Nytt automatiskt observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Bengt »

Det var på Sandvretens observatorium man höll på med ett sånt bygge. Man hade viss fått ett RC teleskop där värt en hel förmögenhet och var tvungen satsa på att bygga upp ett billigt bra obs. Du hittar deras remote obs bygge här:

http://groups.google.se/group/t41observ ... /bygg-logg

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Intressant bygge dom gör i Uppsala och med den optiken så lär det ske en hel del intressant där framöver bara dom får fjärrstyrningen klar.

Jag provade idag att fjärrstyra en laptop som ligger uppkopplad med ett par kameror, den är ansluten mobilt via 3G nätet eftersom jag inte har något annat vid mitt obs. Jag använde då TeamViewer som jag anser är den bästa programvaran för fjärrstyrning. Datorn och kamerorna är samma prylar som jag haft när jag praktiserat vägastronomi för att testa mitt 135mm objektiv. Slutsatsen är att det går att fjärrstyra en dator via 3G men det krävs tålamod, så fort det blir bilder inblandat så går det långsamt. Så jag fortsätter med min egen programvara som från början är byggd för fjärrstyrning, jag har nu också lagt in stöd för ASCOM vilket gör att fler kan prova den när den så småningom blir klar.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Hej

Efter en tids dvala så är det full fart på mitt obs-projekt igen, anledningen till pausen kan ni se på den här bilden...

Image
Jag insåg att det skulle ta tid innan mitt nya remote obs skulle bli helt klart så då tog jag ett beslut att bygga ett kontrollrum som jag kunde hålla till i under vintern. Det ena gav det andra så det blev en riktig stuga i stället, något som varit på gång i 10 år så det var väl på tiden.

Nu börjar det lilla obset komma på plats

Image
Här har jag lagt ut en ram som gräsmattan senare ska läggas mot.

Image
Fyllt med singel och lagt dit 4 stenar som obset ska stå på. I förgrunden syns betongplattan som obset för mina tvillingtuber ska använda.

Image
Här använder jag en lös bit masonit som mall för at tjustera hjulen så dom spårar ordentligt. Här går också att se ett av de små svarta leksakshjulen som med hjälp av en fjäder spänns mot det riktiga hjulet för att driva överdelen runt, en nödlösning som visat sig fungera förvånansvärt bra. Till nästa obs ska jag däremot ha fått mina motsvarande hjul med tandremsdrift i stället.

Image
Här ligger locket på plats med aluminiumskenorna som håller borstlisterna på plats, en stump provbit av 10mm borstlist syns också.

Image
Svartmålat på astrovis och med blecken på plats. Till höger syns ett litet fyrkantigt hål där pulsgivaren som mäter överdelens position ska sticka upp.

Image
Överdelen på plats, nu börjar det likna något. Även utan att hjulen för låsning i sidled sitter på plats kan man köra överdelen runt massor av varv utan att den ramlar av, lätt gåt det också, redan vid 1,5V börjar den rotera, motorerna är på 12V.

Ett par helger till nu så kan det bli dags att montera optiken.

Fortsättning följer...

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Bengt »

Börjar ju likna något riktigt bra :good:

Härligt värmestuga du fixat till. Bara det inte blir som min värmestuga jag inredde i garaget.Den togs snabbt över av hustruns hobbyverksamhet :) Ett tips göm nycklen :)


Har fortfarande lite svårt förstå mig på hur ditt färdiga obs kommer se ut med optik installerat. Ser trångt ut på bilderna. Ser fram följa detta till slutresultatet.

Själv undrar jag om jag kommer färdigställa en hel del planerade förbättringar på mitt obs innan säsongen börjar. Pri ett är att sätta dit extra vindskydd hur som helst.

Ditt obs ser lite utsatt ut för just vind . Någon tanke om detta?

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Hej Bengt
Ser trångt ut på bilderna
Ja det blir inte mycket utrymme över även med den korta tub som ska sitta i det här obset men har jag mätt riktigt så ska det gå. Lite osäker är jag däremot på höjden på piren, den kan möjligen vara lite för låg. Det är 115 cm invändigt mellan ytterväggarna i den rörliga delen av obset.

