Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas. Nu med bygget.

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas.

Post by thanders »

Bengt wrote:Jag valde att göra endast ett betonfundamement och satte på en stålpir. Fick stålpiren uppsvetsad på en lokal mek verkstad.
Jag tror inte det blev mycket dyrare än gjuta ända upp. Fundamentet gjöt jag med en bas på ca en kvm och ca en meter ner.
Det blir lättare byta ut/modifiera en stålpir om det skulle behövas i framtiden. Tex kan det visa sig att längden i framtiden kan bli för kort /lång när man bygger ett obs.
Bengt
Intressant med stålpir. Runt eller fyrkantigt rör? Vilka dimensioner?
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas. Nu med byg

Post by bjorne »

Jag var oxå inne på att fixa en egen stålpir, problemet var att få tag i material till en vettig kostnad.
Om man inte har kontakter på någon mek-verkstad som kan ha bitar liggande insåg jag snabbt att det skulle bli väldigt dyrt bara för materialet.
Stål sälj oftast på 6 eller 10,12 meters längder och per/kg.
Räknade snabbt ut att det skulle nog bli billigare att köpa en färdig pir även om jag kunde gjort det mesta själv.
Nu vet jag ju inte säkert att det blev billigare men det är nog nåt som tål att tänka och räknas på.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas. Nu med byg

Post by vejbymats »

Jaha ja, vi ska flytta, visserligen bara några hundra meter, men ändå...
Som tur är så är det mesta på obset skruvat så det bör bli "ganska enkelt" att ta ner det. ;)
Det var i alla fall kul att ha ett obs i ett halvt år! :D :D Och sen har jag ju virke att bygga ett nytt, det är bara dom 20 säckarna som saknas, pust.
Post Reply