Filterhjul med Canon bajonett

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Filterhjul med Canon bajonett

Post by hbar »

Att klara Canons bakfokus på 44mm med plats för ett filterhjul är inte helt lätt. Jag hade 2st SX Universal Filter Wheel som jag skulle använda till min ASI6200. ASI6200 bygger 17.5mm inklusive tip-tilt plattan. SX UFW filterhjul bygger 21mm + 2x4mm (adapter ringar). Att bara sätta ihop detta ger 46.5mm så detta var ingen möjlighet. Att ta bort tip-tilt plattan (använda shims om det behövdes) och skruva kameran direkt på filterhjulet bygger 12.5 + 21mm = 33.5mm.

Det finns ingen färdig lösning med adapter ring och eos-adapter som för plats inom de återstående 10.5mm (+0.7 mm för 2mm filter). De vanliga eos-adaptrarna har ofta rätt klena fjädrar som skall hålla objektivet och det blir lätt glapp om objektivet är tungt. En lite bättre lösning är att ha en gängad ring som när den skruvas ut spänner fast objektivet mot bajonetten.
fw.jpg
fw.jpg (14.69 KiB) Viewed 830 times
SX filterhjul är uppbyggt av två svarvade skivor med en svarvad ytterring som skivorna sitter fastskruvade i. Jag tillverkade en fästring i mässing med samma hålbild som adapter ringarna och en invändig m60x0.75 gänga. Ett rör med utvändig gänga och eos bajonett samt en spännring gjorde jag i duralaluminium.
fw-eos.jpg
Eftersom jag har två filtehjul så är ett med normal adapterring för att montera på teleskop och det andra sitter med eos-bajonett på en
accesssory clamp för Losmandy rails. Jag väljer smalband eller rgb hjul och kan montera kameran med sitt fasta fw-hjuls halva på respektive frontplatta.

Här är kamera med en Samyang 135mm objektiv.
fw-s135.jpg
Även om det inte är så många som har verkstadsresurser så ville jag ändå dela med mig av mitt bygge då det kanske kan ge lite inspiration. Objektiv med t-fäste eller mellanformats objektiv har mer bakfokus så då är det mycket enklare.

/Håkan
Post Reply