När det gäller vinden så kan det mycket riktigt blåsa en hel del där obset står. För att hantera vindens direkta påverkan på tuben vet jag inget ytterligare som skulle kunna skydda mera än de existerande väggarna. Däremot så är jag lite fundersam om skakningar av hela obset orsakade av vinden kommer att fortplanta sig och påverka tuben, det återstår att se.

Det känns riktigt bra att det börjar ordna sig med utrustningen, det har varit ett par trista år då jag bara har kunnat se på vad ni andra har fotat. Massor återstår att göra men att få igång ett obs så att jag kan börja testa kameror, programvaror och annat är ett stort steg framåt.

Det ser ut att kunna bli en eller annan lucka i regnandet i helgen så jag hoppas det går att jobba vidare redan denna helg, inte långt kvar till de första mörka nätterna nu. Det vore inte dumt om setupen skulle vara intrimmad redan innan säsongen startar för en gångs skull.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Lars-Gunnar »

Hej Anders,

Detta ser ju ut att arta sig riktigt bra, hur långt ifrån "nye" huset står obset? Man blir hur sugen som helst att fixa ett obs, har färdiga ritningar till ett, men placeringen (gäller inte bara byggnadsnämden) är svårare.

/LG
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Hej LG
hur långt ifrån "nye" huset står obset?
Ca 25 meter, obs två blir ca 20 m ifrån stugan.

För min del gick det mycket lättare att placera tack vare att jag undvek den tradionella dome-designen och i stället valde dass-looken :D Vita knutbräder till den faluröda färgen kommer också att monteras för att det ytterligare ska smälta in i omgivningen.
Man blir hur sugen som helst att fixa ett obs
Det här blir mitt andra obs och det lyfter verkligen hobbyn till en helt ny nivå att slippa bära in prylarna varje kväll, och allra mest att slippa kalibrera inför varje session.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Hej

Fick en oväntad ledighet torsdag-fredag så det blev tillfälle till ett bygg-pass.

Image
Här ser ni den rörliga delen ovanifrån. I framkant syns ottomanhjulen från Clas Ohlsson som luckorna vilar på i framkanten, de blanka listerna är för borstlisterna som jag använder som tätning mellan luckorna och överdelen av "domen", baktill kam man se de två plankorna som vilar på lådgeidrarna som luckorna skruvas fast i. Man kan också ana två blanka pinnar som sticker ned under den ena plankan, där ska kedjan till motordriften för luckorna anslutas.

Image
Här ligger takluckorna på plats, utan framstycken än så länge, i stället en skiva oljehärdad masonit som jag klätt hela konstruktionen med utvändigt. Det blev nödvändigt genom att jag snålade och inte använde vattenfast playwood överallt. Vattenslangen lägger ett simulerat regn för att jag ska se om takhalvorna tätar mot varandra och efter 10 minuter har inte en droppe trängt in så det duger nog. En eller annan droppe kommer nog att tränga in men det har ingen betydelse bara jag ser till att det inte kan droppa på någon elektronik.

Image
Bengt undrade om prylarna skulle få plats så jag tog och satte i EQ6 och RC 8 tupen för att se hur det skulle bli. RC tuben har en mycket lång back-fokus som gör att den inte uppträder ritigt som jag tänkt, EQ6 slänger också ca 5 cm mer än den HEQ5 Pro som egentligen var tänkt att sitta här. Det gick i alla fall hyggligt, det finns ett par vinklar där det går att få tuben att ta i väggen men det är osannolika vinklar så det går förmodligen att hantera problemet, annars får jag tänka om när det gäller utrustningen. Att lådan är 120 cm beror inte på några avancerade beräkningar utan på att skivorna är 120 cm breda så det bara blev så. Det här var mer tänkt som en testprototyp som aldrig skulle fullföljas men så blev det inte. Geometrin blir också klart klurig när det gäller att rotera "domen" i rätt läge i förhållande till tuben.

Image
Här är slutligen obset klart utvändigt, är det möjligen sveries fulaste obs?

Image
Med öppna luckor, här pekar obset i nordväst, har ganska öppet i norr också men där är himlen ganska ljus. Buskarna i bakgrunden ska strax tas bort, träden också om jag får.

