DYI motorfokuserare

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

Starsoft wrote:Hej
men går att borra upp står det
Jag har använt sådana och det går bra att borra upp centrumhålet om man använder rätt borrdiameter, till en 5 mm kanske en borr på 4,8 mm är lämplig, om hålet blir för stort kommer hjulet inte att centrera när man drar fast det.

Jag spekulerar också lite om vilken utväxling som behövs mellan motor och fokuserare, jag gissar att 0,01 mm steg på fokuseraren är det minsta som behövs men det beror nog lite på vilken optik man har. Om man har en stegmotor med 180 steg, en crayford fokuserare med 5 mm axel och en utväxling mellan motor och fokuserare på 1:3 så blir det 0,03 mm / fullsteg eller 0,007 mm / kvartssteg, det känns som det är på gränsen, eller?

Anders
Nu blev det jobbigt med matematiken :green: . Nu kommer jag ju att använda den "vanliga" fokuseringensratten så det bir väl till att mäta diametrar mm och börja räkna. Risken är nog att det blir lite stora steg - men å andra sidan blir nog stegen mindre än med mina fingrar :good: .

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: DYI motorfokuserare

Post by vejbymats »

Jag valde denna väg: En sådan här Image
,ett enkelt servo för radiostyrning (c:a 100kr) samt tandrem och drev från skrotade skrivare.
Servot moddas så att det kan snurra fritt (alla servon går inte att modifiera!)
Jag har kört samma prylar på tre olika teleskop genom att bara byta/snickra till fästet.
Fungerar ypperligt!
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

vejbymats wrote:Jag valde denna väg: En sådan här Image
,ett enkelt servo för radiostyrning (c:a 100kr) samt tandrem och drev från skrotade skrivare.
Servot moddas så att det kan snurra fritt (alla servon går inte att modifiera!)
Jag har kört samma prylar på tre olika teleskop genom att bara byta/snickra till fästet.
Fungerar ypperligt!
Du har möjligtvis inte någon bild på ett bra fäste till en Celestron C8 :good: .
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: DYI motorfokuserare

Post by vejbymats »

Jörgen,jag kan fixa bild imorgon. Vill inte gå ut i regnet till obset nu... :-)
Jag har utgått från fästvinklar till rackmonterade dataswitchar. Vi får en del såna över på jobbet.
Återkommer/
Mats
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: DYI motorfokuserare

Post by vejbymats »

2012_1018_173246.jpg
2012_1018_173246.jpg (291.45 KiB) Viewed 5789 times
2012_1018_173133.jpg
2012_1018_173133.jpg (275.44 KiB) Viewed 5789 times
Här kommer dom utlovade bilderna. (Jodå,det går att göra snyggare! :-))
Byte från O-ringsdrift till tandrem skedde strax före sommaren och tyvärr hade jag glömt att fästet inte var riktigt färdigt,därav klämman...
Från början använde jag orginalfokuseraren (med O-ring), och sedan blev det enklare (snabbare) att bara bygga på det fästet till nya fokuseraren. Jag har använt bra(!) dubbelhäftande tape med O-ringsdriften, troligen gör jag samma nu.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: DYI motorfokuserare

Post by Corpze »

Fanns många guider om arduino på nätet, bla. fann jag denna om easydrive och hur den ständigt är "påslagen" och drar 750mw även när motorn inte är aktiv... låter som lite tjuvström där :/

http://www.youtube.com/watch?v=sRIBZFlxGIw
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

Corpze wrote:Fanns många guider om arduino på nätet, bla. fann jag denna om easydrive och hur den ständigt är "påslagen" och drar 750mw även när motorn inte är aktiv... låter som lite tjuvström där :/

http://www.youtube.com/watch?v=sRIBZFlxGIw
Hej. Den "nya" EasyDrive 4.x har lite mer funtionalitet - bla kan man sätta den i Sleepmode http://danthompsonsblog.blogspot.se/201 ... orial.html.

Nu har mina remhjul och remmar kommit, så snart är det monteringsdags på teleskopet. Frågan är bara när man kan provköra skarpt - det är konstant mulet här på Höglandet :evil: .

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: DYI motorfokuserare

Post by Corpze »

Aha, så det är v.4 man skall ha alltså... ligger den koden inlagd från yahoo-gruppen för sleepmode eller får man modda dit den själv? verkar lite krångligt att programmera...
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

Corpze wrote:Aha, så det är v.4 man skall ha alltså... ligger den koden inlagd från yahoo-gruppen för sleepmode eller får man modda dit den själv? verkar lite krångligt att programmera...
Hej. Jag tror man har lagt in någon form av avstängning efter 20 sekunder. Sedan skickar man ström på när man skall stega med motorn. Tänkte kolla lite hur det fungerar ikväll.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

HanssonJ wrote:
Corpze wrote:Aha, så det är v.4 man skall ha alltså... ligger den koden inlagd från yahoo-gruppen för sleepmode eller får man modda dit den själv? verkar lite krångligt att programmera...
Hej. Jag tror man har lagt in någon form av avstängning efter 20 sekunder. Sedan skickar man ström på när man skall stega med motorn. Tänkte kolla lite hur det fungerar ikväll.

Mvh

Jörgen
Har testkört lite. Och det är inlagt i programmet att om inget händer på 20 sek går EasyDrivern ner i Sleeping mode. La in en liten utskift i programmet - men det märks även på att krestsen på EasyDrivern svalnar rätt fort.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: DYI motorfokuserare

Post by Corpze »

Låter ju jättebra, blev sugen att bygga en jag också! Var köpte du dina delar? Vilken motor är det du har? Kör du maxim eller focusmax för att styra? Håller programmet räkningen på antal steg som motorn tar?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

Corpze wrote:Låter ju jättebra, blev sugen att bygga en jag också! Var köpte du dina delar? Vilken motor är det du har? Kör du maxim eller focusmax för att styra? Håller programmet räkningen på antal steg som motorn tar?
Hej - köpte de flesta delarna på http://www.lawicel-shop.se. En del sladdar odyl köpte jag på Kjell & Company. Viktigaste delarna är följande :

ROB-09238 Stepper Motor with cable
ROB-10267 EasyDriver v4.4 Step Mot. Drv.
ARD-KIT3 Arduino Uno R3 Starterkit
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: DYI motorfokuserare

Post by Corpze »

Tackar för svar... den motorn är på 200steg / varv, borde inte upplösningen bli bättre med 400, eller det kanske inte ens behövs (får man även programmera om koden då tro?)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

Corpze wrote:Tackar för svar... den motorn är på 200steg / varv, borde inte upplösningen bli bättre med 400, eller det kanske inte ens behövs (får man även programmera om koden då tro?)
Hej. De flesta motorer är på 200 steg (verkar vara den bästa lösningen enligt nätet) - man kan ju alltid växla ner (eller upp) den. Tror att Robofocus har en växellåda 1:75. Jag tänkte testa utan växellåda för att se hur det fungerar.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: DYI motorfokuserare

Post by Corpze »

Väcker denna tråden till liv igen, antar att du hunnit prova lite? Som sagt så står jag och väger mellan Focusmaster samt denna, hade du tempstyrning också, eller var det bara molnsensor du skaffade?

Vet du om det är någon som försökt göra den trådlös, det finns ju wifi-kort till Arduino, samt om det finns någon som kan läsa ut fokusstegen på te.x en vanlig belyst LCD-display, alt manuell styrning av fokus med två knappar?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply