte blev homogen, utan att sandkornen klumpade ihop sig. Det blev inget snyggt målarjobb. Värre än så var att även om ytan blev reflexfri vid vertikalt infallande ljus så blev den inte alls det vid ljus som träffar i en mycket flack vinkel - som i en teleskoptub.
L_IMG_20201109_102152101.JPG
L_IMG_20201109_102152101.JPG (216.92 KiB) Viewed 3621 times
Tillbaka till ruta 1! Vad göra? Skrapa bort färgen och limma fast mattsvart väv istället? Plysch? Velour? Sammet? Ark med självhäftande fuskvelour fanns ju hus flera astronomibutiker, dock inte särskilt billiga om man som jag kallt räknade med att göra ett ett fler misstag under monteringen. Istället blev det ett självhäftande "sammetspapper" från en konstnärsbutik, för ett pris som jämfört med alternativen var en struntsumma.
https://pyzzelbox.se/papper/sjalvhaftan ... metervara/
L_IMG_20201109_111706125_BURST000_COVER_TOP.JPG
L_IMG_20201109_111706125_BURST000_COVER_TOP.JPG (183.5 KiB) Viewed 3621 times
Det visade sig vara stört omöjligt att få bort griffeltavelfärgen från tuben. Det enda som hade fungerat hade nog varit blästring. Den knottriga och ojämna färg-och-akvariesandsytan blev ett problem, eftersom det självhäftande velourpapperet inte fick ordentligt fäste. Det lossande nästan omgående. Räddningen blev en annan produkt från konstnärsvärlden, en limsprej. Ghiant Hightac i 400 ml sprayflaska. Först en grundlig omgång med sprej, sen vänta så att den sprejade ytan blivit lagom klibbig, och så på med sammetspapperet.
http://www.konstnarscentrum.se/product_ ... ml-p-11492

Då hade jag i förväg skurit papperet i 10 cm breda remsor för att lättare kunna få dem på plats. Det var inte helt lätt att manövrera med två armar inne i en 17 cm bred tub, men det gick. När papperet fäst "kavlade" jag det med en papprulle under ett par minuter för att få en säker vidhäftning.

Och visst blev det skillnad! På bilden syns både ytor som målats med griffeltavelfärg, och ytor som belagts med sammetspapper.
L_IMG_20201109_164050767.JPG
L_IMG_20201109_164050767.JPG (209.15 KiB) Viewed 3621 times
På sista bilden syns slutresultatet. Tubens insida blev becksvart och nästan totalt reflexfri. (Man kan ana en ljusare nyans än becksvart nedtill till vänster i bilden, men det beror enbart på arbetsbelysningen.)
L_IMG_20201109_193406456.JPG
L_IMG_20201109_193406456.JPG (134.3 KiB) Viewed 3621 times
TIll sist ett ord om materialet "sammetspapper". Innan jag beställde en tremetersrulle skickade leverantören en provbit, som jag kunde utvärdera i lugn och ro. Det är inte vanligt papper, utan ett syntetmaterial, troligen nylon. Det torde därför vara beständigt mot fukt.

Limsprejen ska vara permanent. (Det finns limsprej som är avsedd för tillfälliga montage, men den sortens sprej duger inte här.)

Tack för uppmärksamheten!
/Per
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Att svärta en tub - ett dåligt sätt, och ett bra

Post by anivision »

Tack för en jättebra beskrivning!
Resultatet blev ju jättebra.

:good:
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Att svärta en tub - ett dåligt sätt, och ett bra

Post by hellbom »

Skywatcher gör inte tuber eller inte ens linser? Allt tillverkas i Kina tror jag. Skywatcher borde ställa högre krav och mer kvalitet av kinesisk tillverkaren. Jag förstår det är skillnad på svart och svart. Det finns otroligt mycket att utveckla till kvalitet kan jag förstå. Är Meade bäst på kvalitet ?
Jag har sett bilder på inuti en räfflad tub, smart konstruktion. Vet ej tillverkaren. Jag hittar inte bilden på nätet.
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Att svärta en tub - ett dåligt sätt, och ett bra

Post by magnahrl »

Utomordentlig beskrivning hur man kan svärta tuben på en Newton och fallgroparna som finns. Tack för den Per :good:

Hellbom -helt riktigt att att Sky-Watcher tillverkas i Kina. Det är företaget Synta Technical i Kina som S-W kommer från. Jag har för mig de sedan ett antal år tillbaka köpte amerikanska Celestron. Om jag får gissa ligger Synta bakom de flesta optiska produkter för amatörastronomer.