Nu återstår att måla svart invändigt, sätta dit motordriften för luckorna, installera ventialtion och värme sedan kan jag montera dit optiken och börja fota igen även om det lär ta ett tag innan allt fungerar som det ska, verkligen på tiden.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Trots delvis besvärligt väder blev det lite bygge i helgen, drivningen till luckorna kom dit. Men lite nytta med regnet blev det för jag kunde konstatera att takluckorna håller tätt när dom är stängda trots att jag ännu inte satt dit den sista plåten i skarven mellan takhalvorna.

Image
Här syns drivningen till luckorna inifrån det nymålade obset, till höger löper en växelwire til en cykel och till vänster en nylonlina som tillsammans med en fjäder håller wiren sträckt så att luckorna rör sig tillsammans. Vid väggarna sitter två små båtblock som wiren resp. linan löper runt. Jag har också konstaterat att det nu blir väldigt mörkt inne i obset med luckorna stängda även när solen lyser så det kanske kommer att gå att ta darks på dagtid vilket jag inte riktigt hade vågat hoppas på.

Image
Inifrån när luckorna är stängda, här syns det spår som metallpinnarna löper i, pinnarna sitter fast i takhalvorna på utsidan och är verktygshållare för typ krattor och spadar.

Image
Här är drivmotorn med utväxling som ska öppna och stänga luckorna, motor, drev och kedja från Conrad, axel och lagerbockar från Clas Ohlson.

Image
Här sitter drivmotorn på plats, en kedjestump ligger över drevet och sedan sitter det nylonlina och en fjäder som kopplar drivkedjan till den ena luckan. Jag hade en förhoppning att kunna köra luckorna tills det tog stopp utan att använda gränslägesbrytare men motorn verkar bli för stark så jag måste nog sätta dit gränslägen i alla fall annars kan nog något gå sönder. Annars ser det ut att fungera bra.

När jag nu ser alla fina bilder som börjar ramla in här på Astronet så känner jag att stressen börjar komma, det är bara en vecka kvar nu innan förhållandena för foto blir användbara här uppe och det återstår en hel det jobb, jag får väl försöka ta semester nästa vecka så det biter lite.

Fortsättning följer...
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Hej

Ja då är det äntligen dags för färdigställande av det lilla obset inför höstens aktiviteter. Mycket har hänt under de säsonger som min astroverksamhet har varit satt på undantag och det har verkligen kliat i fingrarna många gånger, men som någon skrev så är ju det själva poängen med en hobby, att kunna lägga den åt sidan under en period och låta annat får gå före.

En summering av den vinter som obset har stått utomhus utan optik har gett en del nyttiga erfarenheter. Den oljehärdade masoniten som jag använde som ytterbeklädnad är felvänd, den skrovliga sidan ska sitta utåt, inte den släta, det har gjort att färgen har släppt men det är ingen större katastrof. Det har också visat sig att när överdelen, "domen", står stilla ett antal dagar så blir hjulen den står på tillplattade, dom rätar ut sig så gott som omedelbart när domen börjar rotera men det har lett till att den ibland har varit svår att starta med den enkla lösning för drivningen som sitter där just nu.

Positivt är att taket har varit tätt, det finns inget behov att sätta dit den sista överlappande plåten i skarven mellan takhalvorna. Bygget och då framför allt takluckorna har varit förvånansvärt formstabila, bara små förändringar syns på vissa ställen. Till det större obset kommer jag ändå att välja annat material än trä till luckorna eftersom det skulle kunna bli större förändringar när luckorna blir större.

Överlag ser det mesta oväntat bra ut, det här obset är trots allt tänkt som en prototyp.



Image
Här kan man se en intressant detalj, i mellanrummet mellan underdelen och domen så sitter det borstlister. Dom är till för att hålla ute insekter i första hand men hjälper också till att minska draget då jag ibland vintertid måste värma upp obset för att få bort snön från taket. Listerna hjälper också till att göra det mörkt invändigt vilket är bra om man vill ta mörkbilder när det inte är mörkt ute.