Magnus A.
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Att svärta en tub - ett dåligt sätt, och ett bra

Post by pstymne »

Tack för era kommentarer!

Om Skywatcher - och det här skriver jag ur minnet, så rätta mig gärna om något är fel.

Såvitt jag vet är Skywatcher (mer korrekt Sky-Watcher) ett dotterbolag till Synta, som är ett taiwanesiskt företag. Skywatchers tillverkning ligger i Kina. Huvudkontoret för Skywatchers exportförsäljning grundades 1999, och ligger fortfarande i British Columbia, Kanada.

År 2005 köpte Synta den konkurshotade amerikanska tillverkaren Celestron. Bolaget hade delvis försvagats av en långvarig och dränerande juridisk tvist med den amerikanska ärkekonkurrenten Meade gällande bland annat patentintrång. Några år senare inledde Synta och den tyska glastillverkaren Schott ett samarbete.

Meade i sin tur hade också en besvärlig ekonomisk situation, vilket gjorde att bolaget omkring 2010 sålde sin europeiska verksamhet till
det tyska optikföretaget Bresser. Jag har för mig att en del av Meades produkter fortsatte att tillverkas av Bresser, dock under varumärket Meade.

Affären med Bresser gav bara Meade en respit på några år, för inför hotet om konkurs lät ägaren ett kinesiskt optikföretag köpa Meade - jag tror att det hette Ningbo, eller något liknande.

En annan teleskoptillverkare med rötter i Fjärran Östern är Guan Sheng Optical, GSO, som är ett taiwanesiskt företag. Det tror jag är fristående från de som jag har nämnt ovan - men vem vet?

Det här med varumärken och tillverkningsbolag är en verklig snårskog, men vad gör det när allt fungerar bra för oss användare? :-)
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Att svärta en tub - ett dåligt sätt, och ett bra

Post by Hans Bengtsson »

Utmärkt beskrivning!

Det har under en massa år rått krig inom den amatörastronomiska produktvärlden. Just nu handlar det mycket om att Synta och Ningbo Sunny anklagas för att samarbeta snarare än konkurrera. Man menar att Synta (som äger bl a Celestron och SkyWatcher) hjälpte Sunny att köpa Meade, detta för att slå ut alla icke-kinesiska företag från branschen.

Meade gick förresten i konkurs förra året, men det var nog en obetydlig sak för ägaren Sunny som är ett mycket stort företag. Och själva märket Meade tycks leva kvar?

Vad vi kan konstatera är att de kinesiska tillverkarna dominerar fullständigt. Låga priser i kombination med god kvalitet. Även råglaset kommer säkerligen från Kina, där finns världens största tillverkare av optiskt kvalitetsglas, med försäljning till Canon och Nikon och Zeiss osv osv. Jodå det finns även ett Zeiss China!

I England sitter några personer och slipar speglar till dobsonteleskop åt Orion UK (ej att förväxla med Orion USA som är kinesiskt), men annars får de flesta leverantörer idag mera betraktas som återförsäljare av kinesiska produkter.

Tack vare de stora ekonomiska framgångarna så har de kinesiska tillverkarna råd att investera i de allra bästa och mest moderna maskinerna, vilket betyder ännu högre kvalitet.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Att svärta en tub - ett dåligt sätt, och ett bra

Post by pstymne »

Jag undrar om de ryska och ukrainska bolagen fortfarande tillverkar inhemskt, eller om de också låter tillverka i Kina eller Taiwan? Intes, Intes Micro, LZOS, TAL, med flera.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Att svärta en tub - ett dåligt sätt, och ett bra

Post by Hans Bengtsson »

Jag vill minnas att TAL för en del år sedan upphörde med att producera amatörteleskop för den internationella marknaden. Det lönade sig inte. Istället satsar man på stor optik för professionella teleskop.