Image
Här syns anordngingen för att föra över el till domen, två sådana här kolborstar sitter över var sin kopparskena, kopperskenorna sitter fast i den undre delen. Så när domen står i sitt parkeringsläge så laddas batteriet i domen via dom. Om jag bara hade använt batteriet till luckorna så hade det inte behövts, det klarar en vinter utan att laddas. Nu tänker jag också driva elektronik och belysnigen för flatbilderna från batteriet och då krävs det mycket mera el. Om man sätter en stopp i något läge på domen så att den inte kan rotera fritt så skulle det gå att använda en kabel men det kännde jag var en riskabel felkälla. I andra bättre klimat brukar man nog mest använda solceller på domen men det är utsiktslöst att försöka med det vintertid i Sverige.

Fortsättning följer...
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Hej

Ett litet avbrott blev det i regnandet så att jag kunde göra lite mer arbete på obset. Nu har jag dessutom garderat mig med regnkläder så att jag även om jag finner det motbjudande kan fortsätta även om regnet återkommer vilket det sannolikt gör inom kort. Tänkte börja med obs 2 i helgen, jag har också köpt en kamera på Kjell & Co som jag ska sätta upp som kommer att förmedla bilder till nätet där man kan se obsen. IR belysningen räknar jag med att det ska gå att koppla bort, http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... -ir-p50661

Image
Här har jag provisoriskt monterat de horisontella rikthjulen i form av 40mm kullager som ser till att domen håller sig på plats, lagret sitter i ett vanligt spikbleck och under lagret ligger en stålbricka som ska se till att domen sitter kvar även under extrema vindar. Det sitter 4 sådana här i domen och det ser ut att fungera riktigt bra.

Fortsättning följer...
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Hej

Då har jag mellan regnskurarna kommit igång med ver 2.0 av det automatiska observatoriet. Det som nu återstår i ver 1.0 är värme, ventilation och styrelektronik och det tänkte jag för att förenkla en aning samordna med installationen i 2.0. När jag byggde ver 1 så kom inte sakerna på plats i rätt ordning vilket gör att det är lite krångligare att montera det som saknas nu. I ver 2 så kommer jag att montera prylarna medan det finns gott om plats och samtidigt sätta in motsvarande prylar i det lilla obset.

Jag har redan märkt att det blir väldigt mycket enklare att bygga v2 när jag har en beskrivning att gå tillbaka och titta på, nu kan jag göra rätt på en gång. En klar fördel med att lägga upp en sådan här byggtråd, man dokumenterar ju mer och bättre än vad i alla fall jag gör annars och minnet är ofta inte så bra som jag tror.

Än så länge har jag inte använt regnkläderna jag köpte, även om bygget drar ut på tiden så är situationen inte så desperat ännu. Nu lovas bättre väder under veckan så då kanske det går att komma framåt med bygget utan att behöva plaska runt i vattenpölar.

Jag satte också upp övervakningskameran helgen, bilden är ganska kass men det beror nog inte på kameran utan på den video till USB omvandlare som jag använder, får prova med en bättre sådan framöver men kvalitén räcker för huvudsyftet som är att se om det ligger snö på taken innan luckorna öppnas.

Image
Så här ser byggplatsen ut, v1 i bakgrunden och underdelen till v2 täckt av en pressenning, till höger står en "eldtunna" och de svarta puckarna är till infiltrationsanläggningen. Bildens geometri gör att det ser väldigt underligt ut, huset verkar jättehögt och obsen ser ut att stå nära, man kan också se att det återstår lite målningsarbete på vindskivorna. Kameran sitter bra alldeles under taket i gavelspetsen, att koppla ur IR belysningen var inget problem. Bilden är skalad till 50% vilket är det format jag tänker lägga ut den på nätet i.

Image
Här är den svartvita versionen som kommer att användas för nattbilder, det här är dagtid.

Image
Här är en bild tagen under riktigt mörker under tunga moln i helgen, det behövs lite mer bildbehandling men även här så går det nog att se de som man behöver se.

Härmed avslutar jag den här tråden och återkommer med info om ver 2.0 så fort himlen klarnar upp.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Bengt »

Har varit väldigt roligt följa denna tråden. Mycket annorlunda bygge som har en hel del nytänk.Ser fram emot nästa projekt.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Hej

Tidigare trodde jag att det var dags att avsluta den här tråden men på grund av andra omständigheter så har det lilla obset ännu inte kommit igång så därför tar jag upp den här tråden igen för att fylla i de sista momenten.