Intes-Micro lär ha lagt ner verksamheten år 2018, se skärmklipp nedan. Om den återupptagits vet jag inte.

Kollade just på en hemsida för en rysk teleskopleverantör. Mycket Celestron även där ...

Det är väl troligt att en del ryska amatörteleskop fortfarande tillverkas, jag låter det vara osagt. Men sett i det stora internationella sammanhanget är andelen ryska teleskop mycket begränsad.

Mvh
Hans Bengtsson
AE2D830F-D75C-4DBF-9BFC-8C38DB42117F.png
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Att svärta en tub - ett dåligt sätt, och ett bra

Post by jorand »

Hej,

Det finns ett brittiskt företag vid namn Surrey NanoSystems som har utvecklat en färg (Vantablack) som saluförs som världens svartaste material. I sin reklam framför företaget att ett av färgens användningsområden är att förbättra teleskop då färgen sägas absorbera upp till 99,965 procent av den inkommande strålningen. Nedan har jag klippt in information från Wikipedia om produkten samt en länk till företagets hemsida. Av informationen framgår det att det inkommande ljuset fångas upp av ihåliga nanorör och studsar runt i dessa tills ljuset absorberas och omvandlas till värme. Värmeströmmar i en teleskoptub är ju inget man önskar sig. Jag förmodar att det inte rör sig om någon gigantisk värmeutväxling. Det finns kanske någon information om detta på företagets hemsida. Det är ett av alternativen jag överväger till mitt projekt. Företaget säljer dock inte direkt till privatpersoner. Vid samtal med företaget har jag fått information om att färgen är en tvåkomponentsfärg som ska blandas innan applicering. Applicering ska göras med sprutpistol.

Jörgen

Surrey NanoSystems https://www.surreynanosystems.com/

Källa Wikipedia:
Vantablack är ett material som består av nanorör. Det absorberar upp till 99,965 % av inkommande strålning, vilket omfattar synligt ljus och andra vanliga frekvenser, till exempel mikrovågor och radiovågor. Det har utvecklats av det brittiska företaget Surrey NanoSystems och är ett av världens svartaste material.

Vanta i Vantablack är en förkortning av Vertically Aligned NanoTube Arrays. Materialet är uppbyggt av en tät skog av nanorör som växer i snabb takt. Nanorören är åtskilda och då en ljuspartikel träffar materialet, kommer den in mellan rören och studsar runt tills den absorberas och omvandlas till värme.

Vantablack är så svart att alla tredimensionella drag hos det objekt som materialet täcker suddas ut. Till och med när man böjer eller skrynklar till materialet ser det totalt platt ut. Dess förmåga att absorbera ljus har liknats vid hur ett svart hål uppträder.

Tekniken bakom Vantablack är inte ny, liknande material har funnits sedan 1990-talet, men Surrey NanoSystems har lyckats göra den användbar. Företaget har funnit ett sätt att binda nanorören till material såsom aluminiumfolie - material med egenskaper som liknar egenskaperna hos material i satelliter och teleskop.

Vantablack har flera användningsområden inom rymd- och försvarssektorerna. Materialets ytterst låga reflektionsfaktor förbättrar känsligheten hos olika mätinstrument på jorden, i luften och i rymden. Eftersom materialet absorberar en så stor andel av synligt ljus och annan strålning, och inte reflekterar mer än 0,035 %, är detta ett material som kan användas bland annat för att hålla ströljus borta från känsliga instrument såsom teleskop. Vantablacks egenskaper kan förbättra känsliga teleskop så att deras förmåga att se även de mest avlägsna stjärnor förhöjs. Materialet kan även användas för att göra flygplan och andra objekt osynliga för radarsystem.
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Att svärta en tub - ett dåligt sätt, och ett bra

Post by anivision »

Det fler färger i kategorin "supersvart". Tyvärr verkar den inte vara lika hållbar som vantablack:
https://culturehustle.com/collections/b ... aint-150ml" onclick="window.open(this.href);return false;

Fördelen med denna är att man inte behöver vara "pro" för att få använda denna. Det räcker att intyga att du inte har något samröre med Anish Kapoor. Vem f-n det nu är... :D
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Att svärta en tub - ett dåligt sätt, och ett bra

Post by pstymne »

Lacerta har en svart antireflexfärg:
https://teleskop-austria.com/LacertaBlack" onclick="window.open(this.href);return false;

För några år sen köpte jag delar till en fokuserare från Teleskop-Austria. Bra kvalitet, humana priser och rapp kundservice. Lacerta är Teleskop-Austrias eget märke.

/Per
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: [Redigerat - VARNING] Att svärta en tub

Post by pstymne »

2021-02-12
VARNING! DET HAR VISAT SIG ATT SAMMETSPAPPERET SLÄPPER EFTER ETT PAR MÅNADER!
Troligen är det inget fel på sammetspapperet eller dess självhäftande baksida, utan på att jag försökte fästa det på det mycket knottriga underlag som just den här teleskoptuben har. Den självhäftande sidan är fortfarande intakt, och rejält klibbig, och borde fästa bra på en tub i originalskick (med rengjord yta, givetvis).

Beteckningnen "sammetspapper" är missledande. Det är inget papper, utan ett syntetmaterial. Så problemet har inget med fukt att göra.

Så...om ni tänker försöka er på en svärtning med den metod som jag bekrivit nedan, gör det först på en provyta.

/Per
******************************************************************************************************************************************************************************************
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: [Redigerat - VARNING]Att svärta en tub

Post by martinl »

Jag har vid två tillfällen försökt klistra sammets”papper” över något knottriga, tidigare målade, ytor i teleskoptuber. Det släppte både gångerna, trots att ytan på sammeten fortfarande var klistrig. Nästa gång skipppar jag försöken att måla tuben svart och går direkt på sammetspapper. Så länge ytan är blank borde det självhäftande sammetspappret fästa bra.

Att skära ”papperet” i strimlor som du gjorde är nog en bra idé. Försöker man fästa för breda sjok så blir det lätt luftbubblor under som med tiden drar loss papperet från tuben precis som knottror gör.
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: [Redigerat - VARNING] Att svärta en tub

Post by pstymne »

martinl,

Intressant att du har råkat ut för samma sak. Klistret på sammetspapperet är ju intakt, så vidhäftningsförmågan blir kanske tiillräcklig när underlaget är slätt. Jag klistrade också sammetspapper på baksidan av den lilla plåt som tjänar som mothåll till sökarhållaren. Den metallbiten hade jag inte målat innan, och där sitter griffeltavlepapperet ordentligt fast.

Nu ska jag låta blästra tubens insida, och sen lägga antingen lägga på ett nytt lager sammetspapper eller en mattsvart färg. Sammetspapperet är ju billigt, och jag har rätt så mycket kvar. Alternativet är att måla tuben, men jag undrar om griffeltavelfärgen ger bra svärtning när det infallande ljuset kommer i en flack vinkel.

Alternativet är att köpa specialfärgen från Lacerta. Den är kanske bra, om än tredubbelt dyrare än griffeltavlefärg, och det är ju bra mycket enklare att måla än att klistra sammetspapper.

/Per
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: [Redigerat - VARNING] Att svärta en tub

Post by martinl »

Jag tror det är svårt att få bra kontroll av tangentiella reflektioner med vanlig svart färg. Man behöver någon form av oregelbundenheter i ytan för att minimera reflektioner.

Sist använde jag Krylon Ultra Flat Black sprayfärg som våra amerikanska vänner hävdar är bra, men det blev fläckvis för blankt ändå. Att applicera sprayfärg jämt i en smal tub är inte lätt.

Sammetspapper är trots allt nog enklast och säkrast.
Post Reply