Jag blir också förvånad när jag ser tidpunkten för starten av det här bygget, 23/7 2010, jag hade trott att det var längre tillbaka, men då blir det lättare för mig att förstå att tiden inte räckt till, det har hänt mängder av andra icke astro saker för mig under den här tiden.

Det har också visat sig att ett av mina huvudkrav jag hade när jag gjorde designen, att obsen ska vara enkelt flyttbara har blivit aktuellt, nu är det bestämmt att om två år så ska obsen bort från sin nuvarande plats, så i två säsonger till kommer dom att stå kvar.

Det lilla obset har stått på sin plats i två år nu och det enda som finns att anmärka på är att takpanelerna har hängt ned sig lite, det skulle ha suttit stödhjul på mitten för att förhindra det, men jag tror det kommer att fungera tills att jag flyttar obsen, så jag får åtgärda det då.

Det som återstår att göra är att slutföra el och elektroniken för styrning av obset, jag tillverkade två prototypkort för ett par år sedan som jag har haft i en låda, dom tog jag fram idag och det visade sig att dom fortfarande fungerar.

Image

Elektroniken består av två identiska kretskort men dom har olika programvara. Kortet som sitter i basen har en master version av programmet och det andra kortet en slav version. Masterkortet ansluts via USB till obsdatorn och från den datorn kan systemet sedan styra masterkortet via USB och slavkortet i domen via radiolänk. Till vänster om korten ligger pulsgivaren vars mäthjul kommer att ligga mot golvet i domen och systemet mäter på så stätt domens aktuella vinkel.

Till höger ligger en halleffektgivare som det ska sitta några stycken i obset för att mäta domens nolläge, luckornas position och kanske något mer. Korten kan också mäta både temperatur och fuktighet i obset, via relän kan jag också styra strömförsörjning, belysning, ventilaion och värme.

Jag har också ett antal omonterade kretskort liggande som aka till nästa obs, version 2.0, som har en annan radiolänk och lite andra förbättringar, en viktig ändringär att strömförbrukningen är så minimerad i de nya korten att jag ska klara mig på en laddning av domebatteriet per säsong om jag bara behöver driva luckorna och inte matar belysningen för dome flatsen från batteriet.

Hoppas vädret håller i sig, fantastiskt väder idag.

Hoppas ni också haft en trevlig nationaldag.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Hej

I helgen fanns lite tid över så nu har jag gjort om den tidigare provisoriska monteringen av el och elektroniken i obset. Under helgen som kommer så ska alla funktioner vara på plats så att det äntligen kan börja bli lite automatisk fotometri.

Image

Så här ser prylarna ut när dom blivit monterade på ett vettigt sätt.

* Strömförsörjningen tänkte jag ordna genom ett fritidsbatteri som laddas med en för ändamålet avsedd laddare, det är ofta strömavbrott vid mitt obs men med den här lösningen bör jag klara några timmar utan el utan att behöva göra avbrott.

* På plattan syns uppe till vänster två 25A servon från Parallax, det ena ska driva motorerna för domerotationen och det andra är extra än så länge. Jag använder externa servon så att dom ska gå lätt att byta om något av dom skulle gå sönder, kraftelektronik gör ju det ibland.

* Till höger om servona sitter kretskortet som är hjärnan i systemet, det är likadant som det kort som sitter monterat i domen och kommunikationen dom emellan sker med hjälp av antennen som syns mitt på kortet.

* Längst upp till höger på golvet anslutet med en grå kabel ligger halleffektgivaren med tillhörande magnet som ska känna av hemmaläget på domen.

* Under givaren ligger mäthjulet som registrerar domens aktuella vinkel.

* Under mäthjulet ligger kupévärmaren som jag hoppas ska kunna värma tillräckligt för att hålla taket snöfritt och i övrigt kunna torka ur miljön invändigt när det finns behov.

* Som dator använder jag en gammal laptop, då har den eget batteri och dessutom inbyggd kamera och mikrofon som kan användas för att övervaka obset invändigt.

Nu återstår bara att skruva i de här prylarna och göra en sista kollimering och justering av optiken innnan jag kan köra igång.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Post Reply